Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kissan hammas - mitä tekisitte?

Vierailija
20.02.2018 |

Toisella kissallani on vähän hammaskiveä. Syövät kyllä raksuja joiden pitäisi estää sitä, mutta nirso kissa syö niitä hyvin vähän. Yhdessä takahampaassa on kuitenkin enemmän hammaskiveä kuin muissa ja ien punoittaa lievästi tästä kohtaa. Käsittelyyn tottunut kissa ei kuitenkaan reagoi mitenkään hampaan koputteluun tai ikeneen lievään painamiseen sormella eikä välttele syömistä. Muutenkin käyttäytyy ihan normaalisti, huomasin asian vain hivenen voimistuneesta hengityksen hajusta (ei kuitenkaan todennäköisesti mitään mitä kukaan muu huomaisi - tiedän myös miltä kissan hengitys haisee kun hampaassa on kunnolla jotain vikaa ja se haju on karsea).

Olen kyllä viemässä kissan eläinlääkäriin hammaskiven poistoon, mutta ongelmani on että minulla on nyt vielä ainakin ensi kuu todella tiukkaa rahasta - pääsen töihin vasta toukokuussa ja rahani hupenivat juuri oman sairastamisen vuoksi. Olen tottakai valmis ottamaan lainaa eläinlääkärikuluihin tarvittaessa, mutta pohdin onko tuo niin akuutti asia, vai voiko sitä lykätä vähän aikaa vai riskeeraanko kissan hyvinvointia. Onko kellään kokemusta asiasta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita eläinlääkäriin ja varmista heiltä. Olisikohan eläinten antibioottikuurista tms. apua?

Minulla oli kissan hampaiden kanssa hankala tilanne, joten myin taulun, jotta kissa sai apua.

Vierailija
2/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen oli eläinkaupoissa myynnissä hammaskivirautoja joilla pystyi raaputtamaan hammaskiveä pois. Kokeile sellaista ensiavuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin tuosta hammaskiven poistamisesta kotona, mutta en kyllä taida uskaltaa lähteä siihen etten vahingoita kiillettä tai ikeniä. Epäilen myös että siinä loppuisi kissankin hermot ilman rauhoittavia tai anestesiaa, vaikka antaa muuten tutkia suuta.

Eläinlääkäriin soittamista neuvoa kysyäkseni olen arponut siksi että täällä on vain yksi klinikka jolla on vähän rahastajamaine, mutta voi olla että olisi silti järkevin tapa toimia.

AP

Vierailija
4/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin odottaa touko/kesäkuulle, että saat rahaa. Kannattaa poistattaa se hammaskivi kuitenkin sitten heti, ettei pääse tekemään tuhojaan, jolloin onkin tiedossa hampaan poistaminen, mikä maksaa nelinumeroisen summan. Vaikka näyttäisi siltä, että tilanne on mennyt ohi, niin se ei ole mennyt ohi. Se ongelma menee vain sinne leukaluun suuntaan, joten heti kun rahatilanteesi sallii, niin käytä kissaa eläinlääkärissä. Itse ei kannata hammaskiveä alkaa kaapimaan pois, sillä se helposti menee kurkusta alas ja sitten taas on edessä suuria ongelmia.

Vierailija
5/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit varmasti odottaa vielä kuukauden tai pari tuossa tilanteessa, jos et saa rahaa tilapäisesti lainaan. Itse kyllä olen niin fanaattinen noiden karvapallojen hoidosta, kun olen ne vastuulleni ottanut, että todennäköisesti tuossa tilanteessa lainaisin perheenjäseneltä tai kaverilta ja maksaisin takaisin heti, kun saan rahaa.

Vierailija
6/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit varmasti odottaa vielä kuukauden tai pari tuossa tilanteessa, jos et saa rahaa tilapäisesti lainaan. Itse kyllä olen niin fanaattinen noiden karvapallojen hoidosta, kun olen ne vastuulleni ottanut, että todennäköisesti tuossa tilanteessa lainaisin perheenjäseneltä tai kaverilta ja maksaisin takaisin heti, kun saan rahaa.

Taidan tosiaan myös kysellä, saisinko joltain tutulta korotonta lainaa tähän hätään niin silloinhan tuo olisi paras ja sama hoitaa heti pois. Ja ostoslistalle lisään myös kissojen hammasharjat.

Kiitoksia vastauksista :)

AP

Vierailija
7/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilisin napsaista sormin (ilman työkaluja siis) hammaskiven pois, joskus olen siinä onnistunut. Muussa tapauksessa mars lääkäriin hetimiten.

Vierailija
8/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raksuilla ei ole mitään tekemistä hammaskiven kurissa pitämisessä.

Vierailija
9/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilisin napsaista sormin (ilman työkaluja siis) hammaskiven pois, joskus olen siinä onnistunut. Muussa tapauksessa mars lääkäriin hetimiten.

Pieniä murenia kynnellä lähtikin kun kokeilin aristaako hammas.

Ja viestiin numero 8, ainakin eläinlääkäreiden mukaan auttaa ja heihin alan ammattilaisina luotan. Luonnollisella jyrsijäruokavaliolla kissa ei käytännössä saa hammaskiveä, koska luut ja muu kiinteämpi ravinto puhdistavat plakkia hampaan pinnalta säännöllisesti pois niin ettei se pääse kivettymään. Kovilla, kookkailla raksuilla ehkäistään samalla mekaniikalla hammaskiveä, vaikka se ei tietenkään pysty estämään sitä kokonaan.

AP

Vierailija
10/10 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hivenen rohkaistuneena kokeilin nyt hyvin varovasti työntää tuota pahinta hammaskivipaakkua. Suuri kimpale hammaskiveä irtosi samantien siististi :) Ja tosiaan, se oli kivettynyt ikenen päälle. Ihmekkään kun punotti. Kissakaan ei ollut moksiskaan. Sen enempää en alkanut itse sorkkimaan, nyt kun ienraja on puhdas niin uskaltanen odottaa huhtikuuhun jolloin puhdistutan ne kunnolla ja alan putsaamaan niitä säännöllisesti kissojen hammasharjalla.

AP