Millaisia dekkareita tykkäät lukea?
Onko etsiväsi yksityinen vai poliisi?
Nainen vai mies?
Sijoittuvstko ne nykypäivään, historiaan vai tulevaisuuteen?
Yläluokkaan kuten Morse vai alaluokkaan kuten jenkkisarjat?
Onko juoni yhden perheen/työpaikan sisäinen vai pelastetaanko kerralla koko universumi terroristeilta?
Verta ja actionia vai siistejä ruumiita ja etsivän pohdintaa?
Mulla on käsikirjitus, mutta mietin kannattaako sitä edes työstää eteenpäin jos se ei genenä kiinnosta ketään?
Kommentit (4)
Actionit eivät ole mun juttu, esim. Keplereitä en jaksa yhtään, liian mahtipontista ja paisuteltua. Pidän psykologisesta jännityksestä, vähemmän on enemmän. Henkilöhahmot ovat todella tärkeitä, hyväkään juoni ei kanna, jos tyypit jää etäisiksi. Nää on siis vaan mun mielipiteitä, toiset tykkää toisenlaisista.
Oikeastaan millään noista asioista ei ole väliä. Mutta toivon, että kirjassa - olipa dekkari tai jokin muu - on sujuvaa tekstiä, mielenkiintoisia henkilöhahmoja, uskottava juoni ja jotain persoonallista ja yllättävää, loppuratkaisu tai oivallus, joka jää mieleen pitkäksi aikaa. Kirjoittamisen ensimmäinen ohje on: kirjoita sellainen tarina, jonka itse haluaisit lukea. (Itse kirjoitan erotiikkaa ja vain itseäni miellyttääkseni, en yleensä edes näytä tekstejäni kenellekään.)
Jos sinulla on jo valmis käsikirjoitus, voisi olla oikea hetki näyttää se jollekin luotetulle ihmiselle ja kysyä rehellistä mielipidettä.
No se ei ole kovin psykologinen, ainakaan sillä perinteisellä tavalla, jossa lukija huijataan samaistumaan murhaajaan - tai kehenkään muuhunkaan jutun henkilöön. Toki siinä tarkastellaanerilaisten ihmisten luonteita ja toimintatapoja, muttei murhaja löydy intuition perusteella siksi että hän on ikävä tai salaa ikävä ihminen.
Muuten tämä on historiaan sijoittuva romaani, jossa etsivä on nainen. Vähän toimintaa, paljon puhetta.
Psykologisia.
Mainitsemasi seikat ovat toisarvoisia vetävän tarinan ja psykologisen säväyksen jälkeen.
Kerro lisää kirjastasi.