Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työstressi, vinkkejä ?

Vierailija
22.02.2018 |

Työni on muuttunut niin stressaavaksi, että viime yönä heräsin haaveilemaan työtapaturmista/onnettomuuksista joihin voisin joutua, jotta pääsisin pois töistä. Olin jo lyhyellä sairauslomalla mutta siitä ei ollut mitään hyötyä, koska kun tulin lomalta, kaikki työni oli tekemättä - sijaisia ei ole - ja niinpä jos olen vaikka viikon sairauslomalla, tilanne töihin palatessa on pahempi kuin sieltä lähtiessä. Olen alalla jonne on vaikea työllistyä, määräaikaisessa työsuhteessa joten paineet on kovat. Silti mietin, vaihtaisinko työpaikkaa vai kestäisinkö vielä. Urakehitys yhden yhtiön palveluksessa sinänsä kiinnostaa. Organisaatiomuutosten myötä kaikkien taakka on kasvanut niin, että en saa enää perehdytystä hoitamaani tehtävään, vaikka perehdytykseni osaan hoitamista asioistani on vielä kesken. On keissejä joita en ole hoitanut laisinkaan ja minun oletetaan maagisesti oppineen kuinka asiat tehdään, vaikka en ole saanut perehdytystä asiaan.

Luin netistä työstressistä ja tämä kuvaa tilannetta työpaikalla täysin : " Kohtuullinen, lyhytaikainen stressi saa meidät yrittämään parhaamme, mutta haitallisen stressin riski kasvaa, kun työn vaatimukset
ylittävät kykymme selviytyä niistä.

Haitalliselle työstressille altistavat psykososiaaliset riskitekijät ovat useimmiten seurausta työn puutteellisesta suunnittelusta, organisoinnista ja hallinnasta. Tyypillisiä riskitekijöitä ovat liian suuri työtaakka tai liian tiukat aikarajoitukset, ristiriitaiset vaatimukset, työntekijän epäselvä asema, toimimaton viestintä ja huonosti hoidettu organisaatiomuutos"

Miten tässä kestää? Työterveyspsykologi on sitä mieltä, että joistain palkan on tultava, että tekisin vaan. Miten teen kun taakka on sellainen ettei töitä pysty hyvin tekemään? Alanko huonoksi työntekijäksi?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesi on siinä mielessä hankala että ongelma on osittain vaikutusmahdollisuuksiesi ulkopuolella, sillä sinulla tuskin on kovin suuria vaikutusmahdollisuuksia työpaikkasi resursointiin. Sanoisin asemassasi esimiehelleni hyvin selkeästi miten koen tilanteen ja kuinka sinulla ei ole vielä ole osaamista hoitaa tehtävää tarpeeksi hyvin varsinkin nykyisillä resursseilla. Jos tilanteeseen ei ole luvassa parannusta, voisit kokeilla ajatusmallisi muuttamista järkevällä tavalla välinpitämättömämmäksi; et pysty kuin X suoritukseen vaikka sinulta vaaditaan Y suoritusta, joten miksi stressata tämän tavoittamattoman tavoitetason saavuttamista? Pudotat vain kynän jossain kohtaa työpäivää pöydälle ja toteat, että nyt lähdet kotiin.

Lopullinen tie ulos tilanteestasi lienee kuitenkin vain työpaikan vaihto, jos työpaikkasi kulttuuriin ja -tilanteeseen sekä resursointiin ei ole tulossa muutosta. Mitä muuten teet työksesi?

Vierailija
2/6 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä vastaajalla hyviä kommentteja. Esimiehen reagointia odotellessa (näissä menee joskus aikaa) kokeile vaikka kesken päivän muutaman kerran hengitysharjoituksia. Sulje silmät, laita puhelin ajastamaan 10 min. päähän ja keskity omaan hengitykseen. Tunne miten ilmavirta kulkee ja miten kroppa reagoi. Voit ajatella hitaasti jotain sanaa tai lausetta, esim. "olen rauhallinen."

Ei se ratkaise tilannetta, mutta ehkä auttaa jaksamaan. Lopullinen apu tulee siinä, että teillä tartutaan reippaasti ongelmaan ja esim. perehdytetään sinut töihin, joita sinun pitää tehdä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkatyöläisen ei kannata stressata yrityksen asioista. Sitoutuminen oli viime vuosituhannen juttuja. Nyt työsuhteet ovat kuin ratikoita. Niitä tulee ja menee. Teet töissä vain pakolliset ja keskityt oman aikasi parhaaseen hyödyntämiseen.

Vierailija
5/6 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teen kun taakka on sellainen ettei töitä pysty hyvin tekemään? Alanko huonoksi työntekijäksi?

No tässä se vastaus nimenomaan on. Teet sen, mihin pystyt. Loput ei ole sun vaan. Työnjohdon ongelma.

Vierailija
6/6 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista.. Olen ottanut asiaa esille oman pomon kanssa, samoin osa kollegoista. Tilanne on oikeastaan mennyt vain hurjempaan. Työ on teknistä asiantuntijatyötä. Osa ongelmaa on varmasti se että olen henkisesti liian lojaali työnantajalle. Pitää vaan kovettaa itseään. Ja katsella muita töitä samalla. Töistä stressaaminen ja uupuminen vaan vie parhaan terän ihmisestä niin, että uuden työn hakeminen tuntuu haastavalta. Haen uutta työtä kesälomalla!

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä