Influenssa jyrää! Oletko rokotettu?
Ikävä kyllä rokotettu ja hyvässä kunnossa oleva nuori henkilö on nyt teholla. Perheeni on rokotettu mutta pelkäämme, että meillekin tulee influenssa koska otimme terveysasemalla sen huonomman rokotteen.
Teholla olevasta on tehty testit ja influenssaahan se on. Järkyttävää kuinka nuori ja superurheilullinen ja terveitä elämäntapoja noudattava ihminen sairastuu tuolla tavoin. En edes ilkeä kuvitella kuinka käy keski-ikäiselle tupakoitsijalle tai hauraassa kunnossa olevalle vanhukselle.
Kommentit (36)
Kyllä, minut on rokotettu. Osastollamme on todella paljon potilaita, jotka ovat tutkitusti influenssa-positiivisia ja heillä on kaikilla rokote otettuna. Olemmekin työkavereiden kanssa ihmetelleet, missä kaikki rokottamattomat ovat, eivätkö he ole sairastuneet vai ovatko he kaikki tehohoidossa.
Ei ole rokotettu. Eikä lähipiirissä ole vielä yhtään influenssatapausta. En ole kuullut kenestäkään sairastuneesta.
En ole rokotettu. Olen kotihoidossa töissä. Useampaa meistä ei ole rokotettu. Ne jotka ottivat rokotteen, ovat jatkuvasti flunssassa tms.
En ole rokotettu ja tehohan on mitätön taas tänä vuonna. Tupakoijille ei minun mielestäni näitä tauteja tule. Ehkä kroppaan mahtuu vain yksi tauti kerrallaan?
En. Rokotteen antama suoja influenssaa vastaan on huono. Tänä vuonna teho on ollut huonoin vuosikausiin.
Ylipäänsä influenssaan sairastuu noin 2% rokottamattomista ja noin 1% rokotetuista. Tauti ei vastoin yleistä luuloa ole rokotetuilla yhtään lievempi kuin rokottamattomillakaan. Rokotteen ei ole myöskään todettu vähentävän sairaalapäiviä sairastuneilla. Rokotteella ei ole todettu olevan mitään tehoa alle 2-vuotiailla eikä yli 65-vuotiailla.
Lukekaa Cochrane-instituutin selvitys influenssarokotteista.
Koskaan ei olla otettu minkään sortin influenssarokotteita eikä oteta.
Ei sen puoleen, en tunne kuin yhden ihmisen joka on sairastanut influenssan. Tänä(kin) vuonna koko tuttavapiiri on pysynyt terveenä jotain pientä nuhaa lukuunottamatta.
Ei ole rokotusta enkä tunne ketään jolla olisi influenssa ollut tänä vuonna. Vaikka asumme just siellä missä ”influenssakartta helottaa punaisena”.
Ei ole rokotettu. En kuulu riskiryhmään, työn takia ei ole tarpeen enkä ole tiettävästi koskaan sairastanut influenssaa (en edes nuhakuumetta joka vuosi).
Olen ottanut rokotteen jo 10 vuotta ja en ole koskaan sairastanut. Samoin on kaikki perheenjäsenemme rokotettu ja kenelläkään ei ole ollut influenssaa koskaan. Itse olen jopa joskus toivonut, että tulisi edes joku pieni flunssa, saisi olla saikulla, kun en ole vuosiin ollut kipeä.
En ole ottanut enkä ota! Otan rokotteet vain jäykkäkouristusta, kurkkumätää ym. oikeasti vaarallisia tauteja vastaan + mahdollisesti matkoille tarvittavat (harvoin).
Vierailija kirjoitti:
En ole rokotettu ja tehohan on mitätön taas tänä vuonna. Tupakoijille ei minun mielestäni näitä tauteja tule. Ehkä kroppaan mahtuu vain yksi tauti kerrallaan?
Ööh mitä? :D Millä ihmeen perusteella kuvittelet ettei tupakoija voisi saada influenssaa?
On (pakko)rokotettu ja siitä lähtienpä onkin sitten oltu koko ajan sairaana.
Tupakoitsijalle influenssa on perustervettä ihmistä vaarallisempi, sillä tupakka on jo vaurioittanut keuhkoja. Muutenkin olisi mielenkiintoista kuulla numerolta 5, miten hän selittää monisairaat ihmiset, jos kroppaan mahtuu vain yksi tauti kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen perusteella ne tupakoitsijat just sairastuvat pahiten.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä rokotettu ja hyvässä kunnossa oleva nuori henkilö on nyt teholla. Perheeni on rokotettu mutta pelkäämme, että meillekin tulee influenssa koska otimme terveysasemalla sen huonomman rokotteen.
Teholla olevasta on tehty testit ja influenssaahan se on. Järkyttävää kuinka nuori ja superurheilullinen ja terveitä elämäntapoja noudattava ihminen sairastuu tuolla tavoin. En edes ilkeä kuvitella kuinka käy keski-ikäiselle tupakoitsijalle tai hauraassa kunnossa olevalle vanhukselle.
Asuuko teholle joutunut hometalossa? Talossa joka on rakennettu aikaisemmin kuin 90-luvulla?
Ainakin minun tuttavapiirissä vuosien saatossa kaikki ne, jotka ovat joutuneet influenssan takua sairaalaan asuvat talissa jossa on omituinen haju.
Otin sen paremman, ei ole tullut, muilla töissä on.
Kahdelle tutulle jotka otti vuosikaudet influenssatokotteen tuli syöpä lopulta. Toinen heistä haudassa jo.
Influenssavirus on vakava virus ja tappaa alkuvaiheen syöpää. Jos on rokote, ei tule tautia ja syöpäsolut jatkaa eloaan.
Pyöräilen työmatkat, tänäkin aamuna n.-20...Hiukset huurussa, pitkät, otin pipon pois, kun vaihdoin työkengät, karahtivat jäähän hiukset, sitten valui kylmä vesi niskaan, kaikki muut rokotteet voimassa, influenssa rokotetta en ole ottanut. Karaistunut tapaus täällä😀
Ei ole rokotettu, oon pysynyt flunssasta ja influenssasta vapaana vuosia käsihygienialla ja sillä, etten koskettele kasvojani kuin kotona, käsienpesun jälkeen.