Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko Kela pakottaa masennusta sairastavan kuntoutukseen?

Vierailija
17.02.2018 |

Tuli kirje, missä luki että jostain kurssista olisi apua ja pitäisi laittaa hakemus. Ei kai sairauspäivärahaa voida katkaista tai olla myöntämättä nykyisen jakson jälkeen, jos en hae kurssille?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus otsikkoon: Ei voi. Tämä on vapaa maa.

Sitten siirrytkin veronmaksajien lompakolle. Ei, et voi ryöstää veronmaksajien lompakoista niin paljon kuin suinkin mieli tekee ilman, että osoitat jonkinlaista pyrkimystä kuntoiutua.

Vierailija
2/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep,kyllä voi. Minut määrättiin kuntouttavaan työtoimintaan,vaikka olin vaikean masennuksen vuoksi sairaslomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuneen on tarkoitus olla masentunut eikä turhaan yrittää parantua.

Vierailija
4/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voidaan katkaista

Vierailija
5/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kela pakottanut minun tietääkseni. Ota yhteys lääkäriin jos et kykene osallistumaan, ehkä saat jonkun lausunnon kelalle.

Millainen kurssi on kyseessä? Ihan mielenkiinosta kysyn kun yleensä ei mt potilaat kuntoutusta saa vaikka haluaisivat.

Vierailija
6/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on sairaua jota on tarkoitus yrittää parantaa ja sielä sängynpohjalla ei parane.

T: entinen masennuspotilas

Vierailija
7/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta älä suostu kokopäivätyöhön. Itse sairastuin uudestaan kun tein samaa työtä kun normaalitkin työntekijät ja samaa työaikaa. Itse ei ehkä tajua, kuinka nopeasti se romahtaminen taas tulee ja työnantaja ei välitä, koska saa ilmaista työvoimaa kuntoutujista.

Vierailija
8/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koko ajan kuntoutumassa, myös lääkäri pitää edistymistäni hyvänä. Mutta ajatus jostain vertaistukikurssista lähinnä ahdistaa. Eli en siis tosiaankaan hae, jos ei ole pakko. Ei vaan yksikertaisesti ole varaa jäädä ilman sairauspäivärahaa.

ap

Vierailija
9/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kela pakottanut minun tietääkseni. Ota yhteys lääkäriin jos et kykene osallistumaan, ehkä saat jonkun lausunnon kelalle.

Millainen kurssi on kyseessä? Ihan mielenkiinosta kysyn kun yleensä ei mt potilaat kuntoutusta saa vaikka haluaisivat.

Joku Silmu-kurssi. Ja siis tarvittaisiin oma hakemus ja lääkärin lausunto. Tulkitsin niin, että olisi vapaaehtoista, mutta kun kirjeen otsikkona oli "tarvitsemme hakemuksen", niin alkoi epäilyttää.

ap

Vierailija
10/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että minulla on vakituinen työpaikka ja työnantajan kanssa on jo sovittu, miten töihinpaluuta helpotetaan. En vaan vielä ole työkykyinen mutta sitä kohti menossa.

ap

Vierailija
11/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus on sairaua jota on tarkoitus yrittää parantaa ja sielä sängynpohjalla ei parane.

T: entinen masennuspotilas

Parantua tässä on tarkoituskin. Ja koko ajan siis parempaa kohti olen menossa, mutta varmaan tiedätkin että se ottaa oman aikansa.

ap

Vierailija
12/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö halua kuntoutua? Jos et, niin ei Kela mihinkään voi pakottaa. Tuet tietenkin katkeaa.

Mene ihmeessä jos pääset, ei sinne kaikki pääse.

Vierailija
13/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö halua kuntoutua? Jos et, niin ei Kela mihinkään voi pakottaa. Tuet tietenkin katkeaa.

Mene ihmeessä jos pääset, ei sinne kaikki pääse.

Haluan kuntoutua ja kuntoudun koko ajan, ei minun tarvitse sitä varten lähteä viikoksi kylpylään muiden masentuneiden kanssa.

ap

Vierailija
14/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis onko tälle Silmu-kurssille hakeminen pakollista vai ei? Seuraava lääkäriaika on vasta maaliskuussa, niin ei voi edes heti kysyä.

ap

Vierailija
15/45 |
17.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna soittaisin ihan kelaan ja kysyisin.

Vierailija
16/45 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikun minäkin pääsisin kuntoutukseen! Voisin mennä puolestasi. 

17/45 |
01.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni sairaslomalla kursseille ei voida pakottaa, mutta jos on kuntoutustuella, niin sen saamisen edellytys on se, että on tehty kuntoutussuunnitelma ja että sitä myös noudatetaan. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
18/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa todellakin hakea jos on mahikset, itse sain kyseiseltä kurssilta ystäviä, ymmärrystä, tietoa ja ennen muuta vertaistukea, mikä on ollut korvaamatonta kokonaisuuden kannalta. Omaisen kannattaa myös ehdottomasti osallistua, jos suinkin mahdollista! Toipuminen vie kaikesta avusta huolimatta oman aikansa.

Vierailija
19/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela kursseille pakota. Ovat vaan sairauspäivärahojen käsittelyn yhteydessä katsoneet, että kurssi voisi olla sinulle hyödyllinen. Jos asia sinua huolettaa, niin voit ottaa yhteyttä Kelaan ja kertoa ettet tunne kurssin auttavan itseäsi.

Vierailija
20/45 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus otsikkoon: Ei voi. Tämä on vapaa maa.

Sitten siirrytkin veronmaksajien lompakolle. Ei, et voi ryöstää veronmaksajien lompakoista niin paljon kuin suinkin mieli tekee ilman, että osoitat jonkinlaista pyrkimystä kuntoiutua.

Miksi jauhat tuollaista paskaa?