Eilinen dokumentti juutalaisnaisen ja natsiupseerin avioliitosta
katsoitteko? Oliko mielestänne epämoraalista juutalaisnaiselta mennä naimisiin ja pelastaa itsensä avioliiton kautta? Juutalaisyhteisö ei sodan jälkeen hyväksynyt häntä, koska oli kärsinyt heidän mielestään " liian vähän" .....
Onko oikein, jos ihminen henkensä ollessa uhattuna, turvautuu moraalittomiin tekoihin, jos se ei vahingoita ketään? Vai tulisiko aina seisoa uskontonsa ja tapojen takana ja tuhoutua? Tämä nainenhan olisi voinut antaa itsensä ilmi ja kuolla keskitysleirillä muiden juutalaisten mukana. Mutta ketä se olisi hyödyttänyt?
Jotenkin vaikuttavia ajatuksia vain herätti minussa tuo dokumentti.
Löysin itsestäni sellaisen ihmisen, joka olisi noissa oloissa toiminut juuri samoin ja pyrkinyt pelastamaan itsensä... varmaan epämoraalista mutta ihmisellä on itsesuojeluvaisto olemassa...!
Kommentit (5)
On ihmisen itsekkyyttä vaatia toista kokemaan saman tuskan kuin itse on kokenut.
Mietin kanssa miten raskasta se pakoilu ja ilmitulemisen pelko on hänellä ollut. En tiedä olisinko itse edes uskaltanut " vaihtaa" henkilöllisyyttä ja pakoilla.
ja työ punasella ristillä, joten ei se musta henkeään pelastanut sillä avioliitolla. Oli vaan nuori tyttö ja mies häneen ihastui. Eikä nainenkaan ilmeisesti ollut kovin " uskovainen" nuoruudessaan, oli sosialismiin kallellaan natsismin tullessa.
Kamalaa... itse ajattelin dokumenttia katsoessani, että miten ihmiset lankesivat moiseen toimintaan kuin huumattuina. Ja kuitenkin näitä natseja sitten, jotka auttaneet juutalaisia... Mitä sitä itsekin saattaisi tehdä joidenkin hullujen kiihottaessa kansaa?
Miestä ei haitannut, mutta oletti naisen sopeutuvan normaaliksi saksalaiskotirouvaksi.
Todella mahtavat kasvonpiirteet. Olisin ilomielin ottanut sen pelastaakseni henkeni.
En usko, että minussa olisi samanlaista taisteluhenkeä pitää itseni elossa. Lapsen takia teksin varmaan mitä tahansa, mutten itseni.
On minulla kuitenkin hyvä itsetunto ja tunnen olevani arvokas, joten katsoisin varmaan keskitysleirillä natsia silmiin ja kuollessani nauraisin.