Pelkään sekaantuneeni tietämättäni salakuljetusrikokseen!
En tiedä onko tänne palstalle kirjoittamisesta mitään hyötyä, mutta en uskalla kertoa kenellekään kasvotusten, enkä tiedä minne muualle avautuisin. Pelkään olleeni tietämättäni mukana salakuljetus- tms. rikoksessa. Tulin vähän aikaa sitten Keski-Euroopasta Suomeen miespuolisen Balkanilta kotoisin olevan ystäväni kanssa. Olen ollut opiskelemassa eräässä Keski-Euroopan maassa jonkun aikaa ja siellä siis olen tavannut tämän miehen. Hän on saman ikäinen kuin minä ja on vaikuttanut kaikin puolin kivalta ja normaalilta, ja jonkinlainen seurustelusuhde tässä nyt on välillemme kehittynyt. Minun piti tulla Suomeen hoitamaan opiskelu- ym. juttuja, ja hän siis lähti mukaani. Nyt olemme olleet Suomessa muutamia päiviä, ja moni asia on alkanut ihmetyttää ja ahdistaa:
olin alunperin ajatellut matkustaa lentäen, mutta ystäväni sai minut taivuteltua siihen, että tulemme Suomeen maateitse. Siihen nyt oli monta ihan järkeenkäypää syytä; ensinnäkin oli kiva nähdä paikkoja matkanvarrella, ja toisekseen hän halusi tavata jonkun ystävänsä Tanskassa ja käydä myös Tukholmassa. Minustakin se oli hauska ajatus. Teimme siis matkan pääasiassa junalla. Tanskassa vuokrasimme auton (minä vuokrasin, koska hänellä ei ole kuulemma luottokorttia, mutta hän maksoi summan minulle takaisin käteisellä). Tukholmasta Suomeen tulimme laivalla.
Miehen käytös on nyt herättänyt minussa epäilyksiä. Ensinnäkin hänen "ystävänsä" Tanskassa: minä en nähnyt heitä, vaan mies kävi heitä tapaamassa yksinään. Tämä on juuri se asia, joka herätti epäilykseni, ja lisäksi miehen erikoinen ja välttelevä käytös, kun otan nämä ystävät puheeksi. Nyt ahdistaa kun mietin, että minä tein kaikki hostellivaraukset netin kautta luottokortilla, vaikka mies kyllä maksoi suurimman osan kuluistamme. Hän käyttää oudon paljon käteistä, tosin se on eteläeurooppalaisilla varmaan vielä tavallista. Mutta jotenkin tuntuu näin jälkikäteen ajatellen epäilyttävältä, että hän ei tavallaan matkamme aikana "jättänyt jälkiä" itsestään missään. Tai no, hostelleissa kyllä kysyttiin passia molemmilta ja hän näytti omansa. Mutta juna- ja bussilippuja ostaessamme emme joutuneet näyttämään minkäänlaisia henkilöllisyystodistuksia, emmekä myöskään maasta toiseen siirryttäessä. Laivalippuja varatessani annoin meidän molempien nimet ja syntymäajat laivayhtiölle, mutta mitään dokumentteja ei kyselty. Miehen käytös laivalta poistuessamme oli myös outoa. Olimme jo ulkona laivasta, kun hän muisti unohtaneensa jotain ja palasi hakemaan sitä, ja tulimme siis ulos erikseen. Minä odotin häntä terminaalin ovella. Hän oli kummallisen etäisen oloinen, vasta kotiini päästyämme hän jotenkin rauhoittui. Mutta tämä on kolmen hengen kimppakämppä, niin täälläkin hän mielestäni on jotenkin etäinen kämppiksiäni kohtaan. Tai en tiedä, ehkä kuvittelen vain. Olen itse käynyt päivisin hoitamassa opiskelujuttuja ja mies on ollut sillä aikaa jossain ulkona "tutustumassa kaupunkiin", viikonloppuna kävin vanhempieni luona, mihin en ottanut miestä mukaan kun emme kuitenkaan ole mikään varsinainen pariskunta.
Minun olisi tarkoitus olla Suomessa vähän pidempään kuin miehen, enkä tiedä vielä, aikooko hän tehdä paluumatkan lentäen. Hänen on nyt kuitenkin tarkoitus olla luonani vielä joitain päiviä, ja se ahdistaa minua. Ahdistaa, että "raahasin" hänet tänne mukanani. Edelleen pidän hänestä ihmisenä tosi paljon, mutta olen jotenkin ihan varma, että hänessä on jotain hämärää. Pelottaa. Mitä teen??
Kommentit (42)
Tarkista nyt edes, ettei siellä kämpässäsi ole huumeita! Huijaa mies ulos kanssasi, kerrot käyväsi asioilla mutta oikeasti palaatkin kotiin penkomaan miehen kamat.
Mitä mies sanoi unohtaneensa laivaan, mitä kertoi "kavereistaan", mitä hän (kertomansa mukaan) tekee päivisin?
Luota tunnevaistoosi, ap. Minulle on tapahtunut nuorempana samantyyppinen tilanne, mutta kyseessä oli todennäköisesti vielä vakavampi rikos. En edes voisi kirjoittaa sitä tänne, koska kukaan ei uskoisi tai minua pidettäisiin täysin aivottomana...Ajat olivat kuitenkin toiset (ennen internettiä) ja maailman poliittinen tilanne erilainen. Ja olin siihen aikaan vielä niin nuori,viaton maalaistyttö Suomesta ;-)
Vierailija kirjoitti:
Tarkista nyt edes, ettei siellä kämpässäsi ole huumeita! Huijaa mies ulos kanssasi, kerrot käyväsi asioilla mutta oikeasti palaatkin kotiin penkomaan miehen kamat.
Mitäs sitten, jos sieltä löytyy jotain? Siinä vaiheessa olisi kai lain mukaan pakko marssia poliisin puheille. Itse kyllä varmaan teeskentelisin tietämätöntä ja sormet ristissä odottelisin, että mies häipyy silloin kun on sovittu. Sen jälkeen kaikki välit poikki.
Kiitos vastauksista. Olen melko varma, ettei miehen tavaroiden joukossa enää ole mitään epäilyttävää, jos jossain vaiheessa onkin ollut. Kyllä hänellä on ihan normaalin näköinen passi, olen nähnyt sen. Ehkä tyydyn odottelemaan, että hän lähtee pois Suomesta ja mietin sitten sen jälkeen, katkaisenko välit. Ja toki pitää rohkaistua kysymään tarkemmin noista asioista, jotka nyt vaivaa.
-Ap.
Tuskin Tanskasta huumeita Suomeen tuotaisiin. Ihan sielläkin hyvät markkinat. Jotain muuta. Vaikka timantteja jotka menee Venäjälle. Tai passeja ja muita väärennettyjä papereita. Mutta yleensä jos on monta epäilyttävää yhteensattumaa, niin ne olekaan sattumia. Useimmilla ihmisillä Vaisto toimii jos siihen osaa luottaa.
Jos kaveri oli salakuljetuskeikalla niin miksi ihmeessä se olisi halunnut poistua laivalta yksinään??? Pariskunta on paljon paremmassa turvassa tullimiehiltä kuin yksinäinen kulkija. Varsinkin kun sä olisit ollut autuaan tietämätön ja viattoman näköinen. Lisäksi kuka salakuljettaja haluaa mennä tullimiesten ohi KAKSI kertaa...?
Vierailija kirjoitti:
Tuskin Tanskasta huumeita Suomeen tuotaisiin. Ihan sielläkin hyvät markkinat. Jotain muuta. Vaikka timantteja jotka menee Venäjälle. Tai passeja ja muita väärennettyjä papereita. Mutta yleensä jos on monta epäilyttävää yhteensattumaa, niin ne olekaan sattumia. Useimmilla ihmisillä Vaisto toimii jos siihen osaa luottaa.
Tanskasta nimenomaan. Sehän on hyvä väylä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaveri oli salakuljetuskeikalla niin miksi ihmeessä se olisi halunnut poistua laivalta yksinään??? Pariskunta on paljon paremmassa turvassa tullimiehiltä kuin yksinäinen kulkija. Varsinkin kun sä olisit ollut autuaan tietämätön ja viattoman näköinen. Lisäksi kuka salakuljettaja haluaa mennä tullimiesten ohi KAKSI kertaa...?
Oltiinko ensimmäisellä kerralla jo ehditty kulkea tullimiesten ohi? Ehkä salakuljetettava tavara oli ap:n laukussa.
Onko hän ennen käynyt Suomessa? Tunteeko täällä ketään? Epätodennäköistä, että noin vain ensimmäisella matkalla Suomeen kuljettaisi huumeita tuntemattomille. Minusta ap voi rauhoittua.
Vaikka mies olisi tuonut jotain katsellakseen markkinoita ja loudakseen kontakteja, niin varsinainen salakuljetus alkaa vasta seuraavilla matkoilla. Vaaralliseksi se käy, jos hän pyytää ap:ta kuljettamaan paketteja. Tulliakin alkaa kiinnostaa säännöllisesti autolla kulkevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiinko ensimmäisellä kerralla jo ehditty kulkea tullimiesten ohi? Ehkä salakuljetettava tavara oli ap:n laukussa.
Näinhän se menee, että pannaan kama toisen kassiin, ja sitten itse käännytään hakemaan jotain "unohtunutta" ja pannaan toinen menemään kaman kanssa tullista ja sitten tullaan itse puhtaana perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että jos ap olisi jäänyt kiinni, niin mies olisi livistänyt ja kadonnut kuin pieru Saharaan? Tuntuu jotenkin epätodennäköiseltä, jos tässä kuitenkin on kyseessä ns. poikaystävä, jonka nimi ja ikä ja muutakin taustaa on ap:n tiedossa. Mihin hän olisi kuvitellut noin vain voivansa paeta vieraassa maassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi odotelleensa terminaalissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi odotelleensa terminaalissa.
Niin, tullin ohi siis mentiin erikseen. Kun perässä tullut mies näki, että ap oli selvinnyt tullin ohi ilman ongelmia, palasi tämän seuraan ja jatkoivat yhdessä terminaalista ulos. Takuuvarma huumekeikka.
Jotain erikoista voi olla tekeillä tai jo tehty. Jos et ole itse ollut tietoinen mistään, niin silloin et ole syyllistynyt mihinkään. Jos jotain rikollista on tapahtunut, jäljet löytyvät ja kaveri jää kiinni, niin mitäpä veikkaat, että poliisi sanoo? Tuskin uskoo sinua. Itse hankkiutuisin jossain vaiheessa kaverista eroon sanomalla, ettei oikein synkkaakkaan tai löyttäytyisin toisen kaverin kaulaan näyttääkseni, että ei kiinnosta ;-)
Vierailija kirjoitti:
Onko hän ennen käynyt Suomessa? Tunteeko täällä ketään? Epätodennäköistä, että noin vain ensimmäisella matkalla Suomeen kuljettaisi huumeita tuntemattomille. Minusta ap voi rauhoittua.
Vaikka mies olisi tuonut jotain katsellakseen markkinoita ja loudakseen kontakteja, niin varsinainen salakuljetus alkaa vasta seuraavilla matkoilla. Vaaralliseksi se käy, jos hän pyytää ap:ta kuljettamaan paketteja. Tulliakin alkaa kiinnostaa säännöllisesti autolla kulkevat.
Tuskinpa se muuli välittää niitä huumeita lopullisille asiakkaille. Todennäköisesti hänellä on "pomo" jossain päin Eurooppaa, joka on antanut ohjeet. Huumeet sitten tuotu Suomen pään pomolle. Noin se yleensä isommissa kuvioissa menee. Ja vaikuttaa siltä, että kama on tosiaan kulkenut tullin ohi ap:n laukussa.
Kannattanee katkaista välit tuollaiseen mieheen vähin äänin hänen häivyttyä Suomesta. Itse en ehkä myöskään viitsisi kysellä kauheasti, sillä sekaantuminen noihin kuviohin ei ole välttämättä turvallista.
En kyselis mitään, odottaisin et tyyppi lähtee. Yrittäisin ehkä saada sen lähtemään aiemmin. Tai sit odottais et häipyy ja feidaisin sitten. En tekis numeroo mistään jättämisestä. Parempi kun et sekaannu mihinkään.
Miehellä voi olla passissa jokin turvallisuusluokitus jota ei halua sun näkevän. Sen takia ei halua nousta lentokoneeseen. Jotain mätää tuossa on. Mä ehkä huiputtaisin miehen ulos asunnosta ja ratsaisin sen tavarat.
Mies saattaa olla tavallinen opiskelija, jolla on mukana vähän esim. pilveä, eikä siksi halua kulkea lentäen. Tai hän voi olla uhkarohkea hölmö, joka on päättänyt hankkia lisätienestejä kuljettamalla maasta toiseen jotain laitonta. Kolmas vaihtoehto on, että hän salakuljettaa huumeita säännöllisesti: tutustuu hyväuskoisiin, viattomiin nuoriin naisiin jotka huijaa tekemään ns. likaisen työn. Kuka tietää.
Kauanko mies vielä meinaa nurkissasi pyöriä? Oletko nähnyt passia tai muita henkkareita? Mitä mies kertoo unohtaneensa laivaan? Miksi et lähtenyt mukaan tapaamaan tanskalaiskavereita? Kyllä kai sinä voit vähän tarkempaa selitystä vaatia tyypiltä, joka parhaillaan loisii ilmaiseksi kämpässäsi.