Voiko työnantaja pakottaa töihin sairausloman aikana?
Olen siis todella kipeänä, lääkäri kirjoitti eilen loppuviikon sairauslomaa koska yleisvointi on niin huono. Kovia kipuja, kuume sahaa 38,5-39,8 väliä jatkuvasti ja olo on kerrassaan surkea. Nyt työnantaja vaatii että tulisin töihin, tällä hetkellä kuumetta "vain" 38,8.
Kommentit (36)
Jos on lääkärin kirjoittama lääkärintodistus ja päivämäärät loppuviikolle asti työnantaja ei voi asialle mitään.
Jos pitkä sairasloma niin rahat tulee sitten kelalta (eli tulot tippuu) mutta oikeutettu olet pysymään kotona.
Työnantaja voi sairasloman ajalle osoittaa sopivamman työtehtävän, mutta flunssassa toimistohommatkin on hengenvaarallisia jälkitautien takia. Vähän eri asia laittaa jalka poikki oleva autokuski kipsiviikkojen ajaksi toimistoon istumaan kuin tosiaan viikon flunssaa poteva ylipäänsä nousemaan sängystä töihin. Pomosi on idiootti.
Työnantaja voi ihan itse mennä tekemään työt tai hoitaa sinne toisen työntekijän. Työnantajan painajainen kun työntekijät sairastuu mutta sille ei voi mitään. Varmaan yrittää houkutella töihin ja saattaa uhkailla esim irtisanomisella mutta se olisi luvaton irtisanominen. Koeajan puitteissa voi ainoastaan irtisanoa tai useamman varoituksen jälkeen.
Siis sairauslomasta päättää työnantaja, ei lääkäri. Periaatteessa työnataja voi siis määrätät työtä jota voi tehdä sairaudesta huolimatta ja tervehtymistä vaarantamatta.
Tesseissä on yleensä sovittu että työnatajata noudattaa lääkärin näkemystä työkunnosta.
Kuumeinen ihminen ei kyllä ole koskaan käytännössä täysin työkuntoinen. Tekisin kantelun työsuojeluviranomaisille. Esimies ei nyt ole ihan tehtäviensä tasalla.
Kamala esimies.
Sairautesi vuoksi olet riski työkavereille, joilla on huono vastustuskyky. Mikäli sairastat esim. RS-virusta voit tapaa jonkun heistä sairaudellasi.
Minä en menisi noin korkeassa kuumeessa töihin, koska sairaus voi aiheuttaa sinulle vaikka sydänlihaksen tulehduksen.
Totea työnantajalle, että oksensit aamulla. Kukaan täysjärkinen ei halua sinua töihin.
Toivotann sinulle parempaa vointia!
t. Syöpää sairastanut, jolle jokainen flunssainen oli suuri riski
No noin kovassa kuumeessa tuskin voi.Tartutat vielä muut ja vaarannat kyllä itsesi.Eri juttu jos jalka paketissa tekisi toimistohommia.
Kuulostaa oudolta. En ymmärrä, miten kovassa kuumeessa edes pystyisi työskentelemään. Vai onko tässä suuria yksilöllisiä eroja? Olen kuullut esimerkiksi näyttelijöistä, jotka hoitavat teatteriesityksen kuumeessa. Minulla jo 38,5 asteen kuume aiheuttaa merkittäviä tasapaino- ja näköongelmia sekä lihasten heikkoutta. Yli 39 asteen kuumeessa en pysty kävelemään enkä nostamaan mitään maitotölkkiä painavampaa ja tietoisuus on valveen ja unen rajamailla.
Voi päättää ja tarjota sopivia työtehtäviä jos on esim. murtuman takia omiin töihin estynyt. Mut kuumeessa et todellakaan mene töihin.
Jos työn tekemiseen ei ole asetettu ehdottomia esteitä voi työntekijän yksipuolinen velvoittaminen työhön olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kamala esimies.
Sairautesi vuoksi olet riski työkavereille, joilla on huono vastustuskyky. Mikäli sairastat esim. RS-virusta voit tapaa jonkun heistä sairaudellasi.
Minä en menisi noin korkeassa kuumeessa töihin, koska sairaus voi aiheuttaa sinulle vaikka sydänlihaksen tulehduksen.
Totea työnantajalle, että oksensit aamulla. Kukaan täysjärkinen ei halua sinua töihin.
Toivotann sinulle parempaa vointia!
t. Syöpää sairastanut, jolle jokainen flunssainen oli suuri riski
Oksentanut aamulla?
Suosittelet valehtelemaan työnantajalle? Millainen työntekijä oikein olet ja miten omat sairauslomasi ja millä perustein?
Mene työpaikalle ja vaadi sänky työhuoneeseen. Lisäksi vaaadi lämmintä mehua ja niskahierontaa?
Tottakai voi, se on sitä joustoa. Miten se työnantaja muuten sen työkunnon voisi arvioida, jos ei näe. Nykyään tarvitaan lisää joustoa että työnantaja voi yksin päättää työajoista, palkoista, lomista ja muista sivuasioista. Ei siihen mitään arvauskeskuksia väliin tarvita.
Rovaniemellä oli joku ammattiyhdistyksen agitaattori tunkeutunut työpaikalle, niin suoraselkäinen työnantaja oli nakannut pihalle.
Olen siis töissä kokkina, en yksinkertaisesti pysy tolpillani 10-12h tässä kunnossa. Joku kysyi oliko työterveyslääkäri niin kyllä oli. Sanoin pomolle että en todellakaan tule tässä kunnossa töihin ja että sairauslomatodistus on toimitettu jo palkkahallintoon. Pomo suuttui aivan silmittömästi.
Ap
Työskentelet ruoan kanssa, mahdollisesti vielä kylmien ruokien kanssa ja pomosi haluaa sinut töihin? Onko hän harhainen vai muuten vaan hullu?
Terveys menee kaiken edelle, työt saavat ehdottomasti odottaa!
Heidän on selvittävä vaan vähemmällä työvoimalla kun olet sairaana. Työnantajan tulee ymmärtää, että näin välillä käy.
En ymmärrä miksi aina toitotetaan jalka kipsissä olevan voivan lähteä toimistoon istumatyötä tekemään pöydän ääreen.
Onko teillä toitottajilla tullut itsellänne turpoilevan kopsijalan kanssa koskaan tullut kokeiltua olla ja pitää kipsijalkaa tuntikausia putkeen alhaalla?
En minä kyllä pystyisi. Kahdesti on kipsi ollut jalassa. No can do.
Viimeksi kipsin alla turpoamisesta ja kipsin painamisesta AVOKIPSINkin kanssa tuli jonkinnäköinen nyt yli vuoden kestänyt kivulias vamma. Yritin olla tarkka, olin kotona ja lepuutin jalkaa vaakatasossa vähän väliä, sain auki kipsiä, mutta niin vain sittenkin kävi.
Missä toimistossa on sellaiset työskentelykalusteet, kipsijalkaa saa pidettyä kätevästi jalkaansa ylhäällä työskennellessään ja muukin kroppa asennossa, mikä on inhimillinen olla?
Minä olen ainakin niin tacanomaisen vanhanaikaisissa paikoissa ollut töissä, ei sellaisia ole ollut.
En helposti keksi miten voisi.