Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin vanhojen tansseista tuli puku- ja meikkijuhlat?

Vierailija
18.02.2018 |

Meidän aikan pukeuduttiin maaseutulukiossa Savossa mummoiksi/papoiksi ja iltatansseja ei ollut, illanvietto kyllä abien ja vanhojen kanssa yhdessä. Perjantaina iltapäivällä mummoiksi ja papoiksi pukeutuneet vanhat järjestivät koko koululle discon ja kaikki saivat perjantaina viimeisen't tunnin vapaaksi sitä varten, jos oli vielä koulua 13-15. Disco oli vapaaehtoinen, mutta käytännössä kaikki sinne lähtivät, vaikkei kaikki tanssineet.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän aikan pukeuduttiin maaseutulukiossa Savossa mummoiksi/papoiksi ja iltatansseja ei ollut, illanvietto kyllä abien ja vanhojen kanssa yhdessä. Perjantaina iltapäivällä mummoiksi ja papoiksi pukeutuneet vanhat järjestivät koko koululle discon ja kaikki saivat perjantaina viimeisen't tunnin vapaaksi sitä varten, jos oli vielä koulua 13-15. Disco oli vapaaehtoinen, mutta käytännössä kaikki sinne lähtivät, vaikkei kaikki tanssineet.

Unohtui, 80-luvun alkupuolella.

Vierailija
2/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä meidänkään lukiossa ollut mitään tansseja vuonna -88. Oli potkijaiset jolloin kakkosluokka järkkäsi illanvieton abeille ja se oli sitten siinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan se Hesarin vai Ylen sivuilla kun oli just juttua tästä. Yritän etsiä ja linkittää.

Ite oon Porista kotoisin ja olin lukion tokalla vuonna 1990. Ei ollut mitääm vanhojen tansseja. Penkkareiden jälkeisenä perjantaina me "vanhat" pukeuduttiin kansallispukuihin! Mullakin oli joku tädin vanha kellarilta haiseva kansallispuku....

Vierailija
4/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei ollu se juttu mitä tarkoitin, mutt tässäkin mielenkiintoista juttua.

https://www.mtv.fi/lifestyle/tyyli/artikkeli/vanhojen-tanssien-pukulois…

Vierailija
5/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä oli ainakin vuosina 1973 ja 1979. Ei tosiaankaan mitään mummoiksi ja papoiksi puketumista vaan iltapuvut.

Vierailija
6/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tanssinut vanhat 1993 (Helsingissä) ja meillä oli vimpan päälle vaatteet. Pukuvuokraamosta tosin lähes kaikilla mutta todella hienot vaatteet niin tytöillä kuin pojilla. Meikkauksessa taisi käydä vain muutama, kampaajalla kyllä joka ikinen tyttö. Illalla mentiin syömään hienosti ja jatkoilla oltiin vähemmän hienosti 😁

Nykymeininki kuulostaa aika samalta kuin meidän aikoinamme oli.

Vierailija
7/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tanssinut vuonna 1995. Kampaukset ja kauniit mekot oli kaikilla tytöillä, mutta ei olkaimettomia prom-tanssiaismekkoja muistaakseni kellään. Tulivat muotiin vasta tällä vuosituhannella, jolloin olkaimeton ja runsashelmainen tyllimekko on about 98% tytöistä.

Vierailija
8/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 1200 euroa oli lapsen luokkakaverilla käytetty juhliin😥

Vierailija
9/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa alkoi olla jo hienompaa. Itse pukeuduin erään tädin vanhaan mustaan rippimekkoon, jotain paksua kangasta ja alle valk.röyhelöpaita. En siis mihinkään prinsessamekkoon vaan oikeasti vanhasti. Ja hyvältä näytti. En ihan ymmärrä tätä nykyajan vouhotusta, jotenkin tarpeetonta. Mutta ajat ja kulttuuri muuttuu, täytyy yrittää pysytellä mukana. :) ties mihin omat lapset aikanaan pukeutuu sitten, jos lukioon päätyvät.

Vierailija
10/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on valokuvia anopin nuoruudesta 1940-luvulta ja heillä oli iltapukujuhla jo vuonna 1946. Kuvan takana lukee 7.lk helmikuu, mistä päättelen, että kyseessä on ollut vanhojen juhlat, siihen aikaanhan oppikoulua oli 8 luokan verran.

Vierailija
11/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun vanhojen tanssit alettiin sekoittaa jenkkien prom-perinteen kanssa. Ei ymmärretä, että kyse on aivan eri asiasta.

Vierailija
12/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

92 oli meillä jo hienot mekot ja kampaajallakin kävin. Iltabileetkin oli. Limousiinilla ei ajeltu, niinkuin tuttujen tyttö tänä vuonna.

Vierailija
13/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1988 Helsingissä pojallani frakki ja tyttökaverilla iltapuku.

Vierailija
15/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin pyöri 1990-luvun lopussa vielä käsityökurssi, jossa valmistettiin itse oma vanhojentanssimekko. Itse omani myös ompelin, joskin ihan kotioloissa.

Vierailija
16/16 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauas kuin muistan on Helsingissä tanssittu vanhoja ja pukuna iltapuku ja pojilla frakki/tumma puku. Mutta puvuissa ja kampauksissa haettiin vanhaa tyyliä. Yleisesti puvut vuokrattiin, vain harva osti tai teetti. Pojilla oli monesti frakin lisäksi silinteri ja kävelykeppi. Kampaajalla kävi melkein kaikki, meikkauksessa ei käynyt kukaan, joku saattoi käydä solariumissa, mutta se oli muotia silloin muutenkin. Mitään kynsiä ei todellakaan laitettu eikä limusiineja vuokrattu.

Itse tanssin vuonna 1989, mutta muistan jo ihan pienestä koululaisesta kun vanhat tulivat luokkiin käymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän