Onko työkkäri ulkoistanut omia palveluitaa vai mitä tämä on?
Työkkäristä patistettiin tällaiselle neuvojalle jolla kuulemma on kontakteja ja ideoita..
No menin etten vaikuttaisi siltä etten halua töitä. Siellä sitten tällä naisella olikin aivan maata mullistavia kontakteja ja ideoita!
Ehdotti työkokeilua, että saisin jalkaa oven väliin ja kuulemma parempi mahdollisuus työllistyä. Kysyin sitten kuinka moni on työllistynyt työkokeilun kautta. Ei kuulemma osaa tarkkaa lukua kertoa, eikä se kuulu yksityishenkilöille ( :) )
Sitten ehdotti uravalmennusta ja näitä muita turhia kursseja..
Nyt mietin, että eikö tämä ole työkkärin hommia? Missä vaiheessa työkkäri on ulkoistanut nämä omat hommansa jollekin firmalle joka latelee nämä samat asiat kuin työkkäri lateli ennen?
Kommentit (31)
Mä oon myös tuollaisessa ulkoistetussa muutaman kk jutussa. Kontakteja ja haastatteluja on luvattu, mutta saapas nähdä...tärkeintä noille taitaa olla vain joku rekry, eikä työttömän paras.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Mäkin kävin tälläsellä neuvojalla. Hehkutti vuorkatyöfirmoja. Ja jos sanon että ehkä haluisin tälläseen työhön niin sanoi että en näe sinua siinä. Sitten sanoi että työkokeilu voisi sopia. Sanoin että no kai voisin mennä jos se on se kuukauden minimisopimus ja minimitunnit päivässä(4h). Kun kummiskin on vain työkokeilu. Mutta alkoi sanoa jotain että ei sellanen ole hyvä. Kyllä pitää tehdä täydet päivät(ilmatteeks). Lisäksi veteli jostain aivan kauheita työpaikkoja mihin hänen mielestään sopisin. No en hakenut. Nyt pitää mennä uudemmankin kerran sinne. Ahdistavaa..
Itse olin äskettäin Typissä. Te-asiantuntija, joka veti infotilaisuuden, sanoi, että työkokeilu on nimenomaan työttömän tarpeista lähtevä kokeilu esim. alanvaihdossa ja siihen riittää hyvin kuukausi. Painotti, että työkokeilun ei ole tarkoitus olla ilmaisena työntekijä yritykselle, vaan nimenomaan työttömän tarpeista lähdetään ja kuukausi on riittävä aika nähdä, kiinnostaako ala.
Jos tuntuu, että työkokeilupaikan ala ei ollenkaan kiinnosta sinua, tee tämä selväksi.
Hassua sekin, että jos etsit itse mieleisen työkokeilupaikan itsellesi, niin sitä ei katsota aktiivisuudeksi. Ei, vaikka se olisi kirjattu suunnitelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Mäkin kävin tälläsellä neuvojalla. Hehkutti vuorkatyöfirmoja. Ja jos sanon että ehkä haluisin tälläseen työhön niin sanoi että en näe sinua siinä. Sitten sanoi että työkokeilu voisi sopia. Sanoin että no kai voisin mennä jos se on se kuukauden minimisopimus ja minimitunnit päivässä(4h). Kun kummiskin on vain työkokeilu. Mutta alkoi sanoa jotain että ei sellanen ole hyvä. Kyllä pitää tehdä täydet päivät(ilmatteeks). Lisäksi veteli jostain aivan kauheita työpaikkoja mihin hänen mielestään sopisin. No en hakenut. Nyt pitää mennä uudemmankin kerran sinne. Ahdistavaa..
Itse olin äskettäin Typissä. Te-asiantuntija, joka veti infotilaisuuden, sanoi, että työkokeilu on nimenomaan työttömän tarpeista lähtevä kokeilu esim. alanvaihdossa ja siihen riittää hyvin kuukausi. Painotti, että työkokeilun ei ole tarkoitus olla ilmaisena työntekijä yritykselle, vaan nimenomaan työttömän tarpeista lähdetään ja kuukausi on riittävä aika nähdä, kiinnostaako ala.
Jos tuntuu, että työkokeilupaikan ala ei ollenkaan kiinnosta sinua, tee tämä selväksi.
Vitut. Kokemusta on. Mun piti päästä kokeilemaan alanvaihtajana alaa, johon aion hakeutua. Kyllähän kokeilupaikka noin hyvin väljissä puitteissa tarkasteltuna mätsäsi. Eli suomeksi sanottuna, kokeilupaikkani oli verrattavissa siihen, että jos olisin mielinyt lääkäriksi, niin kokeilupaikka päiväkodissa, koska onhan ne molemmat sote-aloja, ja tapaahan päiväkodissa sairaita lapsia.
Lisäksi kokeiluun piti sitoutua vähintään kolmeksi kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Jos se ala tuntuu kiinnostavalta (esim. kauppa), niin sitten kokeilua voidaan jatkaa (jos iso yritys) taivoi mennä päivittäistavarakaupan sijaan vaikka kirjakauppaan kokeiluun toiseksi kuukaudeksi. Liian usein työnantajille annetaan kokeilija 6 kk ajaksi, vaikka kokeilu on työnhakijalle tarjottava palvelu.
Vierailija kirjoitti:
Kävin te-toimiston työnhakuvalmennuksessa, 5 päivää. Kuulin, että konsultti saa 600€ jokaisesta työllistetystä. Hirveä painostus oli tiettyjä työttömiä kohtaan. Siis nuorempia ja koulutetuimpia. Me iäkkäämmät ja vähemmän koulutetut olimme kuin ilmaa.
Taisit kuulla ihan omiasi. Meillä ei ole ainuttakaan tuollaista työnhakuvalmennusta hankittuna, jossa 1 vko riittäisi palveluksi ja sen aikana työllistyvistä (kokoaikatyö, toistaiseksi voimassa oleva työsopimus) saisi 600 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin te-toimiston työnhakuvalmennuksessa, 5 päivää. Kuulin, että konsultti saa 600€ jokaisesta työllistetystä. Hirveä painostus oli tiettyjä työttömiä kohtaan. Siis nuorempia ja koulutetuimpia. Me iäkkäämmät ja vähemmän koulutetut olimme kuin ilmaa.
Taisit kuulla ihan omiasi. Meillä ei ole ainuttakaan tuollaista työnhakuvalmennusta hankittuna, jossa 1 vko riittäisi palveluksi ja sen aikana työllistyvistä (kokoaikatyö, toistaiseksi voimassa oleva työsopimus) saisi 600 e.
Kellä teillä? Mikä firma kyseessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitut. Kokemusta on. Mun piti päästä kokeilemaan alanvaihtajana alaa, johon aion hakeutua. Kyllähän kokeilupaikka noin hyvin väljissä puitteissa tarkasteltuna mätsäsi. Eli suomeksi sanottuna, kokeilupaikkani oli verrattavissa siihen, että jos olisin mielinyt lääkäriksi, niin kokeilupaikka päiväkodissa, koska onhan ne molemmat sote-aloja, ja tapaahan päiväkodissa sairaita lapsia.
Lisäksi kokeiluun piti sitoutua vähintään kolmeksi kuukaudeksi.
Sen vuoksi tuo asiantuntija varmaan sanoikin, ilmeisesti läheskään aina työkokeilu ei ole sitä, mihin se on tarkoitettu. Mutta lainkin mukaan minimiaika on 1 kk, löytyy Finlexistä.
Harmillista on tietenkin se, että käytetään hyväksi työnhakijan tietämättömyyttä
Te-toimistoissa on käynnissä alasajo. Todella pitkälti kaikki palvelut on siirtymässä yksityisten firmojen hoidettavaksi. Tätähän tämä käytännössä tarkoittaa, kun te-toimistot lakkautetaan. Vuosikausia jatkunut henkilöstömäärän alasajo ja näiden kaikkien velvoitteiden seuraamisen kasvattaminen on saanut aikaan tilanteen, ettei paljon työkkärin väellä ole enää käytännössä aikaa muuhun, kun näiden velvoitteiden täyttymisen seuraamiseen. Nyt jo on useassa paikassa pitkin Suomen maata käynnissä erilaisia kokeiluja, joissa hakija siirretään kokonaan yksityisen firman hoidettavaksi, paitsi se työttömyysturvaosuus. Eli nämä valmennukset on vasta alkusoittoa. Tämähän on hallituksen tavoite ja tähän mennään, kun maakuntauudistus saapuu. Ja siinä vaiheessa on sitten vaan suostuttava niihin kokeiluihin ja sen jälkeen ehkä saa työpaikan, jolloin ko. yritys saa porkkanarahaa kummastakin. Eli ts. ensin vuokrafirma lupaa tutulle asiakkaalle ensin ilmaista työvoimaa työkokeilijan muodossa ja sen jälkeen asevelihintaan saman tekijän vuokrafirman kautta töihinkin. Mut hei, eka ilmaiseksi! Ja jos ei tekijä suostu, karenssia pukkaa. Näin valtio eli veronmaksajat maksavat ensinnäkin palkkion firmalle työkokeilupaikan saamisesta, sitten työkokeilijan työttömyysetuuden, sitten palkkion firmalle työpaikan löytämisestä sekä vielä palkkatukea vuokrafirmalle jälleen veronmaksajien rahalla, joka työllistää tämän onnellisen työnhakijan. Muutamaksi kuukaudeksi.
Törkeää, miten paskapuljut tekevät rahaa työttömien ahdingolla.