Taudit ei johdu kylmästä!
Minkä ihmeen takia ihan fiksut ja omilla aivoillaan ajattelevat ihmiset edelleen hokevat, että flunssapöpöt sun muut taudinaiheuttajat tarttuvat kylmässä? Joka päivä kuulee, kun joku sanoo "että täytyy laittaa lämmintä päälle, ettei tule kipeäksi" tai ettei "lapset voi mennä nyt ulos, etteivät vaan saa flunssaa" jne.
Koittakaa nyt käsittää, että näitä nuhakuumeita ja keuhkoputkentulehdusköhiä aiheuttavat virukset ja bakteerit, jotka leviävät ihmisestä toiseen todella helposti pisaratartuntana samassa tilassa oleillessa, kätellessä, ovenkahvoista, pöytäpinnoista, lelujen kautta jne.
Kylmällä ei tämän kanssa ole yhtään mitään tekemistä. Kauluria ja välikerrosta huomattavasti tehokkaampaa taudin torjumista on käsien peseminen ja väkijoukkojen välttely.
Kommentit (8)
Kirjoituksesi on pitkälti totta, tosin kylmyydelläkin on oma osuutensa bakteerien ja virusten toiminnassa. Yksinkertaisena esimerkkinä kaulahuivilla voi todellisuudessa ehkäistä kurkkukipua, sillä bakteerien on todettu lisääntyvän ja ”selviävän” paremmin kehon, tai tässä tapauksessa kurkun ollessa viileämpi. Toimii siis parempana kasvualustana.
Tauti ei tartu kylmästä, mutta ihmisen vastuskyky heikkenee, kun ihminen kylmettyy ja taudit tarttuu herkemmin. Tai siis virukset saa helpommin vallan .
Vastustuskyky heikkenee vilustuessa, siihen tämä käsitys perustuu.
Kun kehon lämpö alenee, se on alttiimpi sairastumaan. Idioottikin ymmärtää tämän. Muuten sillä ei olekkaan virusten ja bakteerien olemassaolon kanssa mitään tekemistä.
Kyllä minä huomaan heti olossa, jos olen ollut ihan PIENENKIN hetken liian vähissä vaatteissa ulkona. Yhtenä iltana olin arviolta 20 min. ulkona (kävelin paikasta toiseen ja odotin bussia maidon kanssa) ilman kaulahuivia ja hanskoja ja heti kotona yskitti ja oli heikompi olo.
Väitteesi ei pidä paikkaansa: kylmä aiheuttaa ihmiselle stressiä ja lisää siten sairastumisalttiutta kuten myös alttiutta onnettomuuksille. Ihmisten kuolleisuus lisääntyy talvella huomattavasti (sydän, verisuoni- yms sairaudet reagoivat kylmään ) (toki kuumuuskin voi olla ongelma: myös hyvin kuumina kesinä varsinkin eteläisissä maissa kuolleisuus kohoaa).
Flunssan kansan nimihän on VILUSTUMINEN......... Mistäs moinen nini :-D
Varmasti siitä kun on kylmänyt ulkona.
Lämmön ja taudin aiheuttavien rakenne on muuttunut.