Nopea avautuminen entisenä palstariippuvaisena
Olin masentunut pari vuotta ja masennukseni oireili aluksi suruna, sen jälkeen pitkään katkeruutena, vihana ja muina jopa aggressiivisina negatiivisina tunteina jotka purin AV:lla. En kyennyt masennusaikanani tekemään oikein mitään muuta kuin jumittamaan tietokoneella, etenkin täällä AV-palstalla ja parilla muulla nimettomällä foorumilla. Olin masennusta edeltävinä vuosina viettänyt kyllä aikaa paljon koneella, mutta yleensä paljon enemmän opetellen asioita enkä vain lukemalla itseäni provosoivia keskusteluja, enkä ennen masennusta ollut niin vihamielinen esimerkiksi julkkiksille ja osallistunut heidän haukkumiseen ja kyräilyyn. Nyt kun olen puoli vuotta ollut parantumassa masennuksesta (suuri apu paranemiseen oli se, että pakotin itseni lopettamaan somen ja foorumien seuralun), tulin tylsyyttäni pyörähtämään täällä, ja oma mieliala laski samantien pohjaan kun kävi vituttamaan kuinka voimia vievää tämä keskustelu on täällä :D Ei ihme etten saanut mitään pariin vuoteen aikaiseksi mitään kun käytin kaiken vapaa-ajan täällä negatiivisessa tilassa muita arvostellen, lynkkauksiin osallistuen ja draamoja lueskellen. Surullista ajatella, että olisin voinut toipua masennuksesta aikaisemmin jos en olisi lietsonut sitä täällä, ja surullista on myös se että muutuin itsekin todella myrkylliseksi ja inhottavaksi tyypiksi vaikka käytin aikaani muiden tuomitsemiseen koko ajan täällä huomaamattani. Olisin myös voinut saavuttaa oikeasti tavoitteitani sillä aikaa kun vain katkeroin muiden saavutuksista.
Eipä tässä kirjoituksessa ollut oikein muuta pointtia kuin avautuminen. Aion jatkaa ilman AV:n ja laudan yms vastaavien sivujen päivittäistä selaamista.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
No mulla ei ole muuta elämää kuin netti, tai oikeastaan keskustelupalstat. :/
Ei itsellänikään oikeastaan ole ainakaan sosiaalista elämää, ne kaveritkin on netissä, Kannattaa vaan kiinnittää huomiota siihen, että minkälaisilla palstoilla käy. Tämä AV:n ilmapiiri on oikeasti ainakin näin "tervehtyneen" ihmisen näkökulmasta todella surkea, katkera ja vihamielinen, ei todellakaan elämässään etenemiselle, hyvälle itsetunnolle tai luovuudelle ollenkaan hyvä paikka kukkia. Jos on jotain harrastuksia niin suosittelen käymään mielummin niitä käsittelevillä foorumeilla. Tsemppiä, ihan oikeasti itselläni ainakin tälläinen pahansuopa ilmapiiri muutti minut todella ikäväksi ihmiseksi, sellaiseksi mitä itse koko ajan olin arvostelemassa ja lynkkaamassa.
Tervetuloa taas huomenna tänne av:lle, ap!!
Sama homma. Parannuin masennuksesta 7 vuotta sitten. Nyt muutaman huonon parisuhteen jälkeen menetin taas mielenkiinnon elämään ja riehun täällä, sekä muilla palstoilla.
Erona tietysti se, että 7 vuotta sitten maailmalla meni ns. Ulkoisesti "hyvin". Oli obamat ja lgbt sateenkaaribillet yms. Nyt on paljon synkemmät globaalit poliittiset kuviot, jotka vastaavat paremmin omaa sisäistä tunnettani.
En ole enää varma pitäisikö yrittää itse muuttua, vai muokata maailma vastaamaan omia arvojani.
Hyvä ap! Muutoksen huomaa jo parissa päivässä, jos pysyttelee poissa täältä. Eikä ne keskustelut kovin kiinnostavilta näytä palstatauon jälkeen, ellei itse ala vastailla tai aloittaa ketjuja (palstan rakenne koukuttaa helposti).
Kaikkea hyvää sinulle jatkoon :)
T. Samoja kelaillut ahdistuneisuushäiriöinen, jolla palstavieroitus taas työn alla
Täällä oppii helposti vihaamaan suurinpiirtein koko ihmiskuntaa ja menettää toivonsa lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma. Parannuin masennuksesta 7 vuotta sitten. Nyt muutaman huonon parisuhteen jälkeen menetin taas mielenkiinnon elämään ja riehun täällä, sekä muilla palstoilla.
Erona tietysti se, että 7 vuotta sitten maailmalla meni ns. Ulkoisesti "hyvin". Oli obamat ja lgbt sateenkaaribillet yms. Nyt on paljon synkemmät globaalit poliittiset kuviot, jotka vastaavat paremmin omaa sisäistä tunnettani.
En ole enää varma pitäisikö yrittää itse muuttua, vai muokata maailma vastaamaan omia arvojani.
Veikkaan ettei palstoilla poliittinen keskustelu oikeastaan paljookaan muuta, niinkuin ei tuo aloituskaan avaa kenenkään silmiä. Ne ketkä haluaa riehua ja olla negatiivisia, provosoitua tai olla vihaisia, tulevat jatkamaan sitä, aihe vain vaihtuu. Ja jos pääsevät yli kiihkoilusta niin pääsevät siitä itsekseen yli kun oman elämän muut osa-alueet ovat kunnossa.
Toipumisia sinulle masennuksen suhteen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan ettei palstoilla poliittinen keskustelu oikeastaan paljookaan muuta, niinkuin ei tuo aloituskaan avaa kenenkään silmiä. Ne ketkä haluaa riehua ja olla negatiivisia, provosoitua tai olla vihaisia, tulevat jatkamaan sitä, aihe vain vaihtuu. Ja jos pääsevät yli kiihkoilusta niin pääsevät siitä itsekseen yli kun oman elämän muut osa-alueet ovat kunnossa.
Media matters for american - Angelo Carusone on erimieltä. Heillä on kai jotain dataakin tästä mielipidevaikuttamisesta, ja siitä kuinka lautakulttuurin ja muiden keskustelupalstojen mielipiteet päätyvät uutissykliin muutaman päivän viiveellä. Meillä suomessa ei tosin ole Fox Newsin kaltaista organisaatiota, joka tykittäisi persujen propagandaa.
Mielipiteiden kiertokulku:
4chan+8chan-->Reddit-->twitter-->faceook-->Fox news-->cnn+msnbc+abc-->the view+Bill Baher+Colbert+Oliver+Noah-->Yle?--->Vauva forum
The Terrifying Reach Of Fake News Online
Mikäs teillä nuorilla oikein on? Minusta täällä on oikein hauska käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media matters for american - Angelo Carusone on erimieltä. Heillä on kai jotain dataakin tästä mielipidevaikuttamisesta, ja siitä kuinka lautakulttuurin ja muiden keskustelupalstojen mielipiteet päätyvät uutissykliin muutaman päivän viiveellä. Meillä suomessa ei tosin ole Fox Newsin kaltaista organisaatiota, joka tykittäisi persujen propagandaa.
4chan+8chan-->Reddit-->twitter-->faceook-->Fox news-->cnn+msnbc+abc-->the view+Bill Baher+Colbert+Oliver+Noah-->Yle?--->Vauva forum
Muotoilin vähän huonosti asian, todellakin vaikuttaa ja olen vanhahomona ollut seuraamassa tapauksia. Mutta nykyään "lautojen" mielipide on masinoitua järjestöjen toimesta, yksittäinen ihminen ei siihen paljoa vaikuta, ja sivuhuomiona muuten, että minua ahdisti aloituksen juttujen lisäksi foorumeilla jatkuvassa pyörimisessä se, kuinka tulin selvästi aivopestyksi enkä oikeastaan silloin välittänyt siitä, toisaalta se tuntui jostain syystä "omalta ajattelulta" vaikkei se sitä omalla kohdallani ollutkaan, vaan painostusta helposti manipuloitavaan masentuneeseen mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Aion jatkaa ilman AV:n ja laudan yms vastaavien sivujen päivittäistä selaamista.
Voisi tehdä hyvää itsellekin. Hyvää jatkoa sinulle, ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muotoilin vähän huonosti asian, todellakin vaikuttaa ja olen vanhahomona ollut seuraamassa tapauksia. Mutta nykyään "lautojen" mielipide on masinoitua järjestöjen toimesta, yksittäinen ihminen ei siihen paljoa vaikuta, ja sivuhuomiona muuten, että minua ahdisti aloituksen juttujen lisäksi foorumeilla jatkuvassa pyörimisessä se, kuinka tulin selvästi aivopestyksi enkä oikeastaan silloin välittänyt siitä, toisaalta se tuntui jostain syystä "omalta ajattelulta" vaikkei se sitä omalla kohdallani ollutkaan, vaan painostusta helposti manipuloitavaan masentuneeseen mieleen.
Tuo on totta. Aivopesun tehokkain muoto on juurikin se, että yksilö joutuu keskustelua ymmärtääkseen opettamaan itse itselleen tiettyjä termejä ja ajatusmalleja.
Scientologiassa käytetään tätä taktiikkaa tietoisesti. (Joe Rogan podcast #908) Valitettavasti lautakulttuuriin tuo aivopesu -ominaisuus on tullut ikäänkuin vahingossa.
En kuule tiiä mikä on ratkaisu. Mitä jos tää z-sukupolvi aivopesee ittensä ja sit en pysy niittenkään perässä, niin kuin en pysyny oman milleniaali-sukupolvenikaan perässä, kun en käyttäny facebookkia ja osallistunut assimilaatioon. -_-
Toisaalta facebookkiinhan suodattui vain ne järkevät ajatukset. Laudoilla altistuu kaikelle roskalle, eikä tiedä mitkä näistä mielipiteistä on harkitsemisen arvoisia. Valitettavasti nykyään facebookkikin on täynnä roskaa, ja jopa luotettavat uutislähteet suoltavat somekohuja.
Paperisten lehtijulkasuiden lukeminen voisi olla ratkaisu. Jos uutinen ei pysy hengissä viikkoa kauempaa, se ei ole tietämisen arvoinen. Sillä mennään.
Minä olen huomannut saman. Olen pörrännyt täällä sairauslomallani ja huomaan mielialani laskeneen ilkeitä ja riitaisia ketjuja lukiessa. Välillä inhottaa ihan oikeasti kun alkaa ajattelemaan että ihmiset ovat reaalimaailmassakin yhtä ilkeitä, katkeria, kyräileviä ja riidanhaluisia. Täällä riitely on kehittynyt omaksi taiteenmuodokseen.
Tää oli erinomainen ja hieno aloitus! <3 Täyttä totta.
Se palstan rekkautumispakko ja hetkellinen tökkiminen elokuussa harmitti silloin, mutta se oli luojan lykky ja onnistuin vieroittumaan joka päiväisestä pakollisesta palstan aiheiden tsekkaamisesta! Nyt käyn vain satunnaisesti, mut en jää koukkuun -enkä toivottavasti enää jää,,,
Anonyymiys täällä oli hyvä ja sitä kaipaan, kun voi kysyä mitä vaan, mitä ei muualla esim. fb:ssä omalla nimellä kehtaa.
Mut ilmapiiri oli tosiaan latistava, ahdistava ja varmasti vain pahensi masennusta ja itsetuntoa. Alkoi tuntua, että mistään et osaa keskustella, oot vääränlainen, sun mielipiteet ja kysymykset on idiootteja jne...
Vierailija kirjoitti:
Tää oli erinomainen ja hieno aloitus! <3 Täyttä totta.
Se palstan rekkautumispakko ja hetkellinen tökkiminen elokuussa harmitti silloin, mutta se oli luojan lykky ja onnistuin vieroittumaan joka päiväisestä pakollisesta palstan aiheiden tsekkaamisesta! Nyt käyn vain satunnaisesti, mut en jää koukkuun -enkä toivottavasti enää jää,,,
Anonyymiys täällä oli hyvä ja sitä kaipaan, kun voi kysyä mitä vaan, mitä ei muualla esim. fb:ssä omalla nimellä kehtaa.
Mut ilmapiiri oli tosiaan latistava, ahdistava ja varmasti vain pahensi masennusta ja itsetuntoa. Alkoi tuntua, että mistään et osaa keskustella, oot vääränlainen, sun mielipiteet ja kysymykset on idiootteja jne...
Ehdottomasti anonymiteetti on palstan parhaita puolia
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap! Muutoksen huomaa jo parissa päivässä, jos pysyttelee poissa täältä. Eikä ne keskustelut kovin kiinnostavilta näytä palstatauon jälkeen, ellei itse ala vastailla tai aloittaa ketjuja (palstan rakenne koukuttaa helposti).
Kaikkea hyvää sinulle jatkoon :)
T. Samoja kelaillut ahdistuneisuushäiriöinen, jolla palstavieroitus taas työn alla
Tässä hyvä neuvo, tuo vaitauksien odottaminen on todellakin koukuttavaa.
Loistava aloitus. On myös lopetus. Olen päättänyt, että tämä ei ole minun elämääni. Kirjoittelen yhdellä positiivisella palstalla. Se jatkuu. Siunausta kaikille. Tämä ei ole minun elämääni ja vie aikaa ja iloa. Nähdään tai kirjoitellaan muualla.
No mulla ei ole muuta elämää kuin netti, tai oikeastaan keskustelupalstat. :/