Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Kela pakottaa masennusta sairastavan kuntoutukseen?

Vierailija
17.02.2018 |

Tuli kirje, missä luki että jostain kurssista olisi apua ja pitäisi laittaa hakemus. Ei kai sairauspäivärahaa voida katkaista tai olla myöntämättä nykyisen jakson jälkeen, jos en hae kurssille?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä

Vierailija
22/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee kokeileen. Voi hyvinkin auttaa ja jos ei niin sitten ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masentuneen on tarkoitus olla masentunut eikä turhaan yrittää parantua.

juu tämä on se yleinen käsitys asiasta. Monellako tyypillä on mennyt masennus ohi kotona makaamalla?

Vierailija
24/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa. Sä päätät itse mitä haluat. Turha kurssi (joku rahastaa sillä) voi pahentaa osalla asioita tai on kuin heittopussina. Ihmisiä pidetään jotenkin tyhminä ohjailtavina lapsina, vaikka muuallakin on elämää ja tekemistä, puuhaa. Ihmisten pitäisi miettiä mitä itse haluaa ja miten elää, ei toinen tyrkyttämässä väkisin "ratkaisuja".

Vierailija
25/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle ole koskaan mitään kursseja tarjottu koko elämäni aikana vaikka useita pitkiäkin sairausjaksoja on ollut kyseessä kaksisuuntaisen mielialahäiriön takia. Päinvastoin kelasta on tullut kirje missä sanotaan että voi olla mahdollisuus hakea eläkettä jos on vuodessa paljon sairauspäiviä. No olen kuitenkin koittanut työelämässä pysyä vaikka varmasti se eläkeellä olo vähentäisi sairausjaksojen tuloa. Hoitosuhde minulla kuitenkin aina silloin psykiatrian polilla ja osastollakin olen ollut monesti.

Vierailija
26/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet minne käsketään. 

Ne kurssit on kalliita, mutta jos sinulle maksetaan sellainen, niin sinä menet. Viime hetkellä perut ja menet hakemaan lääkäriltä todistusta siihen, mikset päässyt. Pitää yrittää viimeiseen asti. Ne maksaa kaiken, älä huoli siitä. Ne saa siitä rahaa itsekin. Systeemi elättää itseään tällaisella joutavan pyörittämisellä.

Vierailija
27/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät voi pakottaa. Kysyin tulevatko meille yöksi lasten ja eläinten takia, eivät aikoneet tulla joten mun ei tarvinnut lähteä 2 viikoksi mihinkään. Kyseessä ei ollut masennus.

Vierailija
28/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta älä suostu kokopäivätyöhön. Itse sairastuin uudestaan kun tein samaa työtä kun normaalitkin työntekijät ja samaa työaikaa. Itse ei ehkä tajua, kuinka nopeasti se romahtaminen taas tulee ja työnantaja ei välitä, koska saa ilmaista työvoimaa kuntoutujista.

Oletko hullu siis suostunut tekemään täyttä työpäivää 9 eurolla? 😮

Vierailija
29/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kela voi pakottaa mihinkään kun hoitopaikkoja ei riitä eikä edes saa aikoja mielenterveystoimistoihin?

Vierailija
30/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee kokeileen. Voi hyvinkin auttaa ja jos ei niin sitten ei. 

Eiköhän se kurssi ole jo ollut ja mennyt 🤦🏻.

Vierailija
31/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kela kursseille pakota. Ovat vaan sairauspäivärahojen käsittelyn yhteydessä katsoneet, että kurssi voisi olla sinulle hyödyllinen. Jos asia sinua huolettaa, niin voit ottaa yhteyttä Kelaan ja kertoa ettet tunne kurssin auttavan itseäsi.

Kuntoutukseen, jos ap. kurssilla sitä tarkoittaa, tarvitaan lääkärin todistus, jossa hän perustelee miksi juuri sinulle on siitä hyötyä.  Jos sinulla ei ole ollut lääkärisi kanssa edes puhetta asiasta, etkä ole saanut ko. todistusta, niin ei Kelan virkailijat tiedä sinulle sellaista ehdottaa.  Itse niitä pitää anoa.

Vierailija
32/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulle ole koskaan mitään kursseja tarjottu koko elämäni aikana vaikka useita pitkiäkin sairausjaksoja on ollut kyseessä kaksisuuntaisen mielialahäiriön takia. Päinvastoin kelasta on tullut kirje missä sanotaan että voi olla mahdollisuus hakea eläkettä jos on vuodessa paljon sairauspäiviä. No olen kuitenkin koittanut työelämässä pysyä vaikka varmasti se eläkeellä olo vähentäisi sairausjaksojen tuloa. Hoitosuhde minulla kuitenkin aina silloin psykiatrian polilla ja osastollakin olen ollut monesti.

Se, että Kelasta tulee kirje, jossa kerrotaan eläkkeen haun mahdollisuudesta, ei tarkoita sitä, että sitä eläkettä kukaan lähtisi hakemaan tai lääkäri puoltamaan. Sillä tarkoitetaan sitä, että yhteiskunnan tarjoama elatus tulee päätökseensä sairaspäiväraha otsakkeella. Jokainen pitkällä sairaslomalla oleva saa tämän saman lapun. Tämä taitaa myös lukea siinä samaisessa paperissa, jonka olet saanut.

Vierailija
33/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt kokeilemassa kurssia vaikka yhden kerran ja jos et siihen pysty masennuksen vuoksi niin sitten ilmoitat asiasta kelaan. Kyllä he voivat sinut pakottaa tähän, niin kauan kun Kelan tukia haet. Pääasia että haet kurssille ja yrität sitä kurssia. Jos et pysty siihen, niin sitten et pysty. Tällöin saat tuet vaikket kurssilla kävisikään. Muista kommunikoida sen kelan kanssa kokoajan tilanteestasi.

Vierailija
34/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että kun haet sitä kaikkien perään kuuluttamaa apua ja sitoudut siihen, se ei kelpaa vaan alkaa jatkuva epääminen, katkominen ja byrokratiakatastrofi, ja sitten ihmetellään, kun ei kuntoudukaan siinä aikataulussa, kun pitäisi. On aika vaikea kuntoutua, kun pitää miettiä, voiko ostaa ruokaa, kun kukaan ei osaa kuukausiin vastata, jääkö kuntoutuksen kustannukset itse maksettaviksi, maksetaanko osana kuntoutusta vai maksetaanko toimeentulotukea.

En suosittele avun hakemista kellekään, jollei se ole toimintakyvyn kannalta aivan välttämätöntä. Joiltain osin toimintakykyni on jopa huonompi kuin aiemmin tuon kaiken jälkeen. Olen mm. tyytynyt leikattuun toimeentulotukeen useampaan otteeseen, koska en yksinkertaisesti jaksa enää selvittää ja toimittaa tarvittavia hakemuksia ja liitteitä, jotta saisin asialliset tuet. Nykyään kirjoitan jo hakemukseen, että tiedän voivani tehdä sitä, tätä ja tuota, mutta en aio tehdä. Välillä yrittävät ohjata sosiaaliohjaajalle, mutta ei sekään ihmeisiin pysty, koska minun pitäisi kuitenkin antaa hälle tarvittavat tiedot ja siinä tulee se stoppi. 

Vierailija
35/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyt kokeilemassa kurssia vaikka yhden kerran ja jos et siihen pysty masennuksen vuoksi niin sitten ilmoitat asiasta kelaan. Kyllä he voivat sinut pakottaa tähän, niin kauan kun Kelan tukia haet. Pääasia että haet kurssille ja yrität sitä kurssia. Jos et pysty siihen, niin sitten et pysty. Tällöin saat tuet vaikket kurssilla kävisikään. Muista kommunikoida sen kelan kanssa kokoajan tilanteestasi.

🤦🏻

Vierailija
36/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa ketään mihinkään. Ainoastaan tuet päättyvät. 

En vaan voi käsittää, miksi et ota apua vastaan?

Psykiatri veloittaa on 300,-/h yksityisellä. Kyllä minulle kelpaisi, todellakin aivan mikä vaan kuntoutus. 

Vierailija
37/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei voi pakottaa ketään yhtään mihinkään. Päivärahan maksun voi lopettaa, mutta pakottaa ei voi.

Vierailija
38/45 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta älä suostu kokopäivätyöhön. Itse sairastuin uudestaan kun tein samaa työtä kun normaalitkin työntekijät ja samaa työaikaa. Itse ei ehkä tajua, kuinka nopeasti se romahtaminen taas tulee ja työnantaja ei välitä, koska saa ilmaista työvoimaa kuntoutujista.

Oletko hullu siis suostunut tekemään täyttä työpäivää 9 eurolla? 😮

Karenssiko pitäisi ottaa?

Toisinaan pääsee vähemmällä, kun vain tekee mitä käsketään ja miettii vähemmän. 9 euroa päivässä on myös ainakin minulle paljon rahaa.

Vierailija
39/45 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi🥳

Vierailija
40/45 |
15.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep,kyllä voi. Minut määrättiin kuntouttavaan työtoimintaan,vaikka olin vaikean masennuksen vuoksi sairaslomalla.

Itse jouduin kuntouttavan työtoiminnan takia sairauslomalle, joten sinne "kuntoutumaan" pakottaminen olisi sairasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä