Mitä virkaa on autossa sillä, että ottaako se puhallusilman sisältä vai ulkoa?
Mä oon aina ihmetellyt niitä nappeja ja mulla on aina ollut varmaan se nappi pohjassa, että ottaa ilman ulkoolta. Milloin pitäisi painaa sitä nappia että sama ilma kiertää vain auton sisällä? Vaikuttaako bensankulutukseen tai jotain?
Kommentit (40)
Jos ajaa ruuhkassa pitkissä tunneleissa (vaikka Alpeilla tai Norjassa) kannattaa pitää se sisäkierto, ettei tule pakokaasuja sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Sisäilman uudelleenkierrätys nopeutta esim. sisätilan lämpenemistä tai jäähtymistä.
Eli miten sitä pitäisi käyttää esim. nyt tällaisella -15 pakkasella?
Mun poika pitää aina sitä sisäilman kierrätystä. Tänäänkin aamulla oli auton ikkunat ihan järkyttävässä jäässä SISÄPUOLELTA! Oisko niin, ettei kostea ilma pääse ulos jos aina kierrätää vaan sisäilmaa?
Jos ajat kamalasti savuttavan auton perässä, saattaa olla syytä rajoittaa ulkoa tulevaa ilmaa.
Itse käytän sisäilman uudelleenkierrätystä jos lasit on sisältä huurussa, mutta en muuten.
Vierailija kirjoitti:
Mun poika pitää aina sitä sisäilman kierrätystä. Tänäänkin aamulla oli auton ikkunat ihan järkyttävässä jäässä SISÄPUOLELTA! Oisko niin, ettei kostea ilma pääse ulos jos aina kierrätää vaan sisäilmaa?
Kannattaa vähän ennen pysäköimistä (illalla jos käyttää vasta aamulla)antaa tulla kylmää ilmaa autoon, siten ikkunat ei ole niin pahasti huurteessa.
Kosteus alkaa kerääntymään autoon jos pitää sisäilman kiertoa päällä. Tämähän on ihan loogista koska korvaavaa ilmaa ei tule. Kosteus taas saa ikkunat huurtumaan ja lopulta jäätymään.
Sisäilmankiertoa voi käyttää autoa lämmittäessä jos ei itse ole autossa ja lyhyitä aikoja esim ruuhkassa, ettei pakokaasuja pääse sisälle.
No mietitäänpä.
Jos päällä on sisäilmankierrätys niin puhallin kierrättää vain ilmaa auton sisässä. Kaikki mitä autossa matkustavat hengittävät ulos, pierevät tms kaasuuntuvat jää siihen sisäilmaan pyörimään ja mitä pidempään tämä jatkuu sitä kosteampaa ja tunkkaisempaa se sisäilma on. Mitä kosteampaa sisäilma on sitä herkemmin auton ikkunat menevät huuruun. Ja jos jätät kosteaa ilmaa sisältävän auton pakkaseen se kosteus tiivistyy lasien sisäpinnoille.
Sisäilmankierrätys on vain hetkellistä nopeaa lämmittämistä varten ja tunneliajoa varten kuten jo muut todenneet.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän sisäilman uudelleenkierrätystä jos lasit on sisältä huurussa, mutta en muuten.
Heh heh, olipa hauska trolli.
-9001/5
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat kamalasti savuttavan auton perässä, saattaa olla syytä rajoittaa ulkoa tulevaa ilmaa.
Parempi ratkaisu on pidentää väliä tuollaiseen autoon tai ohittaa se.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän sisäilman uudelleenkierrätystä jos lasit on sisältä huurussa, mutta en muuten.
Mä oon luullut et se toimii just toisinpäin :D . Tai ehkä soisin ajatella et jos ajaa rankkasateessa tai muuten tosi kosteassa ilmassa niin sit se vois auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Mun poika pitää aina sitä sisäilman kierrätystä. Tänäänkin aamulla oli auton ikkunat ihan järkyttävässä jäässä SISÄPUOLELTA! Oisko niin, ettei kostea ilma pääse ulos jos aina kierrätää vaan sisäilmaa?
Auto parkkihalliin tm. lämmitettyyn tilaan ikkunat raolleen jotta kosteus poistuu tai sitten vaihtoehtoisesti silica-kissanhiekalla täytetty sukka kojelaudalle joka kerää kosteutta pois.
Pakkasella kannattaa pakata kodin lämmintä sisäilmaa vakuumiin ja päästää se sitten autossa ulos, niin avot, tarkenee!
Aina täällä oppii uutta :) . Eli kun käynnistän auton ja menen harjaamaan autoa lumesta, siksi aikaa kannattaa laittaa sisäilman kierrätys päälle? No, ei siinä lumien harjaamisessa mene kuin pari minuuttia, onkohan siitä siinä ajassa edes hyötyä?
Normaalisti otetaan aina ilma ulkoa. Sisäilman kierrätystä käytetään vain ajettaessa paksussa saastepilvessä, eli käytännössä sitä ei tarvitse Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat kamalasti savuttavan auton perässä, saattaa olla syytä rajoittaa ulkoa tulevaa ilmaa.
Parempi ratkaisu on pidentää väliä tuollaiseen autoon tai ohittaa se.
Kaupungin ruuhkassa kovin hankalaa.
Jos Helsinkiin tultaessa näkee, että kohta istutaan ruuhkassa pakokaasuissa, niin kannattaa laittaa hyvissä ajoin päälle. Ongelma on vaan se, ettei sitä meinaa muistaa ottaa pois päältä. En tiedä vaikuttaako bensankulutukseen tms. Suodattimenhan kerrotaan olevan auton homepommi, joten muistakaa vaihdattaa se.
Vierailija kirjoitti:
No mietitäänpä.
Jos päällä on sisäilmankierrätys niin puhallin kierrättää vain ilmaa auton sisässä. Kaikki mitä autossa matkustavat hengittävät ulos, pierevät tms kaasuuntuvat jää siihen sisäilmaan pyörimään ja mitä pidempään tämä jatkuu sitä kosteampaa ja tunkkaisempaa se sisäilma on. Mitä kosteampaa sisäilma on sitä herkemmin auton ikkunat menevät huuruun. Ja jos jätät kosteaa ilmaa sisältävän auton pakkaseen se kosteus tiivistyy lasien sisäpinnoille.
Sisäilmankierrätys on vain hetkellistä nopeaa lämmittämistä varten ja tunneliajoa varten kuten jo muut todenneet.
Lämpötilaero johtaa kosteuden kerääntymiseen murrospinnalle.
Toisinsanoen aika hyödytön ominaisuus se sisäilman kierrätys?
Sisäilman uudelleenkierrätys nopeutta esim. sisätilan lämpenemistä tai jäähtymistä.