Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mulla olla KELIAKIA?

Vierailija
20.02.2018 |

Verikokeen mukaan keliakiaa ei ole.

Silti. Tässä oireeni:

- kuukautiset poissa jo 3 vuotta (olen vasta 22v)
- ihan jatkuvia vatsavaivoja, ilmaa mahassa KOKOAJAN ja pierettää ihan hirveästi jatkuvasti, valtavan kiusallinen vaiva eikä mikään auta
- hiustenlähtö ja hiukset ohentuneet selvästi
- lievä laihtuminen

Lääkärin mielestä ei ole tarvetta tehdä suoliston tai vatsan tähystystä. Mulla on kuulemma IBS. Olen eri mieltä, tutustuin IBS:ään ja mielestäni ne fodmap oireet eivät ole asian taustalla.

Ihan oikeasti en jaksa tätä pelleilyä enää. Ei kuukautisia 3 vuoteen! Olen lapseton kohta!!!!! En jaksa näitä jatkuvia vatsavaivoja!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä sä tarvitset tutkimuksia, mene toiselle lääkärille ja vaadi tähystys tai tutkimuksia.

Vierailija
22/26 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko otettu kaikki mahdolliset verikokeet sekä ulostenäytteet?

On otettu, ei muuta poikkeavaa paitsi hb oli laskenut arvoon 90 joskus eli anemia. Söin rautaa siihen ja palasi normaaliksi.

Ap

Entä rautavarastot? Hb ei kerro koko totuutta. Ja niistä kilpirauhasarvoista, tutkittiinko vain TSH vai muitakin arvoja?

TSH ja t4v. Tsh oli viimeksi muistaakseni 1,2 ja t4v 12. Välillä Tsh ollut myös 0,9. Näitä arvoja on aika paljon tutkittu ton kuukautissongelman ja hiustenlähdön takia. Normaaleja noi on..

Ap

T4v on kyllä aika matala, mutta kun TSH on noin hyvä, niin ainakaan tk-lääkäri ei lähde tutkimaan vasta-aineita.

Samaa olen miettinyt. Suvussa on kilpirauhasongelmia ja tämä kuukautisten puuttuminen on niin mysteeri oire. Tuo t4v tosiaan vaihdellut 11-12 välillä kokoajan, eli mielestäni aika matala. Missähän tätä asiaa sitten kannattaisi selvitellä enemmän?

Ap

Tk-lääkäreillä on - suoraan sanottuna - jonkin sortin asennevamma kilpirauhasongelmia kohtaan. Oikeat arvot on tietysti jokaisella yksilöllisiä, mutta yleensä T4V olisi hyvä olla lähempänä viitearvojen ylärajaa. Noiden kahden arvon lisäksi pitäisi tutkia vasta-aineet, mielellään T3 ja myös ne rautavarastot. Sukurasite on vielä yksi lisäsyy tutkia tilanne kunnolla. Taitaa vaan käydä niin, että jäät tässäkin oman onnesi nojaan jos ei ole varaa mennä pätevän endokrinologin vastaanotolle. Suosittelisin kyllä, että vaihdat lääkäriä, koska sinä todellakin tarvitset apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verikokeen mukaan keliakiaa ei ole.

Silti. Tässä oireeni:

- kuukautiset poissa jo 3 vuotta (olen vasta 22v)

- ihan jatkuvia vatsavaivoja, ilmaa mahassa KOKOAJAN ja pierettää ihan hirveästi jatkuvasti, valtavan kiusallinen vaiva eikä mikään auta

- hiustenlähtö ja hiukset ohentuneet selvästi

- lievä laihtuminen

Lääkärin mielestä ei ole tarvetta tehdä suoliston tai vatsan tähystystä. Mulla on kuulemma IBS. Olen eri mieltä, tutustuin IBS:ään ja mielestäni ne fodmap oireet eivät ole asian taustalla.

Ihan oikeasti en jaksa tätä pelleilyä enää. Ei kuukautisia 3 vuoteen! Olen lapseton kohta!!!!! En jaksa näitä jatkuvia vatsavaivoja!

Mulla kävi täysin sama! Olin yleisellä. Aloitin sitten gluteenittoman ruokavalion ja mahakivut lakkas. Nyt olen myös täysin kasvisruokavaliolla ja auttoi vielä enemmän :) Siis mulle esim. lääkäri sanoi että vältä papuja yms. koska IBS...

Vierailija
24/26 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee lista noista oireistasi ja mene toiselle lääkärille. Kyllä on KUMMA juttu, jos ei tähystykseen määrää! Mun käsityksen mukaan vatsan tähystykseen pääsee vieläpä suht "helposti". Vatsavaivat on yleensä sellaisia, mitkä huolella tutkitaan. Ja muuten IBS ei saisi diagnosoida edes ennen vatsan tähystystä!

Minä sain lääkäriltä kyllä. Samoin kävi kun aloittajalla...

Vierailija
25/26 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautishäiriöt viittaavat vahvasti keliakian tai kilpirauhasen ongelmaan. Samoin kaikki muutkin oireesi. Mene endokrinologille ehdottomasti!

26/26 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa ostettua keliakia-testin. Tee se. Mikäli koe on negatiivinen jätä laktoosi pois pariksi viikoksi. Jos ei auta jätä kotimaiset viljat pois pariksi viikoksi. Jos ei auta mene gynekologille. Tämän jälkeen ravitsemusterapeutille ja sitten sisätautilääkärille jos muu ei auta.

Mieti mikä oire oli ensin. Se on tapa löytää syy. Muut oireet ovat seurausta alkuperäisestä ongelmasta