Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Henkilötiedot: Sukunimi (MYÖS ENTISET)"??

Vierailija
21.02.2018 |

Selailin mielenkiinnosta näin epäajankohtaisesti tuota neuvolan esitietolomaketta ja törmäsin ihmetystä herättävään kohtaan. Mitä tuo "Sukunimi (myös entiset)" käytännössä tarkoittaa, ja mikä idea siinä on? Pitääkö mun siis kirjoittaa siihen oikeesti kaikki sukunimet, mitä mulla on mun elämäni aikana ollut, vai riittääkö nykyinen? Tuntuu ihan hassulta että pitäisi henkilötietoihin kirjoittaa tietoja jotka ovat vanhentuneita. Tuntuisi hölmöltä kirjoittaa siihen kolme eri sukunimeä, joista yhteen en edes haluaisi olla missään liitoksissa.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani jääköön löytymättä sellainen tieto mikä ei ole nykyaikaisissa järjestelmissä. Kaikki ne järjestelmät joissa on minusta olennaista tietoa, ovat sellaisia että niissä haetaan yksiselitteisellä hetulla eikä nimellä, joka hakukriteerinä on virhealtis. Neuvola ei löydä mitään mielenkiintoista esim vanhoista kouluterkkarin pahvikansioista, joten saa rauhassa olla löytymättä!

Vierailija
42/43 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siinä lukee myös entiset niin kyllä, kaikki käytössäsi olleet nimet pitää merkitä.

Miten (nuorella) ihmisellä voi olla 3 sukunimeä ja joihin yhteen et halua itseäsi yhdistettävän? Oletko joku sarjaeroaja vai jopa sarjamurhaaja?

Ja nuoreksi sinut ajattelen, koska olet neuvolan asiakas.

Voi jessus mikä kysymys. Sarjamurhaaja, joo muuta syytä ei voi nuorella olla vaihtaa sukunimeä useammin kuin kerran.

Minä olen 23 ja mullakin on kolmas sukunimi ilman, että olen kertaakaan eronnut. Vaihdoin heti täysi-ikäistyttyäni sukunimeni äitini tyttönimeen, kun isä lähti jo ollessani lapsi enkä siihen sukuun ole yhteydessä. Naimisiin mennessäni vaihdoin vielä uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, että joku pitää nimien luettelemista ongelmallisena.

Äiti oli adoptoitu ja toista kertaa naimisissa, joten hän kirjoitti papereihin kolme sukunimeä. 

Eihän se olisi ongelmalllista jos olisivat omia sukunimiäni. Ne nimet kun eivät kuulu enää millään lailla identiteettiini, niin tuntuu hölmöltä luetella niitä henkilötietoihin. Tuntuu samalta kun siinä pyydettäisiin luettelemaan varhaislapsuuden haaveammatteja (jotka eivät nykyään enää pidä paikkansa).

ap

eihän niitä identiteetin takia kysytäkään, vaan just erilaisten arkistointijärjestelmien takia. Vaikka oletkin ainutlaatuinen ihminen, kuten kaikki muutkin meistä, niin ei neuvolassa varmaan ketään kiinnosta sun identiteettisi. Eri asia on sitten se, jos sulla on jonkun aiemman sukunimen takana terveystiedoissa ollut jotain epäilyttävää, senkö takia et halua vanhoja nimiäsi antaa?

Ei vaan siksi että musta tuntuu hyvin epämiellyttävältä kirjoittaa vaikkapa se mun isän sukunimi mihinkään mun henkilötietoihin kun ko. henkilö ei ole ollut edes kohta kahteen kymmeneen vuoteen missään tekemisissä mun kanssani ja ollut aikaisemmin lähestymiskiellossakin muhun monia vuosia. En mä halua joutua kirjoittelemaan HÄNEN sukunimeään mun henkilötietokohtaan! Kukaan ei ilmeisesti ymmärrä kuinka pahalta se voi tuntua ”joutua” jossain omaa lapsen saamista koskevissa neuvolan papereissa liittämään itselle inhottavia ihmisiä itseen vielä monta kymmentäkin vuotta myöhemmin. En kyllä sitä aio tehdä ja aion kirjoittaa siihen vain nykyisen sukunimeni. Kyllä kaikki vähänkään olennainen teveystieto musta on siellä neuvolassa tietokoneella ja ihan henkilötunnuksen mukaan. Koskaan ei ole ollut aiemminkaan mitään ongelmia löytää vanhoja terveystietoja nimenvaihtojen jälkeen. Varmaan vähän vanhentunut tuo lomake.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi