Millä tavalla saavuttaa aviopuolison lapsen luottamus?
Olen ollut n. 3 vuotta suhteessa, jossa naisella on edellisestä liitosta 2 lasta. Ensimmäisen seurusteluvuoden ajan pidin lasten suhteen aika matalaa profiilia, koska suhde oli niin tuore, enkä halunnut, että lapset (iät silloin 6 ja 4) kiintyisivät minuun, jos sitten tulisikin ero. Olivat kuitenkin nähneet minut jo tuolloin pari kertaa ja tiesivät äitinsä "hankkineen" uuden poikaystävän. Puolitoista vuotta sitten astuin sitten enemmän mukaan heidän arkeensa, ja lapset olivat ymmärrettävästi varautuneita, hiukan jopa vihaisia minulle, jonka ymmärrän täysin, onhan se lapsille hämmentävää, kun oma isä on lähtenyt ja uusi mies tullut tilalle. Nyt pikkuhiljaa on nuorempi lapsi hyväksynyt minut ja itseasiassa nauttii seurastani ja pyytää leikkimään kanssaan. Vanhempi sen sijaan saa edelleen raivokohtauksia äidilleen minun vuokseni, mulkoilee minua HYVIN vihaisesti kun satumme olemaan samassa huoneessa ja välttelee viimeiseen asti kontaktia minuun. Minusta tämä on hyvin surullista, sillä olen vaimoni kanssa suunnitelleet yhteenmuuttoa lähitulevaisuudessa, ja olisi kurjaa, jos emme tulisi toimeen, kun asuisimme saman katon alla. Millä tavalla te olette saaneet puolisonne lasten luottamuksen? Lasten isä ei ole kuvioissa mukana, joten lapsi ei voisi hänelle muuttaa (ja vaikka olisikin, en tahtoisi minun takiani lykätä lasta isälleen, jos hän ei halua). Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin ei, en tahdo olla lapsille "uusi isä", vaan luotettava aikuinen. Vinkkejä kehiin!
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
gilliangirl kirjoitti:
Miksi tilanne loukkaa sinua? Lapsethan eivät ole omiasi, etkä voi olettaa että kiintyisivät sinuun kuten perheenjäseneen, mikäli muistavat oman isänsä- ja toivottavasti muistavat, ja ovat isänsä kanssa riittävästi tekemisissä, ettei sukusiteeseen tule säröjä.
Lapsen etu on tuntea nimenomaan kumpikin oikea vanhempansa, mikäli mahdollista. Vinkkiä pyysit. Suhtaudu itse normaalisti puolisosi lapsiin. Anna ajan kulua. Vasta kunnolla toisella kymmenellä lapset pystyvät itse paremmin erittelemään mitä tuntevat, ja päättämään ketä kohtaan ovat lojaalimpia kuin joitain muita kohtaan.
Lapsilla on sekä äiti että isä. Parhaiten tuet vanhemmuutta kun tuet normaalia äityttä, ja etäisän mahdollisuuksia tavata lapsiansa. Se miltä sinusta tuntuu, tai miten itse toivoisit lasten sinuun suhtautuvan, on sivuseikka.
Sinulla on läheinen ihmissuhde lasten äitiin, ja se ei automaattisesti oikeuta sinua "isyyteen". Pohtia voit tilannetta, kun uusperheessä on edesautettu biologisen vanhemman etääntymistä lapsista, ja lopulta perheestä joku ns lähtee. Isommalle tai jo aikuiselle lapselle usein selviää vasta siinä yhteydessä, ettei olekaan juridisesti kukaan tälle uudelle vanhemmalle.
Menitte avioon. Et miettinyt näitä puolisosi kanssa ennen avioitumista? Minkälaisia sopimuksia teitte lasten suhteen?
Jos lasten äidille sattuu vakavampia, onko sinulla suoraan huoltajuus mahdollista?
Lääkkeet? Lukutaito? Ja kyllä perheessä kaikkien tunteet ja tarpeet ovat yhtä tärkeitä. Vai mitä ajattelet lapsten oppivan toisten ihmisten kohtelusta, jos perheessä on joku alempiarvoinen sivullinen, jonka tunteilla ei merkitystä ole?
Mutta lasten kuitenkaan ei? Se on huomattu.
KAIKKIEN tunteet ja tarpeet. Ei oo vain mustaa ja valkoista. Vaan kaikki sävyt.
Tässä täytyy vaan etenkin uusperheessä muistaa, että lasten tarpeet ovat suuremmat kuin aikuisen ja aikuinen voi tinkiä omista tarpeistaan paljon enemmän.
Usein kuulee näissä yhteyksissä jopa sellaista kielenkäyttöä, että esim. uusi isäpuoli ja lapsipuolet ovat ikään kuin "samalla viivalla" ja heille pitää jakaa samassa määrin äidin huomiota ja tilaa kotona. Ei näin!
Ap:lle tsemppiä, olet hyvällä asenteella liikkeellä, mutta heittäisin sellaisenkin vaihtoehdon, että harkitsisitte jatkavanne seurustelua eri asunnoista käsin. Se voisi olla kaikille mukavampi ja stressittömämpi vaihtoehto. Erillään asuenkin voi olla tosissaan yhdessä.
Olet oikeassa, mutta silti tilanteet ja lapset ovat erilaisia. Jos lapsi ei ole itse vielä päässyt vanhempiensa erosta yli, niin hänelle pitää antaa aikaa. Tai jos lapsi on kovin mustasukkainen vanhemmastaan, niin sittenkin lapsen tunne pitää huomioida. Kyllä se lapsi tajuaa muutenkin olevansa siitä parisuhteesta ulkona. Ja lämpöä voi osoittaa hienotunteisestikin.
3