Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälaisia sääntöjä teillä on 18v täyttäneillä lapsilla, jotka asuvat vielä kotona?

Vierailija
19.02.2018 |

Viikonlopun valvoneena täytyy kyllä jotkin rajat laittaa. Lapsi siis täytti vasta 18v ja oli koko viikonlopun lietsussa. Ei vastannut puhelimeen, ei laittanut viestiä kuin vasta lauantai aamuna ö, että on kaverillaan. Puhe oli, että tulee kotiin juhlien jälkeen. Valvoin siis koko yön ja mielessä pyöri kaikki mahdolliset kauhuskenaariot mitä on voinut tapahtua.

Vertaistukea ja ohjeita olen vailla. Millaisia sääntöjä muilla?

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä työtön äipyli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

19v työssäkäyvä abi saa todellakin kotoa ruuan ja asumisen ilmaiseksi !! Palkastaan maksaa omia menoja, vaatteita, meikkejä, säästöönkin menee sievoinen summa opiskeluja varten. Puhelinlaskun ja bussikortinkin maksan😁

Menoistaan pitää ilmoittaa, jos tulee yöllä kotiin, ollaan hiljaa, eikä herätetä koko jengiä tai jos jää yöksi, pitää ilmoittaa. Tämä koskee meitä kaikkia saman katon alla asuvia aikuisia! Kotitöitä tehdään kaikki

Ymmärrän kyllä jos teillä on mistä maksaa, kaikilla ei näin ole.

Suuri osa abeista ei ole edes töissä varsinkaan kirjoitusten alla, joten ei kai tuon ikäisen elatuksessa pitäisi olla mitään kovin ihmeellistä.

Vierailija
42/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omilla rahoilla, kesätyö ja omalle tilille tulevilla elatusmaksun jatkeilla, 400€/kk maksaa huvit, vaatteet, koulukulut ja satunnaiset tuotko kaupasta maitoa.

Ilmoittaa kotiin tuloajan ja pääpiirteittäin missä kulkee, ihan syystä, että ei ole kiva ihmetellä kolmen päivän kuluttua poliisille, olisko ollut torstaina kun nähtiin, en tiedä mihin ja kenen kanssa on mennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

19v työssäkäyvä abi saa todellakin kotoa ruuan ja asumisen ilmaiseksi !! Palkastaan maksaa omia menoja, vaatteita, meikkejä, säästöönkin menee sievoinen summa opiskeluja varten. Puhelinlaskun ja bussikortinkin maksan😁

Menoistaan pitää ilmoittaa, jos tulee yöllä kotiin, ollaan hiljaa, eikä herätetä koko jengiä tai jos jää yöksi, pitää ilmoittaa. Tämä koskee meitä kaikkia saman katon alla asuvia aikuisia! Kotitöitä tehdään kaikki

Suuri osa abeista ei ole edes töissä varsinkaan kirjoitusten alla, joten ei kai tuon ikäisen elatuksessa pitäisi olla mitään kovin ihmeellistä.

Onneksi meillä ei ole lukionkäynneitä abinoita, amikset hoitaa nätisti itsensä ja työskentelevät opiskelun ohessa. Apit ovat kotiäitien mussupussusussukoita. Joista tulee peräkommarin lässyaikuisia.

Vierailija
44/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kotona asuvalle opiskelijalle kuuluu maksaa perusjutut: ruoka, katto, lämpö, sähkö, vesi, mahdolliset lääkkeet, opiskeluun kuuluvat asiat, bussikortti, puhelinlasku(netti), perushygienia tuotteet ja vaatteita sään mukaan.

Sitten itsenäisesti makselkoot höpöhöpö vaatteet, asusteet, ylimääräiset kengät, kosmetiikat, leffat, keikat, baarit jnejne.

Vierailija
45/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti pitää laittaa, jos ei tule kotiin yöksi ( poikkeus, jos etukäteen sanonut olevansa pois). Oma osuus kotitöistä pitää tehdä. Kun tulee yöllä kotiin, niin pitää tulla hiljaa, jotten herää. Oon tosi herkkäuninen.

Vierailija
46/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asu enää kotona, mutta käy usein ja sääntö on edelleen voimassa. Ennen jääkaapille menoa ja ennen ruokailua käsienpesu.

Vierailija
47/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kotona asuvalle opiskelijalle kuuluu maksaa perusjutut: ruoka, katto, lämpö, sähkö, vesi, mahdolliset lääkkeet, opiskeluun kuuluvat asiat, bussikortti, puhelinlasku(netti), perushygienia tuotteet ja vaatteita sään mukaan.

Sitten itsenäisesti makselkoot höpöhöpö vaatteet, asusteet, ylimääräiset kengät, kosmetiikat, leffat, keikat, baarit jnejne.

Ei minulle ainakaan kuulunut, muutin jo 15-vuotiaana pois kotoa. Jouduin aikuistumaan väkisin jo nuorena. 

Vierailija
48/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin toimeentulotuella, eli valtion rahoittamana joo kyllä.

Vierailija
49/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sääntö, että pitää ilmoittaa jos jää yöksi. Olen sanonut, että soitan poliisille jos mitään ei ilmoiteta ja aamulla ei olla kotona. Ei minua kiinnosta kytätä kenen luona ovat tms. pääasia tietää, että ovat hengissä.

Nukun vähän koiran unta kun nuoriso ei ole kotona. On sovittu, että pidän vessassa valon kun menen nukkumaan (se ei häikäise minua) ja pojat sammuttaa kun ovat kotona. Näin näen kun vähän väliä herään, onko tultu kotiin ja sitten vasta nukun kunnolla. Hyvin ovat ymmärtäneet. Sanoin, ettei muuta väliä mutta olen niin huolissani kun nykyään on vaikka mitä.

Muita sääntöjä on, että on joko opiskeltava tai tehtävä töitä. Jompi kumpi mutta kotona ei maata tekemättä mitään, pari kuukautta korkeintaan saa loisia jos on jo tiedossa opiskelu/työpaikka.

Siis potkaisisit lapsesi pois kotoa jos tämä ei saisi opiskelupaikkaa tai töitä?

Vierailija
50/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sääntö, että pitää ilmoittaa jos jää yöksi. Olen sanonut, että soitan poliisille jos mitään ei ilmoiteta ja aamulla ei olla kotona. Ei minua kiinnosta kytätä kenen luona ovat tms. pääasia tietää, että ovat hengissä.

Nukun vähän koiran unta kun nuoriso ei ole kotona. On sovittu, että pidän vessassa valon kun menen nukkumaan (se ei häikäise minua) ja pojat sammuttaa kun ovat kotona. Näin näen kun vähän väliä herään, onko tultu kotiin ja sitten vasta nukun kunnolla. Hyvin ovat ymmärtäneet. Sanoin, ettei muuta väliä mutta olen niin huolissani kun nykyään on vaikka mitä.

Muita sääntöjä on, että on joko opiskeltava tai tehtävä töitä. Jompi kumpi mutta kotona ei maata tekemättä mitään, pari kuukautta korkeintaan saa loisia jos on jo tiedossa opiskelu/työpaikka.

Siis potkaisisit lapsesi pois kotoa jos tämä ei saisi opiskelupaikkaa tai töitä?

Haluatko omasta kodistasi kannustinloukun?

Vierailija
51/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oo ihmekään että teinit on nykään nin vässyköitä ja saamattomia kun kaikki tuodaan eteen valmiiksi.

Vierailija
52/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöitä ja kotona olemista koskevat oikeudet ja velvollisuudet ovat samat kuin alaikäisenäkin, ei nuori siinä suhteessa muutu yhdessä yössä miksikään. Päiväaikaan saa mennä miten itse haluaa, iltamenoista pitää ilmoittaa mihin aikaan on tulossa, samoin jos aikoo olla yön pois kotoa. Jos suunnitelmat muuttuu kesken kaiken, viesti vanhemmille. Normaaleista tekemisistä ei tarvitse kertoa missä on ja kenen kanssa, mutta esimerkiksi reissuista pitää, oli meno sitten kaverin mökille tai ulkomaille.

Vierailija
53/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buhaha buhaha kirjoitti:

Ei se oo ihmekään että teinit on nykään nin vässyköitä ja saamattomia kun kaikki tuodaan eteen valmiiksi.

Buhahaha hahaha siis korj. buhahaha nykyään niin.... buhahaha ahaha.

Vierailija
54/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannustinluokku, ei helkutti. Ei tulisi mieleenkään olla auttamatta omaa lasta jos hän on jäämässä tyhjän päälle. Ei se opiskelu- tai työpaikan saaminen nykyaikana ole ihan niin helppoa. Mieluummin autan itse kuin potkaisen veronmaksajien lompakolle.

Vierailija
55/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lapsuudenkodissa asuva yli 18v. En saanut heti lukion jälkeen opiskelupaikkaa enkä töitä, haen nyt keväällä opiskelemaan. Olisin taloudellisesti pahasti kusessa jos minut olisi potkittu pois. En todellakaan vaan loju ja loisi, teen talouden kotityöt ja kirjoittelen parhaillaan työhakemuksia tässä AV:lla pyörimisen lomassa.

Vierailija
56/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nuoret ja murkut maksaa asumisesta vuokraa. 12-16 vuotiaat maksaa asumisen suorittamalla pieniä kotiaskareita kuten tiskausta, imurointia ja pyykin pesua. Yli 16-vuotiaalta ollaan peritty rahasummana 200 euroa kuussa ja pyydetty ostamaan omat ruuat omaan jääkaappiin.

Vierailija
57/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuoret ja murkut maksaa asumisesta vuokraa. 12-16 vuotiaat maksaa asumisen suorittamalla pieniä kotiaskareita kuten tiskausta, imurointia ja pyykin pesua. Yli 16-vuotiaalta ollaan peritty rahasummana 200 euroa kuussa ja pyydetty ostamaan omat ruuat omaan jääkaappiin.

Huomaa että alapeukuttajat ovat näitä parempituloisia. 

Vierailija
58/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se yli 16v saa rahaa? Meillä esim. eivät ole saaneet alle 20v:na yhtään opintorahaa vanhempien tulojen vuoksi. Eikä vanhemmilla tarvitse olla kummoiset tulot....

Oikeastiko teillä on niin, että muu perhe syö eri ruokaa ja yli 16v kokkaa omansa?

Vierailija
59/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei koskaan kotona vaadittu mitään. En osannut ruokaa tehdä enkä pyykkiä pestä, kun muutin 19-vuotiaana pois opiskelemaan. Äitini ei missään nimessä halunnut, että menisin sotkemaan hänen keittiönsä tai vääntelemään pyykkikoneen nuppeja. Sen takia olen ihan kädetön senkin suhteen, mitä pitäisi ymmärtää esimerkiksi yön-yli-vieraisilla tehdä. Kuuluuko kaverin äidiltä kysyä, saako auttaa perunoiden kuorimisessa tai tiskaamisessa tai vierassängyn petaamisessa tms. Pidetäänkö ihmistä ylpeänä, jos hän ei ehdota osallistuvansa kotitöihin, vai onko se moukkamaista edes ajatella, että vieras alentuu tekemään vieraspaikan kotitöitä?

Itse olen ajatellut, että kun lapseni menee yläkouluun, alan pikkuhiljaa opastaa häntä siihen, että hän voi kokata perheen aterian silloin tällöin ja pestä pyykkiä ja tehdä vaikka viikkosiivouksen koulusta tultuaan. Haluan, että hän osaa nuo asiat, kun hän täältä muuttaa pois. Mieheni ilmoittaa aina, jos töissä venähtääkin oletettua pidempään eikä hän siis ole kotona siihen aikaan kuin pitäisi, ja odotan lapseni tekevän ihan samoin, oli hän sitten 10 tai 25, jos kerran täällä kotona asuu.

Vuokraa en koskaan perisi lapseltani.

Vierailija
60/71 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä se yli 16v saa rahaa? Meillä esim. eivät ole saaneet alle 20v:na yhtään opintorahaa vanhempien tulojen vuoksi. Eikä vanhemmilla tarvitse olla kummoiset tulot....

Oikeastiko teillä on niin, että muu perhe syö eri ruokaa ja yli 16v kokkaa omansa?

16 ehkä ei ilman duunia hmmm.... 17-vuotiaana voi saada jo työttömyyskorvausta jos ei opiskele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan