Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muilla näin: peilissä näytän ihan hyvältä, mutta valokuvissa paljon rumemmalta ja vanhemmannäköiseltä.

Vierailija
16.02.2018 |

Vaikka siis lähes samaan samaan aikaan katson itseäni peilistä ja heti sen jälkeen otan kuvan itsestäni niin kuvassa näytän lihavammalta, vanhemmalta ja rumemmalta. Miksi näen itseni näin eri tavalla ja kumpi on "totta"?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitten taas miehen ex näyttää kuvissa todella kauniilta. Sitten kun oon nähnyt videoita niin on taas tosi miehekäs ja no.. ei-niin-kaunis...

T edellinen

Vierailija
22/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut näyttävät kuvissa hyvältä ja osaavat poseerata vaikka muuten aika arkiselta näyttävätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans aina ollut sama! olen 9-vuotiaasta eteenpäin syvästi inhonnut musta otettuja kuvia. Naama on pelkkää nenää ja hassuja poskilihaksiani, jos hymyilen silmät häviävät näkyvistä. Sen sijaan peilin edessä, jos on hyvä valo, naama peruslukemilla ja ehkä meikkiäkin, olen ihan tyytyväinen. 

Mulla on aina ollut vaikeuksia päättää, olenko kamalan ruma vai jopa hauskannäköinenkin. Tämä ei ole mitään vitsailua, ihan oikea identiteettijuttu.

Vierailija
24/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää ressatko tätä ikuisuuspulmaa. Koska naama ei ole symmetrinen ja peili kääntää sen toisinpäin, kuvassa näytät omaan silmääsi vieraalta sen pikkiriikkisen peilikuvaefektin takia. Et näytä omaan silmääsi tutulta, joten näytät rumalta. Siis itsesi mielestä.

Kiitos tästä! Eli onko siis todellakin niin että muut näkevät minut kuvankaltaisena ja se peilikuva on vain minun näkemäni "harha"... hitto miten masentavaa!

Ap

Eivät muut näe sinua siten kuin sinä näet itsesi valokuvassa, koska he ovat taas tottuneet siihen, miltä näytät suoraan (vs. käännettynä peilikuvaksi). Muut pitävät paremman näköisenä sitä versiota, johon he ovat tottuneet, eli valokuvan versiota. He näkevät sen samoin kuin sinä näet itsesi peilissä. (Poislukien tekniset ja olosuhdetekijät kuten kameran tarkkuus, valaistus jne.)

Tuttuuteen / vierauteen, kasvojen asymmetriaan sekä kuvan kääntämiseen tämä ilmiö taitaa palautua.

Vierailija
25/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näytän ok:lta nettikamerassa ja videolla, mutta kännykän kamerassa aivan järkyltä. Ja siis kuvan flippaaminen ei vaikuta asiaan, vaikka kääntäisin sen peilikuvaksi (joka on se itselle tutumpi), näytän siltikin karmealta.

Vierailija
26/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää ressatko tätä ikuisuuspulmaa. Koska naama ei ole symmetrinen ja peili kääntää sen toisinpäin, kuvassa näytät omaan silmääsi vieraalta sen pikkiriikkisen peilikuvaefektin takia. Et näytä omaan silmääsi tutulta, joten näytät rumalta. Siis itsesi mielestä.

Tää ei muuten pidä paikkaansa. Ihmissilmä korjaa kyllä tällaiset virheet ja kokonaisuus ei selity tällä. 

Nykyiset kamerat sen sijaan varsinkin puhelimissa vääristävät ja korjaavat kuvaa ja yleensä niin pieleen, että hirvittää. Vastaavasti asetukset taas ovat niin kammottavat, että ne korostavat puolia joita ei välttämättä auringonvalossa ihmissilmä huomaa. Jos oma lapsenikin on eri näköinen kuvissa kuin luonnossa, ja kyseessä on vasta yli yksivuotias, niin tuo väite menee senkin takia nurin. 

Yksi kuvaaja kerran koulutuksessa kertoi, että piti tavaratalossa tehdä kuvauskeikka ihan sovitusti erään ammattimallin kanssa. Kyseinen malli kuitenkin perui keikkansa ja tilalle piti äkkiä löytää uusi. Hän sai yhden tavaratalon tytöistä kameran eteen nopean kyselyn jälkeen ja häntä jännitti, koska ainoa suostunut oli mitä vaatimattomimman näköinen tyttö. Mielsin kertomuksen perusteella, että kuvattava oli ollut kaikkea muuta kuin kuvaaja oli hakenut, litteäkasvoinen, vaalea, hyvin huomaamaton liimaletti. Silti valokuvissa tyttö oli lyönyt laudalta jopa peruneen mallin. Hän oli loistanut kuvissa kuin hollywoodmalli ja erottunut edukseen. Normaalisti kadulla sitä ei olisi ikinä heti uskonut, mutta kouluttajamme pointti oli ettei se kamera kaikkea kerro. Linssit eivät kuitenkaan vastaa ihmissilmää vaan kirjottavat piirtureille sen mitä vielä tällä tekniikalla pystyvät - ja se ei edelleenkään paljoa ole, koska niin paljon on säätövaraa. 

Vierailija
27/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä! Eli onko siis todellakin niin että muut näkevät minut kuvankaltaisena ja se peilikuva on vain minun näkemäni "harha"... hitto miten masentavaa!

Ap

Eivät muut näe sinua siten kuin sinä näet itsesi valokuvassa, koska he ovat taas tottuneet siihen, miltä näytät suoraan (vs. käännettynä peilikuvaksi). Muut pitävät paremman näköisenä sitä versiota, johon he ovat tottuneet, eli valokuvan versiota. He näkevät sen samoin kuin sinä näet itsesi peilissä. (Poislukien tekniset ja olosuhdetekijät kuten kameran tarkkuus, valaistus jne.)

Tuttuuteen / vierauteen, kasvojen asymmetriaan sekä kuvan kääntämiseen tämä ilmiö taitaa palautua.

Toistamiseen, tuo symmetria ei ole se ongelma :D Yksi valokuvaaja vielä väitti, että peilistä näkee aina kauniit kasvot siksikin että omaa katsontakulmaa voi vaihtaa, sen sijaan kuvassa ei vaan voi. En usko tuohonkaan, koska ei ihminen täysin sokea itselleen ole. 

Miten paljon porukka muuten vertaa omia kasvojaan puhkimuokattuihin valokuviin, joissa hampaista lähtien kaikki on muokattua? 

Vierailija
28/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun harmaahiiri työkavari onnistuu jotenkin loistamaan kuvissa, vaikka ei ole oikeasti minkään näköinen luonnossa. 

Vierailija
29/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä, mutta ajattelepa että ethän sinäkään muita ihmisiä pidä lähtökohtaisesti rumempina valokuvissa? Ovat ihan itsensä näköisiä.
Sama efekti on myös oman äänen kanssa. Kuulet sen erilaisena päässäsi ja varmaan järkytyt, kun kuulet sen nauhalta. Muiden ihmisten äänet ovat kuitenkin ihan "normaaleja".

Pitäisi muistaa tämä, kun seuraavan kerran ottaa kuvaa itsestään ja mikään ei näytä hyvältä - kun muiden mielestä näyttää paremmalta :D

Taas näitä vanhanaikaisia selityksiä. Nauhoitin opiskeluaikoina useiden ihmisten ääniä, ja eipä niistä kovinkaan monen ääni kuullostanut samalta kuin luonnossa kun myöhemmin nauhoituksia kuuntelin. Se nykyisten nauhurilaitteiden kohinanesto karsii äänistä tiettyjä taajuuksia. Lisäksi eilen kuvasin kaverini lapsia kun he leikkivät lattialla ja kaverin tultua kyselemään jotain, niin hänen äänensä kuullosti ihan erilaiselta kuin normaalisti. 

Eli ei tämäkään väite jatkoon. 

Vierailija
30/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitappa ottaa itsestäsi videokuvaa, se näyttää oikeasti parhaiten miltä näytät. 

Mulla oli sama ongelma kuin sulla, ja tuon hoksattua tajusin ottaa videokuvaa ja näen itseni juuri niin kuin peilistä.

Vierailija
31/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanotaan usein, että olen luonnossa paljon paremman näköinen kuin kuvassa. Olisko ilme sitten eläväisempi luonnossa kuin pysähtyneessä kuvassa...

Vierailija
32/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun harmaahiiri työkavari onnistuu jotenkin loistamaan kuvissa, vaikka ei ole oikeasti minkään näköinen luonnossa. 

Samaa sanottiin muinoin Marilyn Monroesta. Nykyisin häntä pidetään säihkyvänä Jumalattarena, mutta hänet aidosti kohdanneet aikalaisensa taas näkivät hänessä tytön joka hinkui kovasti hollywooduralle. Hänen ensimmäinen verbaliikan ohjaajansa teatterinpuolella ei nähnyt hänessä erityisesti mitään säihkettä tai hienoutta, vaan piti häntä harmaana hiirulaisena. Sama juttu oli Marilynin luokkatovereilla ja työkavereille. Ainoastaan tehtaaseen tullut valokuvaaja sai aikaan sen, että Marilyn huomattiin. Hän nautti esiintymisestä kameran edessä ja teki sen vielä hyvin, vaikka ei olisi ikinä uskonut. 

Vierailija
33/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aloittajan ihmetyksen aiheeseen on olemassa ihan todellinen tekninen selitys. Kun kameralla ottaa kuvan omasta naamastaan lähietäisyydeltä, kuva vääristyy.

https://epassikuva.fi/ota-passikuva-itse/

Tuolla linkin takana hyvä esimerkki.

Jos sama kuva otettaisiin esimerkiksi kolmen metrin päästä ja zoomattaisiin kasvoihin, näkisit todennäköisesti enemmän peilikuvaasi vastaavat kasvot. Jos olet nähnyt ammattikuvaajia työssään, niin eivät hekään ota malleistaan kuvia 30 sentin päästä.

Eli peilikuva on oikeassa.

Vierailija
34/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytän videolla paremmalta. Testasin just. Valokuvissa oon jotenkin mässähtäneen näköinen aina. Testatkaa tekin.

Vierailija
35/35 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siskoni on todellisuudessa todella kaunis mutta kuvissa ei,kamera jotenkin suurentaa kaikki pirteet. Hänen poskipäät ovat myös todella kauniit sivusta ja tämä ei tule oikein esiin kuvissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi