Sinä 9-10 vuotiaan tytön vanhempi
Mitä opetat tytöllesi elämää varten? Haluan tietää olenko unohtanut jotain? Olen painottanut opiskelun tärkeyttä, hyvää ammattia ja taloudellista riippumattomuutta. Toisten kunnioittamista, tasa-arvoa miesten ja naisten välillä. Uskonasiat on ok, mutta kiihkoilu missä tahansa asiassa on pahasta. Oman kehon koskemattomuudesta, siis että kukaan muu ei saa koskea ilman lupaa, on puhuttu jo pari vuotta sitten.
Kommentit (5)
Itse en kuunnellut äitiäni tuossa iässä, en tosin missään muussakaan iässä.
En mitään noin korkealentoista toistaiseksi.
Hyviä käytöstapoja lähinnä koettanut iskostaa, toisten kunnioitusta. Sitä että on rohkeasti oma itsensä ja antaisi toistenkin olla. Terveitä elämäntapoja oman esimerkin kautta ja lisäksi harrastusten tukeminen. Niihin kaivan rahat vaikka kiven silmästä.
Siinäpä ne, mitä ekana tuli mieleen.
Mitä vielä kirjoitti:
Mitä opetat tytöllesi elämää varten? Haluan tietää olenko unohtanut jotain? Olen painottanut opiskelun tärkeyttä, hyvää ammattia ja taloudellista riippumattomuutta. Toisten kunnioittamista, tasa-arvoa miesten ja naisten välillä. Uskonasiat on ok, mutta kiihkoilu missä tahansa asiassa on pahasta. Oman kehon koskemattomuudesta, siis että kukaan muu ei saa koskea ilman lupaa, on puhuttu jo pari vuotta sitten.
Hirveä vanhempi. Ei tuommoisia pidä puhua lapsille.
No meillä on noiden aloittajan juttujen lisäksi painotettu
- reiluutta
- toisen kunnioittamista ja arvostamista
- itsensä arvostusta eli ei anneta toisten käyttää hyväkseen jne
- auttavaisuutta eli on opetettu tarvittaessa auttamaan vieraitakin ihmisiä mutta erityisesti omia mummoja ja pieniä lapsia
- omasta ja muiden tavaroista pidetään huolta ja lainatut asiat palautetaan vähintään yhtähyvässä kunnossa takaisin missä ne on lainattu
- järkevää liikennekäyttäytymistä on käyty ikätasoisesti aina läpi. Nyt on jo opetettu seuraamaan muuta liikennettä myös sillä mielellä että ei riitä että noudattaa itse sääntöjä koska muut ei aina noudata tai heille voi tulla vaikka sairaskohtaus
- kotitöitä sopivissa määrin
- ulkonäön suhteen on aina opetettu enemmän oman tien kulkijaksi ja vielä ei onneksi halua muotivaatteita tai meikkejä (mielestäni kerkeää kyllä myöhemminkin)
- on kannustettu vieläkin leikkimään ja onneksi leikkiminen aina välillä vielä kavereiden kanssa
Tänään tyttö kysyi telkkua katsoessamme mitä kannabis tarkoittaa. Selvitin neutraalilta äänellä sen haittoja ja syitä miksi jotkut sitä käyttävät. En syyttäen jne vaan koetan saada lapselle tunteen että arvostan hänen älykkyyttään ja kykyään tehdä järkeviä päätöksiä asiatietokaan perustuen. Eli meillä saa kysyä mitä vain ja koetan selittää mielestäni ikätasoon sopivalla tavalla.
Meillä 9 v täyttänyt tyttö. Saa paljon kehuja kun on empaattinen ja reilu muille. Lukeminen on meillä tärkeä harrastus, sen hän on omaksunut. Valitettavasti ulkonäkökeskeisyys on jo luikerrellut rytön ajatusmaailmaan. Ei oikein usko sitä että muiden mielipiteistä ei pidä välittää. Ehkä ryhmäpaine kuuluu hänen ikävaiheeseensa.