Syöttävätkö vegaanit koirille vain vegeruokaa?
Onko noin? Eikös se luokiteltaisi eläinsuojelurikokseksi?
Kommentit (37)
Kunnon vegaani pitää vain hyödyttömiä ja ilottomia eläimiä, koska muu olisi hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä nyt ideologia ontuisi aika harvinaisen pahasti, jos vegaanilla olisi lemmikkieläin. :o
Eihän kaikki ole vegaaneja samoista homogeenisistä syistä :o
Ei toki, mutta vegaanius kai kuitenkin tarkoittaa sitä, ettei käytetä mitään eläinperäistä. Ja silti voidaan pitää eläintä pelkkänä ihmisen viihdykkeenä vai??
Ei kai sitä lemmikkiä ole tarkoitus syödä?
Joten mikä ristiriita on siinä että vegaanilla on lemmikki?Vegaanius ulottuu kaikkeen kuluttamiseen. Jos ei ideologisista syistä käytä maitotuotteita tai kananmunia, vaikkei lehmä kuole lypsämiseen eikä kana munimiseen, ei pitäisi myöskään "orjuuttaa" eläintä lemmikikseen.
Eiköhän se ideologia lehmien ja kanojen kohdalla ole sitä että ne on vain ja ainoastaan tuotantoeläimiä ja niitä pidetään siis niistä saatavan rahallisen hyödyn vuoksi (maito, kananmunat), mutta lemmikkikoirasta ei ole tarkoitus hyötyä mitenkään, varsinkaan rahallisesti. (Poislukien vain näyttely tarkoitukseen otetut koirat, joilla esim väärä turkin väri on "virhe").
En ole vegaani, mutta en näe koiran tai kissan pitämisessä ristiriitaa, vaikka liha niiden ruokavalioon kuuluukin suurimpana osana (kissa syö pelkkää lihaa). Lemmikkieläimet ovat lemmikkejä ja ne ovat tottuneet evoluution saatossa sopeutumaan ihmisen elämäntapoihin, kunhan saavat silti toteuttaa lajityypillistä käyttäytymistään. Ehdottomat ihmiset on raivostuttavia. Mun puolesta vegaani voi käyttää vaikka nahkavyötä, jos haluaa. Ehkä kaikki vegaanit eivät ole vegaaneja eläinten olojen takia. Jotkut ovat aivan täysin itsekkäistä syistä vegaaneja. Ja kyllä, tiedän vegaanin joka syötti koiralleen pelkästään vegaanista ruokaa. Olisin ilmoittanut asiasta eläinsuojeluun, jos koira ei olisi jo kuollut sairauteen jota vegaaninen ruokavalio pahensi. Täysi ääliö oli tämä ihminen.
No ei tietenkään. Haloo. Paitsi jos ovat jotenkin päästänsä vajaita, mutta mun tuntemat vegaanit on kyllä ihan normaaleja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti eivät, syyllistyvät eläinrääkkäykseen siinä. Omalle ruokavaliolleen tehkööt mitä itse haluaa, mutta koirat ja kissat tarvitsevat lihaa.
En ole kuullut vegaanista, joka syöttäisi lemmikille vegaaniruokaa.
https://yle.fi/uutiset/3-8928232
Tuo uutisessa kuvattu asia ainakin on jo ihan selvästi eläinrääkkäystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä nyt ideologia ontuisi aika harvinaisen pahasti, jos vegaanilla olisi lemmikkieläin. :o
Eihän kaikki ole vegaaneja samoista homogeenisistä syistä :o
Ei toki, mutta vegaanius kai kuitenkin tarkoittaa sitä, ettei käytetä mitään eläinperäistä. Ja silti voidaan pitää eläintä pelkkänä ihmisen viihdykkeenä vai??
Ei kai sitä lemmikkiä ole tarkoitus syödä?
Joten mikä ristiriita on siinä että vegaanilla on lemmikki?Vegaanius ulottuu kaikkeen kuluttamiseen. Jos ei ideologisista syistä käytä maitotuotteita tai kananmunia, vaikkei lehmä kuole lypsämiseen eikä kana munimiseen, ei pitäisi myöskään "orjuuttaa" eläintä lemmikikseen.
Kaikilla on omat syynsä olla vegaani. Väitän että suurin osa on itsekkäistä syistä. Haluaa olla terve ja paremman näköinen (hoikka, hyvä iho).
Väitätkö että kesykoira pärjäisi vapaana luonnossa? Joku puudeli? Villiintyy kyllä, mutta huonosti selviää. Koiraa ei täällä syödä, mutta kotieläin, hyötyeläin/palvelija se silti on. Koiraa on alettu aikoinaan hyödyntää, koska se on hyvä vahti. Haluasit siis hävittää kesykoiran sukupuuttoon? Miksi vegaani ei saisi pitää koiraa, jos se on yleisesti sallittua?
Ja lemmikkikö ei ole palvelija?! Pelkkä ihmisen viihdyke. En ole vegaani, mutta sinun logiikallasi joutaisivat kesykoiran tavoin yhtä lailla kuolla sukupuuttoon lehmät, siat, hevoset, lampaat ja kanat. Eivät nekään villeinä pärjää.
Kyllä mä ainakin olen enemmän koiran palvelija, kun koira mun palveluja.
Minähän sitä ulkoilutan (silloinkin kun se haluaa monta kertaa yössä ulos kun vatsa on sekaisin), ostan ruuat, puruluut, kävelytyshihnat, ym, hoidan turkin, hommaan sille tarvittavat asiat, koiranpedistä ulkoiluaitaukseen jne
Näinhän sen pitää ollakin.
Moni lemmikkieläin tarvitsee lihaa ruokavalioonsa, kun taas ihminen ei tarvitse. Siitä syystä en näe mitään ristiriitaa syöttää lemmikille epävegaanista ruokaa.
Osalla on jo voinut olla lemmikki kun ovat ryhtyneet vegaaneiksi. Ja tosiaan kaikki eivät ole vegaaneja ideologisista syistä. Minä esim pyrin kohti vegaaniutta koska tunnen jostain syystä vastenmielisyyttä lihaa kohtaan. Hyvä vain että samalla kun jätän sen syömättä autan eläimiä.
OIKEALLA vegaanilla ei ole lemmikkejä, koska hän ei hyväksy eläinten alisteista asemaa missään muodossa. Minä syön vegaanisesti, mutta en ole vegaani, minulla on koiria ja ne syövät (luomu)koiranruokaa, myös raakaa lihaa. Myös kaikki lapseni syövät sekaruokaa samoin kuin mieheni ja minä tarjoan sitä heille. Tämä siksi, että uskon ihmisten kohdalla valinnanvapauteen enkä halua kasvattaa lapsianikaan ajattelemaan minun aivoillani vaan he saavat kukin tehdä valinnan kohdallaan ollessaan tarpeeksi vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi olla lemmikkejä? Kummastuttaa toi ajatus että vegaanien pitäisi olla jotain täydellisiä jotka ei tee mitään virheitä koska ne on vegaaneja, vaikka JOKAINEN teko vaikuttaa. Ja tuohon kysymykseen niin koirat tarvitsevat lihaa selviytyäkseen, ihmiset eivät!
Miksi ihmeessä vastustaa lihatuotantoa omassa ruuassaan, muttei lemmikin?
Olen vegaani joka ruokkii lemmikkejään lihalla. Lemmikit ovat kaikki huonoista oloista pelastettuja ja tulleet minulle ennen kuin aloin vegaaniksi.
Ostan eläimilleni suoraa maitotilalta sonnivasikan ravinnoksi. Tämä vaatii toki Valviran luvan, lisäksi teurastus, nylky ja paloittelu tulee tehdä itse. Vasikka tapetaan nopeasti ja siististi, joten se ei joudu kokemaan sonnikasvattamon ja teurastamon kauhuja.
Olen ajatellut asian siten, että mikäli ihmisten eläinperäinen kulutus loppuisi, myös lemmikkien pito hiipuisi sen myötä. Tämä olisi ideaali tilanne.
Oma vegaaniuteni ei lähde siitä, että eläimen hyödyntäminen ihmisravinnoksi olisi lähtökohtaisesti väärin. Määrä ja tapa ovat mielestäni ne ongelmakohdat. Suomessa tuotantoeläinten kohtelu ja elinolosuhteet ovat järkyttävät (ja olemme kuitenkin globaalisti kärkikastia), joten en voi tukea kulutuksellani tuota systemaattista eläinrääkkäystä. Kestävän metsästyksen sen sijaan hyväksyn täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti eivät, syyllistyvät eläinrääkkäykseen siinä. Omalle ruokavaliolleen tehkööt mitä itse haluaa, mutta koirat ja kissat tarvitsevat lihaa.
Juu olen täysin samaa mieltä siksi ketjun teinkin. Mutta samalla väkisinkin tulee mieleen tietty tekopyhyys jos eettisistä syistä on vegaani ja ostaa koiran jolle syöttää lihaa. Koska silloinhan tulee tuettua tiettyjä teollisuudenhaaroja jotka sotivat tuota ideologiaa vastaan. Eli ei minusta pitäisi olla ollenkaan lihaa tarvitsevaa lemmikkiä jos on vege...
Ap
Miksi teet arvovalintoja toisten puolesta? Tietysti on paljon kivempaa päättää, kuinka toisten on elettävä ja porskutellaan itse kuten tähänkin asti. Oletko yhtä mustavalkoinen itsesi suhteen?
Miksi vegaanin pitäis olla täysin puhdas pyhimys, muutoin on tekopyhä paskiainen? Toisten vaatimukset vegaaneja kohtaan ovat välillä aivan absurdeja: vegaani on paha ihminen jos kuluttaa ulkomailta tuotuja elintarvikkeita, matkustaa, asuu tilavasti, omistaa auton, hyväpalkkaisen työn tai syö henkensä pitimiksi lääkkeitä. Vegaanin pitäisi asua maakuopassa, syödä itse kastattamaansa lanttupottua ja pukeutua tupasvillasta tehtyyn turvesäkkiin.
Vegaaninen ruoka on aika kallistakin. Esim. jollain vegaanisalamilla on tuplahinta verrattuna tavalliseen salamiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saisi olla lemmikkejä? Kummastuttaa toi ajatus että vegaanien pitäisi olla jotain täydellisiä jotka ei tee mitään virheitä koska ne on vegaaneja, vaikka JOKAINEN teko vaikuttaa. Ja tuohon kysymykseen niin koirat tarvitsevat lihaa selviytyäkseen, ihmiset eivät!
Miksi ihmeessä vastustaa lihatuotantoa omassa ruuassaan, muttei lemmikin?
No eihän lihaa tuoteta erikseen lemmikeille, vaan se tulee lemmikkien ruokaan ihmisten ruoantuotannon jämistä. Että se vois olla yksi syy.
On vegaaneja, ja on vegaaneja. Osa on kasvissyöjiä, muttei vegaaneita, joku jotain siltä väliltä. Ääripää vegaani ei pidä edes koiraa. Jos koira kuitenkin löytyy, eiköhän sille syötetä ihan koiran muonaa eikä parsakaalia.
Jos wannabe wegan ajaa hirven kuoliaaksi autolla, voiko syödä sen lihaa? Kuollut se on kumminkin ja menisi vain hyötykäyttöön. Vai ajaako vege edes autolla, koska fossiiliset polttoaineet? Elämä on valintoja :D