Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pohjois-Afrikkaa tuntevat: miesten ja naisten välisestä kanssakäymisestä

17.04.2006 |

Olinpa tässä lomalla eräässä Pohjois-Afrikan maassa, ja matkaa on tullut mietittyä aika paljonkin jälkikäteen. Syntyisiköhän tällä palstalla keskustelua? Ihan näin alkuun vaikka vähän laveamminkin: arabimaiden kulttuuria (ja islamiakin) tuntevat saisivat mielellään vastata.

Sitten itse asiaan. Ei liene yllätys, että eurooppalainen nainen saa Pohjois-Afrikassa osakseen melkoisen paljon huomiota. Aloin pohtia, mistä tämä johtuu. Mieleen tuli kaksi vaihtoehtoa:

1) Ei mikään imarteleva ajatus: (länsi/pohjois)eurooppalainen nainen saa paljon huomiota, koska häntä pidetään " helpompana" kuin oman maan naisia. Eurooppalaista naista ei myöskään kunnioiteta...

2) Toinen, ja mukavampi ajatus. Arabimaissa/Pohjois-Afrikan maissa ilmaistaan muutenkin tunteita herkemmin kuin vaikkapa Suomessa, kerrotaan mistä tykätään ja mikä itseä miellyttää - siten miehetkin näyttävät avoimesti, jos pitämään jostakin naisesta. Pohjoiseurooppalaisen naisen mielestä tämä on kuitenkin häiritsevää käyttäytymistä.

Olisi kauhean mielenkiintoista kuulla, minkälaista miesten ja naisten välinen kanssakäyminen on Pohjois-Afrikassa. Tiedän, että on muslimeja, jotka eivät esim. kosketa toista sukupuolta - mutta siltikin tämä taitaa koskea vain joitakin muslimeja. Lomalla huomasin, että paikallisten oma, henkilökohtainen reviiri tuntui olevan pieni, enkä tarkoita nyt vain lähenteleviä miehiä: vieraat naisetkin koskettelivat hyvin herkästi, ilmaisivat muutenkin tunteitaan avoimesti, kehuivat mukavaksi tms. (Juuri sen takia pidin paljon paikallisista - olivat suurimmaksi osin mielestäni avoimia ja ystävällisiä.)

Olin lomalla mieheni kanssa. Liikuin kuitenkin välillä yksin, niin monet paikalliset naisetkin tekivät. Pukeuduin aina pitkiin housuihin ja pitkähihaiseen paitaan, koska halusin välttyä ylimääräiseltä huomiolta. Innokkaiden miesten annoin aina ymmärtää että kiitos vaan, mutta kuitenkin ei kiitos - jos pysähdyin juttelemaan kerroin aika nopeasti olevani naimisissa. Parikymppisenä kuljin vastaavanlaisissa tilanteissa aina ohi nokka pystyssä, nyt kyllä saatoin jäädä joskus juttelemaan, omasta mielestäni silti flirttailematta.

Jäinkin miettimään, mikä noissa maissa on paikallisten käyttäytymiskoodi. Kohtelevatko miehet paikallisia naisia kuten turisteja? Kulkevatko kaduilla perässä, huutelevatko, pysäyttelevät, yrittävät suudella? Haluavat antaa lahjoja tuntemattomalle, koska tämä on niin " mukava tyttö" ? Miten paikalliset naiset käyttäytyvät vastaavissa tilanteissa? Pysähtyvätkö juttelemaan? Onko keskustelu flirttiä? " Kuuluisiko" naisen olla " vetäytyvä" ?

Minusta oli vaikea tietää, mihin vetäisin rajan: en halunnut olla epäkohtelias. Toisaalta taas en halunnut miesten luulevan liikoja.

Tässä hajanaista pohdiskelua (myöhään illalla, saa nähdä näyttääkö viestini hassulta huomenna päiväsaikaan...). Mitähän oikeastaan halusin sanoa? Ehkäpä vain vähän miettiä eri kulttuureissa ilmeneviä käyttäytymistapoja ja -koodeja, ja ehkäpä myös saada ihan konkreettisia neuvoja, miten seuraavalla matkalla tulisi käyttyäytyä. : )

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kysymyksessähän on turistikohteet, ja menetpä mihin tahansa maailman kolkkaan niin siellä missä pääasiallinen elinkeino on turismi, siellä ei sitä omaa aitoa alkuperäistä kulttuuria enää juuri näe. Ei siis ole kyse arabialaisesta kulttuurista vaan turistikulttuurista johon ei vieraitten ihmisten koskettelu, käpälöinti kuulu.

Vierailija
2/15 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin vastata vaikka Pohjois-Afrikasta ei minulla ole kokemusta, mutta vastaavanlaista kuitenkin. Eli olen reissannut mieheni kotimaassa etelä-aasiassa ja sitten eräissä Arabivaltioissa.

Mieheni kotimaassa on turisteja ja paikalliset asukkaat antavat heidän olla melko rauhassa, MUTTA sitten on näitä henkilöitä, jotka haluavat tehdä tuttavuutta kaikkien kanssa, varsinkin vaaleiden naisten kanssa. Heidät pitää vain ohittaa, jos haluaa välttyä pahimmalta. Itse, jos liikuin yksin kadulla ja huomasin jonkun huutelevan, seuraavan tms, niin en todellakaan kiinnittänyt siihen huomiota, tai jäänyt juttelemaan, KOSKA nämä ihmiset omaavat länsimaalaisista naisista tietynlaisen kuvan mikä ei imartele meitä vaan antaa ymmärtää, että olemme helppoja(ei tietenkään aina). Vaikka olisi miten mukava rupatella heidän kanssaan olen vältellyt sitä, koska se ei ole sopivaa käytöstä. Kertaakaan en ole nähnyt, että oman maan naiset jäisivät juttelemaan näiden miesten kanssa, vaikkakin siellä on myös naiskauneutta yllin kyllin ja miehet yrittävät myös heitä. Mutta paljon arvokkaampaa on kävellä nenä nyrpeänä/pystyssä pois :-D Ja mieheni ei hyväksyisi myöskään jos juttelisin kaupungilla ventovieraiden kanssa, enhän tee niin Suomessakaan ! Sellaista hienovaraista säätöä niin saattaa välttyä pahemmalta !!!

Arabivaltioissa kun olen matkustellut muutamaan otteeseen niin siellä vasta saakin olla varovainen jo katsellessaan muita ihmisiä. Olimme menossa erääseen Arabivaltioon ja passintarkastaja (?) alkoi ´suoraan suomeksi sanottuna flirttailemaan kanssani ja ei yhtään välittänyt, että jonoa kertyi. Alkoi mm. ääneen ihmettelemään, että olin nainut niin tavallisen näköisen miehen, luuli itse varmaankin olevansa parempi. Ko. maasta ja sen miehistä sain todella huonon kuvan. Jos vahingossa vilkaisin jonnekkin/jotakin niin johan oltiin silmää iskemässä-yök- No taasen ollaan menossa muutamaksi päiväksi ko. maahan, onneksi ei tarvitse yksin sinne matkustaa, ja pian pääsee jatkamaan matkaa mieheni kotimaahan, missä miehet käyttäytyvät todella asiallisesti verrattuna näihin arabeihin.(nyt en halua mollata minkään maan asukkaita, mutta itse olen kokenut asian näin, ja en todellakaan ole mikään flirtti)

No mitäköhän halusin sanoa, varmaankin sitä, että muistaa aina sen, ettei olla kotimaassa ja kulttuurierot saattavat vaikuttaa moniin asioihin. Mutta samanlaista huomiota voi saada vaikkapa matkaillessa ihan euroopassa. t. emmi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös käynyt pohjois-Afrikassa, Egyptissä, Tunisiassa ja Marokossa ja sitten lähi-idässä Syyriassa ja Libanonissa, ja sanon että lähi-idässä jossa turismia ei ole silleen kuin siellä pohjois-Afrikassa, saa kyllä vaaleekin nuori nainen olla ihan rauhassa, siellä ei huudella eikä edes tuijotella, mistä olin itsekkin hämmästynyt kun olin aina luullut toisenlaista. Jopa Italiassa on turistinaisella tukalampaa esim. Roomassa, ja paikoissa joissa siis yleensä on paljon turismia. Turistinaisten ahdistelu ei ole mikään arabilainen meinki pelkästään.

Vierailija
4/15 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olemmeko me länsimaalaiset joidenkin mielestä " helppoja" . Vertailin asiaa mielessäni esim. niihin Etelä-Amerikan maihin, joissa olen ollut - ei niissä erotella paikallisia naisia ja turisteja " kunniallisiin" ja " helppoihin" . Kaikki saavat yhtä lailla huomiota (ja kyllä ne nuoret naiset niissä maissa flirttailevatkin miesten kanssa).

Sääli jos asian laita on näin. Ehkä tuo aloitukseni kuulosti vähän naiivilta (suomalaisnainen pääsi kerrankin ulkomaille ja meni siellä pyörälle päästään...). Nuorempana inhosin matkoilla kaikenlaisia gigoloita, kuljin nokka pystyssä ohi. Nyt olisin vain halunnut vähän pohdiskella, kun on itselle kuitenkin niin vieraasta kulttuurista kyse, että onko tämä naisille annettava huomio osa laajempaa kulttuuria: ilmaistaanko muutenkin avoimesti tunteita? Kuten kirjoitinkin, myös paikalliset naiset olivat tällä tavalla avoimia. Saattoivat keskustellessa yhtäkkiä todeta, että oletpa sinä tosi mukava tms. Ei ihan suomalaista käytöstä sekään!

En siis halunnut tästä mitään " yök arabigigolot" -keskustelua. Tai " kylläpäs minä sain siellä huomiota" -kehuskelua. Ennemminkin vähän tietoja siitä, miten siellä paikalliset naiset ja miehet keskenään käyttäytyvät. Viettävätkö sitten noissa maissa nuoret tytöt ja pojat/naiset ja miehet aikaa keskenään ihan niin kuin kaverimielessä, isommissa porukoissa, tekevät yhdessä asioita jne.?

Emmi69:

Mutta paljon arvokkaampaa on kävellä nenä nyrpeänä/pystyssä pois :-D Ja mieheni ei hyväksyisi myöskään jos juttelisin kaupungilla ventovieraiden kanssa, enhän tee niin Suomessakaan ! Sellaista hienovaraista säätöä niin saattaa välttyä pahemmalta !!!

Minä kyllä joskus juttelen vieraiden kanssa kaupungilla Suomessa. Riippuu siis tilanteesta. Jotenkin minusta on sääli, että on arvokkaampaa kävellä pois nenä pystyssä/nyrpeänä. Mieluummin sitten vaikka sanoin ystävällisesti, että ei kiitos, en jää nyt juttelemaan. Ehkä seuraavalla kerralla pitää sitten vain olla nyrpeä, valitettavasti, oman luonteen vastaisesti... : )

Vierailija
5/15 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siiri09:

Jopa Italiassa on turistinaisella tukalampaa esim. Roomassa, ja paikoissa joissa siis yleensä on paljon turismia. Turistinaisten ahdistelu ei ole mikään arabilainen meinki pelkästään.

En todellakaan halunnut väittää, että tämä olisi arabikulttuuriin kuuluva asia! Samahan se on noissa Etelä-Euroopan maissa, itse asiassa olen kyllä Keski-Euroopassa asuessanikin siihen törmännyt. Jotenkin tässä kiinnosti se, että mitkä ovat ne paikallisten naisten ja miesten välisen kanssakäymisen rajat ja mitä turistinaisen pitäisi huomioida. Kun se mikä meille voi olla aivan tavallista käytöstä, voi toisten mielestä olla epäsopivaa.

Ja minä kyllä törmäsin matkallani niin moneen ihanaan ihmiseen, että jäi oikein hyvä mieli koko maasta. Olivat mielestäni ystävällisiä. Minua ei esim. haitannut päällekäyvä kaupustelu- ja tinkimiskulttuuri.

Vierailija
6/15 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan olen samaa mieltä kanssasi, ei ole arvokasta kulkea nenu nykeröllä ihmisten ohitse, mutta luotan vaistooni ja mieheni arviointiin miten tulee menetellä. Eli, jos-ja kun ei anna aihetta niin silloin ' saattaa' säästyä kaikenlaiselta. Ei se ole ylpeyttä vaan silkkaa maalaisjärkeä. Lapsena meille jo opetetaan, ettei ventovieraiden kanssa ruveta juttusille, (hmm) mikä saattaa olla osasyynä tähän suomalaiseen arkuuteenkin. En tiedä, että olenko oikeassa vai väärässä, ja jokainenhan saa tehdä mielensä mukaisesti, mutta miehenikin mm. sanoi, että hänen maassaan ajatellaan helposti, että länsimaalainen nainen on helppo/huono. Mutta ns. turistiheiloja en nähnyt yhdelläkään länsimaalaisella naisella, joten aasialaiset miehet saattavat olla myöskin aikas arkoja luomaan näitä kontakteja, tai kait sekin on aika kulttuurisidonnainen juttu. Ja vielä näistä kehuista:

Mieheni sukulaiset ja ystävät ja ventovieraat olivat koko ajan latelemassa kaikenlaista, olet mukava, olet kaunis, olet vaatimaton jnejne .. Mutta sekin on maalaisjärkeä, että osaa arvostaa itseään ja tietää, että näissä tietyissä maissa, missä länsimaalainen on useasti ' madam' niin saa kuulla kaikenlaista jonninjoutavaa' kin' Kun Suomessa joku sanoo, oletpa mukava tai kaunis niin silloin voi olla aika varma, että sillä tarkoitetaan todella sitä mistä puhutaan. Aasiassa on tapana on kohtelias ja vieraalle ja varsinkin ulkomaalaiselle kerrotaan jatkuvasti kohteliaisuuksia. Se on sitä heidän tapakulttuuriaan, mitä me suomalaiset emme osaa. Tavallaan kadehdin sitä ja tavallaan en pidä sellaista kohtelusta, koska se vaikuttaa imartelulta, mutta sitähän se ei ole.

Minä en myöskään halunnut arvostella arabimiehiä tiettyyn lokerikkoon, hekin ovat kaikki yksilöitä ja toimivat eritavalla. t. emmi

Vierailija
7/15 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se mistä pohdiskeluni oikeastaan lähti... En ole samaa mieltä siitä,

että tämä olisi vain turismiin liittyvä ilmiö. Joissakin tapauksissa

kulttuuriin liittyvä käyttäytymiskoodi, ikään kuin. Lähdin lukioikäisenä

vaihto-oppilaaksi latinalaisamerikkalaiseen maahan ja asuin keskisuuressa kaupungissa, jossa oli minun lisäkseni toinen vaihto-oppilastyttö. Olin aika lailla ihmeissäni (ja melkeinpä järkyttynytkin) siitä valtavasta huomion määrästä - toki osasin odottaa sitä, mutta en tuossa mittakaavassa. Eikä se siis koskenut vain meitä ulkomaalaisia (itse en edes ole tyypillisen suomalaisen näköinen enkä vaalea, isäni ei ole suomalainen). Ensimmäisellä viikolla muutama poika koulussa olisi halunnut suudella minua. " Mitä, enhän edes tunne sinua" -ihmettelyyn sain vastaukseksi: " Ai miten niin tuntea? Eihän se haittaa!"

Paikallinen tyttö saattoi yhtenä iltana suudella viittä poikaa. Itse olin

sitten pidättyväinen ja " vaikea" . Minkäs teet, Suomessa melkein koko elämäni ja uskovaisessa kodissa kun olin kasvanut, niin en tuollaisesta tykännyt. Sitä paitsi tähän liittyi lieveilmiönä valtava mustasukkaisuus - nuorten tyttöjen oli vaikea luottaa poikaystäviinsä ja päinvastoin, hirveitä mustasukkaisuusdraamoja ja toisen tenttauksia, jos joku oli ollut yksin joissakin juhlissa tms. No se onkin sitten jo toinen kysymys. Tärkeä pointtini (kai?) tässä oli se, että tässä tapauksessa paikallisten

käyttäytyminen ei ollut sellaista, mitä olisin odottanut. Pelkkänä

turistina olisin luullut, että minä tässä vain nyt ulkomaalaisena saan

kauheasti huomiota, vaikka oikeasti kyse oli siitä, että miesten siinä

kulttuurissa melkein " kuului" toimia tuolla tavalla...

Ja takaisin alkuperäiseen asiaani palatakseni. Kun matkustaa vieraaseen maahan/kulttuuriin, maasta on luonnollisesti jonkinlaisia ennakko-odotuksia. Pohjois-Afrikassa valtaosa väestöstä on muslimeja. Islamiin kuuluu käsittääkseni tietynlaiset neuvot, miten vastakkaiseen sukupuoleen tulisi suhtautua. Kuitenkin pitää huomioida se tosiseikka, että kaikki muslimit eivät noudata näitä neuvoja/ohjeita (samahan koski noita vaihto-oppilasmaani katolisia nuoria). Tästä varmasti palstan muslimitkin ovat samaa mieltä! Maassa on joku tietty valtauskonto - ja toisaalta tietty kulttuuri, ja usein nämä ovat sekaantuneet toisiinsa. Turistina katselen kaikkea ulkoapäin - huomaan, miten jotkut miehet kohtelevat minua, mutta en pysty samalla tavalla tekemään havaintoja siitä, miten kohtelevat paikallisia naisia/tyttöjä. Siinä jää ikään kuin harmaa alue, jota ei turistina pysty ylittämään. Jälkeenpäin sitten miettii, miten pitäisi toimia " oikein" - vai onko sitten kenties niin, että jossakin vieraassa kulttuurissa ei vain voi oppia toimia " oikein" ? Jos jossakin kulttuurissa pelkkä silmiin katsominen ja hymyileminen on flirttailua, niin silloin ehkä olen sellaisessa maassa aina vaan " huono" nainen, eikä sille sitten mitään vain voi.

Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että aina ei voi välttää vieraiden

miesten kanssa puhumista. Jos joku alkaa vaikkapa kaupassa - tai esim. juuri passijonossa - flirttailla, niin eihän siitä sitten noin vain

lähdetä nokka pystyssä pois kävelemään. : ) Eri asia on sitten se, ettei vaikkapa lähde pimeällä yksin kulkemaan syrjäisille kujille tms. Silloin jo oikeasti leikitään tulella. Minusta näissä asioissa on kuitenkin eroa.

Vierailija
8/15 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en ole ikinä oikeesti ajatellut että miten missäkin tulisi käyttäytyä, olen ollut aina asiallinen, ystävällinen oma itseni, kyllä sillä pärjää.

Mutta esim. Italian tulliviranomaisista on minulla sellasia kokemuksia että ne ne vasta on kovia flirttaan! Olen maassa käynyt muutaman kerran ja nyt ne muodollisuudet on vähän muttuneetkin kyllä EU:n myötä kait.

Mutta siellä ne passin tarkastajat alkoivat heti flirttaan jos vaalee nainen tuli passijonoon ja iskivät silmää ja kyselivät että onko täällä poikakaveri odottamassa ja " mitä mieltä oisit tälläsesta kaverista kuin minä" jne. Väkisellä pakkas naurattaan ja huumoriahan se olikin osaksi mutta paras oli olla vaan naama peruslukemilla niin pääsi nopeesti pois ilman ennenkuin ne vallan innostuivat. Vastasin vaan että kyllä tai ei lyhyesti kysymyksen mukaan.

Mutta se oli kyllä huvittavaa kun ne mittaili jonoa sen näkösinä että näkyykö millasia naisia, tai niin minusta aina tuntui. Sain sen kuvan että ei ne kovin tosissaan ottaneet niitä hommiaan. Tällästä oli vielä joskus 90-luvun puolesvälissä.

Vierailija
9/15 |
22.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fionara:

Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että aina ei voi välttää vieraiden

miesten kanssa puhumista. Jos joku alkaa vaikkapa kaupassa - tai esim. juuri passijonossa - flirttailla, niin eihän siitä sitten noin vain

lähdetä nokka pystyssä pois kävelemään. : )

Ei tarvitse edes lähteä minnekään, eikä nokkaakaan tarvitse nostaa. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
10/15 |
23.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan samaa mieltä siiri09, kyllä Euroopassakin osataan nämä flirttaamisen taidot oli sitten kyseessä paikallinen poliisi, ravintolatyöntekijä tai tullivirkailija. Itse olen aikoinaan paljon Kreikkaa kierrellyt ja siellä oli sellainen meininki, että passivirkailija yritti jopa ottaa selville matkailijan hotellin ja määränpään, jos vaikka onnistaisi.

Ja miranoran kanssa olen myöskin samaa mieltä, että kaikkea voi vältellä, jos haluaa. Katse vain kenkiin niin johan on vaikea jatkaa jutustelua. Kun viime vuonna jouduin tämän passitarkastajan mielenkiinnon kohteeksi niin ' minä suutuin' koska kysymyksen joita hän esitti, eivät enään kuuluneet hänen työhönsä ja esitinkin asian hänelle rehellisesti. Kylläpä tuli passi äkisti takaisin ja anteeksipyynnön kera. Kyllä turistin mm. täytyy voida luottaa tiettyjen työntekijöiden työhön ja asenteeseen, koska eihän olisi mukava joutua sellaiselle lääkärille, joka koko ajan hoitelisi vain flirtti puolta ja itse asia jäisi toiselle sijalle.

Mieheni kotimaassa ei ole soveliasta katsoa miehiä suoraan silmiin siis tarkoitan, jos kävelet kadulla jne niin naisen ei ole hyvä liiaksi tuijotella miehiä vaan mieluummin luoda katse lattiaan. Mutta kyllä minä ainakin seuraan liikennettä missä ikinä kuljenkin, mutta jos huomaan, että on seuraan pyrkiöitä niin silloin vaihdan katseen suuntaa. Mutta, tämähän sopii suomalaiselle, koska ei suomalaiset juurikaan avoimesti tuijottele ilman kahden promillen humalaa, eli mekin ollaan kansana aika ' ujoa'

Mutta itse paljon matkustaneena en ole koskaan törmännyt minkäänlaisiin vaikeuksiin. Kun matkustaa näissä maissa missä miehet ovat rohkeampia ja herkempiä tekemään tuttavuutta niin maalaisjärki käteen ja kaikki hoituu itsestään. Ja kyllähän ihmisiin on oikeus tutustua, ei se aina tarkoita sitä, että ollaan kiinnostuneita jossakin tietyssä mielessä ja halutaan seuraa.

Hyvää sunnuntaita t.emmi

Vierailija
11/15 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin pitäisikö tässä vetää kehiin kaikki - myös Euroopassa ja Etelä-Amerikassa - kokemani flirttitarinat...

Mutta kun olisi vaan kauheasti kiinnostanut kuulla, millaista on paikallisten naisten ja miesten välinen kanssakäyminen noissa maissa! Minkä verran islam vaikuttaa, minkä verran muut asiat. Ja varmasti on eroja paikallisten välillä. Onhan täällä ainakin marokkolaisten ja algerialaisten kanssa naimisissa olevia, varmasti löytyy myös egyptiläisten ja tunisialaisten puolisoja.

Mietin vain, että ovatko siellä nuoret tytöt ja pojat tekemisissä keskenään, vieettävätkö aikaa ja tekevätkö yhdessä asioita kavereina jne. Onko " romanttista" seurustelua ja naimisiinmenoa (ei järjestettyä), flirttailevatko paikalliset nuoret keskenään jne.? Olettaisin että kaikkea tätä esiintyy.

Vierailija
12/15 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minusta tämä keskustelu lähti nyt vähän eri raiteille kuin olin alunperin tarkoittanut. Yhtään vastausta en ole vielä saanut paikallisten kanssakäymisestä, vaikka sitä ihan aloituksessakin pyysin. Oliko sitten tämä flirttiaihe kuitenkin sen verran tunteita herättävä?

Ihan ystävällisesti vielä tällainen huomautus.

Vierailija
13/15 |
25.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fionara:

Mutta kun olisi vaan kauheasti kiinnostanut kuulla, millaista on paikallisten naisten ja miesten välinen kanssakäyminen noissa maissa! Minkä verran islam vaikuttaa, minkä verran muut asiat. Ja varmasti on eroja paikallisten välillä. Onhan täällä ainakin marokkolaisten ja algerialaisten kanssa naimisissa olevia, varmasti löytyy myös egyptiläisten ja tunisialaisten puolisoja.

Mietin vain, että ovatko siellä nuoret tytöt ja pojat tekemisissä keskenään, vieettävätkö aikaa ja tekevätkö yhdessä asioita kavereina jne. Onko " romanttista" seurustelua ja naimisiinmenoa (ei järjestettyä), flirttailevatko paikalliset nuoret keskenään jne.? Olettaisin että kaikkea tätä esiintyy.

Ma koetan jotain kertoa mita olen huomannut vierailuillamme. Mieheni on Marokosta, Casablancasta. Hanen perheensa on hyvin avoin ja suvaitsevainen, mutten usko etta kuitenkaan siella siihen aikaan olisivat hyvaksyneet esiaviollisia suhteita, kun mieheni oli teini-ikainen. Nyt han on lahempana kolmeakymppia ja kun kaymme vierailulla tapaamme hanen nuoruuden ystaviansa ja minusta heidan elamansa tuntuu yha sellaiselta teini-ikaisten touhulta. Siis tarkoitan " romanttisessa mielessa" . Monilla on tyttoystava, mutta hanet esim. haetaan illalla ulos syomaan, elokuviin tms ja sitten ajellaan ja istuskellaan autossa merenrannalla ja sitten tytto saatellaan kotiin. Yhdessa ei voisi avoparina asua. Nama miehet asuvat yha kotonaan, mutta kayvat tyossa jne. Mutta niinhan se on aika usein Italiassakin ja muissa valimerenmaissakin, mammanpoikia...

Tottakai uskonto tai uskonnollisuus vaikuttaa, mutta eihan se ole pelkastaan pohjois-afrikkalaisten maiden tapa, kuten juuri edella mainitsin. Esim. Marokossa vaikuttaa valtavasti se asuuko perhe kaupungissa vai maaseudulla, kuinka kouluttautunut perhe on, kuinka uskovainen perhe on jne.

Mieheni kavereista suurin osa on viela sinkkuja, eika jarjestetyt avioliitot ole niin yleisia enaa tai ainakaan pakollisia! Kyllahan jos poika sanoisi aidilleen tai jollekin sukulaisista etta tietaisitko ketaan kivaa vaimoehdokasta, luulisin etta mammat lahtisivat innoissaan kyselemaan juoruja, nauttivat juoruilemisesta ja MUIDEN asioiden jarkkailysta!

Mieheni nuoremmista sukulaisista ovat kylla kaikki loytaneet itse oman puolison. Ja eras tati (40v) on eronnut pienen lapsen yksinhuoltaja, ja hanella on hyva tyopaikka, oma asunto, eika ole mikaan ihmetys, kuten olisi ollut joitain vuosia sitten.

Mutta siis noin yleisesti, minun mielestani nuoret parit ovat todella paljon pidattyvaisempia suhteissaan kuin Euroopassa. En ole koskaan nahnyt miesten " ahdistelevan" paikallisia naisia samalla lailla kuin tulisivat juttelemaan turistinaisten kanssa. Eivatka ne kunnon miehet siellakaan turistien kanssa mene juttelemaan, ne on sitten ne turistirysien gigolot ihan erikseen tai joku muu vahan liian innokas yksilo ;o) Nama ovat siis vain omia havaintojani.

Vierailija
14/15 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on myös kotoisin Marokosta, tosin aika pienestä kaupungista. Paikallisten nuorten kanssakäyminen ei siis todellakaan ole ihan samoissa sfääreissä kuin täällä pohjolassa, eikä myöskään miehet samalla tavalla huutele paikallisille tytöille perään kuin turisteille turistikohteissa. Kyllä he kontaktia ottavat, muttei ehkä yhtä " agressiivisesti" kuin turistityttöjä kohtaan.

Paikallisen käytös vaihtelee myös kovasti turistikohteiden ulkopuolella. Mieheni kotikaupungissa ei montaa turistia käy ja siellä sain olla rauhassa, mitä nyt uteliaita katseita sain osakseni sitäkin enemmän. Kerran kyllä jotkut pojat uskalsivat huudella perääni hävyttömyyksiä kun kuljin miehi ja appiukkoni kanssa torilla! Appi oli järkyttynyt! Kulkiessani miehen kanssa oikeastaan missä kaupungissa vain sain olla rauhassa. Muutenkin pidin kovasti paikallisista ihmisistä.

Pöyristyttävintä kohtelua olen kyllä saanut Italiassa. Alituista huutelua, jopa lääppimistä ja muutamaan otteeseen koin oloni todella uhatuksi. (lisätään nyt loppuun vielä että pidin kyllä kovasti italiasta ja italialaisistakin noin yleensä :) )

Vierailija
15/15 |
26.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen edelleenkin sitä mieltä että missä on turismia, siellä on tätä länsimaalaisten naisten ahdisteluakin. Se pätee myös Italiaan, siellä ollaan alueilla missä ei turisteja niin liiku, miehet ovat todella asiallisia ja herrasmiehiä paitti että ainahan italiaanot soittavat esim. auton torvea kun naisia menee kadulla, vaikka siellä isoäitis taapertas, sellasia ne ovat.

Samaten siellä mistä mieheni on (hän on arabi mutta lähi-idästä) ei tule kuuloonkaa että miehet huutelis naisten perään, sitä pidetään törkeänä käytöksenä ja se tietäs vaan huutelijalle todella isoja ongelmia. Seurustelukin on tarkoin valvottua ja edes suudella ei saa ennenkuin on naimissa.

Me kävelimme kyllä käsi kädessä kaduilla sitten kun viralliset aviopaperit oli tehty, mutta suudeltu ei. Se oli mieheni toive ja minä sitä ilomielin noudatin, kerrankin mies jolla oli periaatteita! En kyllä itsekkään halunnut mitään esiaviollista suhdetta.

Mutta kyllä turismi lyö leimansa joka kulttuuriin ja ihmisten käyttäytymiseen se on ihan selvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme