Voiko keuhkokuumeesta parantua ilman antibioottia? Kauanko kestää?
Olen ollut 2 viikkoa kuumeessa, välillä 40 astetta ja välillä 37.5. Tällä hetkellä 39. Lääkäri totesivat viikko sitten lievän keuhkokuumeen, ja antoi antibioottikuurin. Kysyttyäni hän kuitenkin vastasi että on mahdollista parantua ilman antibioottia. Silloin en kuitenkaan yskinyt näin paljoa kuin nyt, ja mietityttää että onko tämä voinut pahentua kun en ole aloittanut kuuria? Ja onko täällä ketään joka olisi selvinnyt keuhkokuumeesta ilman antibioottikuuria, kauanko kesti että kuume laski kokonaan? Entä kauanko yskällä kesti parantua?
Kommentit (24)
No, kehkokuumetta on ollut kautta aikojen. Ei ennen antibiotin keksimistä kaikki siihen kuolleet....
Jos keuhkokuume on virusperäinen niin antibiootti ei auta. Jos taas et syö antibiootteja tauti voi pahentua ja voit joutua sairaalaan tiputukseen.
Itse söin antibioottikuurin keuhkokuumeeseen ja myöhemmin kuulin että mulla olikin ollut toksoplasmoosi.
Kuurin sijaan kannattaa käydä uudestaan lääkärissä ja verikokeissa. Kun tiedetään crp on hoito helpompaa kohdentaa oikein
Vierailija kirjoitti:
No, kehkokuumetta on ollut kautta aikojen. Ei ennen antibiotin keksimistä kaikki siihen kuolleet....
Ei niin. Eikä kaikki antibiootteja saaneet ole siitä selvinneet
Mistä syystä keuhkokuume oli ”lievä” ?
Minulla oli vuosia sitten diagnosoimaton keuhkokuume. Hoksasin sen, kun sama tauti tuli 1,5 sitten. Eka tauti parani itsekseen, en muista kauanko meni.
Viimeisimpään keuhkokuumeeseen sain antibioottia, kuuri loppui reilu kk sitten. Vieläkin yskittää ja välillä ollut lievää kuumeilua.
Sairastuin siis 1,5 kk sitten.
-viitonen
Onkohan tämä evoluution keino siivota heikompi aines pois?
Kyllä, keuhkokuumeesta voi parantua ilman antibioottia. Keuhkokuumeeseen voi myös kuolla sitä ennen.
Crp oli viime viikolla vain 55....
Enpä lähtisi testailemaan. Tutkimuksiin heti ja oikeat tropit lääkäriltä.
Itselläni oli vastaavassa tilanteessa lähtö lähellä, kun jäin viivyttelemään kuumehoureissani (puoliso oli työmatkalla, kuulostin jostain ihme syystä normaalilta puhelimessa ja hän ei heti ymmärtänyt tilanteen vakavuutta).
Lisäksi lihasaineenvaihdunta menee sekaisin (rajussa hikoiluvaiheessa poistuu suoloja ym.) ja tulee helposti lihaskouristuksia, mikä voi alkaa salvata hengitystä ja tekee nukahtamisesta aika pelottavan kokemuksen.
Joo eipä kannata leikkiä. Minä sairastin keuhkokuumeen ja lääkäri sanoi jotenkin niin että hyvä kun on antibiootti keksitty kun olisin kuulemma muuten ollut haudassa. En tiedä vaikuttiko lääkäristä sitten siltä että otin asian turhan kevyesti. Paranemista ap:lle ja älä tosiaan leiki terveydelläsi.
Vierailija kirjoitti:
Eivät toki kaikki, suuri osa kyllä ja useimmilla pysyviä keuhkosairauksia jos jäivät henkiin. Ilman muuta kannattaa sen oman terveytensä pilata leikkimällä.
No minulla oli samaa luokkaa ja söin kiltisti kuurin. Kuurista huolimattakin toipuminen on ollut hidasta.
Keuhkokuumetta vastaan voi ottaa rokotteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät toki kaikki, suuri osa kyllä ja useimmilla pysyviä keuhkosairauksia jos jäivät henkiin. Ilman muuta kannattaa sen oman terveytensä pilata leikkimällä.
Ja sen lisäksi olen itsekin sairastanut keuhkokuumeen, otin antibiootit ja silti palautuminen kesti noin 2 KUUKAUTTA
Minäkin sain. Lääkäri sanoi, ellen pysy täysin levossa, hän lähettää minut sairaalaan. Tietty söin lääkkeet.
Onko tosiaan niin, ettei nykyihminen voi selvitä lievästä keuhkokuumeesta ilman antibiootteja? Entisaikaan ei hygieniasta ja monipuolisesta ruokavaliosta ollut tietoakaan....
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan niin, ettei nykyihminen voi selvitä lievästä keuhkokuumeesta ilman antibiootteja? Entisaikaan ei hygieniasta ja monipuolisesta ruokavaliosta ollut tietoakaan....
Entisaikaan kuolleisuus oli myös suurempi ja tavalliseen keuhkokuumeeseen kuoli paljon todennäköisemmin kuin nykypäivänä. Pointtisi oli?
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti noin typerä, vai esitätkö vaan? Tottakai ihminen voi selvitä keuhkokuumeesta ilman antibiootteja. Lievä keuhkokuume voi myös muuttua vakavaksi keuhkokuumeeksi, ja silloin siihen voi kuolla, vaikka hoito myöhemmin aloitettaisiinkin. Nykyään, kun hoito on olemassa ja se voidaan aloittaa ajoissa, jolloin tauti todennäköisesti ei ehdi mennä pahaksi, se antibioottikuuri kannattaa keuhkokuumeeseen ottaa. Vaikka se sitten olisikin ollut hyödytön ja olisit parantunut muutenkin. Hengellään ei kannata leikkiä vaan koska "ei huvita ottaa antibioottikuuria ja parantuihan jotkut ennenkin keuhkokuumeesta".
Jos täällä nyt joku vielä käy niin sanon, että näin 3 päivän jälkeen kuume katosi ja sen mukana myös yskä melkein kokonaan :) kyllä ne luonnon antibiootit paljon tehokkaampia ovat kuin apteekissa myytävät joilla lähtee vastustuskykykin mukana....
-Ap
Keuhkokuumetta aiheuttavat useat eri bakteerit, sama antibiootti ei pure niihin kaikkiin. Piipahda lääkärissä, keuhkokuumeeseen voi myös kuolla.
Ja mikä on syy siihen, ettet aloittanut antibioottikuuria? 2 viikkoa kuumetta ei mielestäsi ollut vielä vakavaa? Jokin periaatteellinen syy?