Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikkien kokeneiden äitien neuvot tänne! (17v ja raskaana)

Vierailija
16.02.2018 |

Hei, nyt on sellainen tilanne että tarvitsen todella ulkopuolisten apua. Tilanne on siis se, että olen 17-vuotias tyttö (marraskuussa 18) ja raskaana. Sain tietää raskaudestani muutamia viikkoja sitten. Aluksi olin todella järkyttynyt, mutta harkitsin asiaa erilaisista näkökulmista, ja tulin siihen tulokseen että pidän lapsen. Asun siis vielä kotona, mutta vanhempani lupasivat auttaa minua alussa ja sanoivat, että saan asua kotona niin kauan kun tarvitsee. Minulla on muutenkin hyvät tukiverkot ja tiedän saavani apua jos sellainen tilanne tulee. 

Kaikki kuitenkin muuttui eilen, kun menin np-ultraan, joka oli ensimmäinen ultrani. Ultrassa selvisi että odotan kaksosia. Olen ihan hukassa enkä tiedä yhtään mitä pitäisi ajatella. En tiedä selviäisinkö kahden vauvan kanssa, vaikka minulla hyvät tukiverkot onkin ja lasten isä on ainakin toistaiseksi mukana kuvioissa. Tarvitsisin nyt todella kipeästi kokeneiden äitien neuvoja, kiitos!

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä aiot elättää lapsesi? Oletko käynyt koulut? Eivät vanhemmat lopun ikäänsä voi olla teistä vastuussa.

Vierailija
42/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kaksosista kokemusta, serkkuni sai esikoisikseen kaksoset 21-veenä. Minun kaksi ekaa syntyi vuoden välein.

Kuluja tulee tuplasti. 2 pinnasänkyä, kaksostenrattaat. Niiden kanssa ei voi mennä minne vaan, sillä eivät mahdu ihan kaikista julkisista liikennevälineistä....Suosittelen ajokortin hommaamista, jos asut kauempana palveluista. Mutta saat varmaan kuskausapua isältäsi nyt alkuun.

Et tarvitse sellaisia tarvikkeita kuin kantoreppu tai kantoliina. Aika moni vauvatarvike on turha. Joten älä lankea niihin.

Valvomista tulee ja paljon, riippuen lapsosten syöntirytmistä ja unirytmistä. Kun sen ekan vuoden-kaksi jaksaa, yleensä hiukan helpottaa. Alkavat kiinnostua leikkimisestä ja leikkikaverihan on sitten valmiina siinä. Serkkuni oli vaimonsa kanssa ekana vuonna kyllä ihan zombin näköinen, mutta hengissä selvisivät. Kumpikin valmistui ja uusi lapsi eli toiset kaksoset tuli sitten kolmenkympin korvilla. Nyt ovat kaikki jo kotoa muuttaneet opiskelemaan... ja aikaa harrastaa.

Hoida opintosi niin pitkälle kuin pystyt ja jatka opiskelujasi heti, kun pienet voi viedä tarhaan.

Äläkä tee ennen kunnon työpaikan saantia lisää lapsia, sinun pitää pystyä elättämään heidät aikuisiksi saakka, ja yh sinusta luultavasti tulee. Minulla on tällä hetkellä 3 teini-ikäistä 13-17 v, ja aina ovat käsi ojossa. (Onneksi en ole yh, ja on töitä.) Pieni on 6 v, ja kulut lähinnä tarhamaksu, ruokaa ja vaatetta. Jälkimmäisiä löytyy hyvin kirppareilta ja alennusmyynneistä.

Sen sanon, että jos ette asu yhdessä, todennäköisesti se lapsen isä tulee häipymään kuvioista. Voit varautua siihen, että tästä tulee sinun projektisi. Tulet olemaan sikaväsynyt ja kärttyinen tyttö, ja sitä se lasten isä ei tajua, jos ei ole arjessa mukana. Kun se tajuaminen tuntuu olevan vaikeaa ihan niille samassa taloudessa asuville miehillekin.

Nykyään kaksosten rattaat ja vaunut on suurinpiirtein saman levyisiä kuin normaalitkin rattaat ja vaunut. Oisko kapeimpien leveys ollut 67cm.. Ja kantoreppu/liina on kätevä, kun saa kädet vapaaksi esim kauppakasseille, voi tiskata ym. En tosib tiedä miten kaksosten kanssa

Kun on kaksoset, niin tuntuu tosi oudolta että joillakin on vaan yksi lapsi, sitä katsoo että mihinkäs tuo on toisen jättänyt :D Toisaalta telkkarissa menee useampikin sarja näistä joilla on neljä, viisi tai kuusikko, siinä sitä työtä on, ja sarjana kaikki. 

Koko ajan tulee parempia rattaita ym. mutta silti kannattaa katsoa kun rahat on kuitenkin tiukalla, että mitä oikeasti itse tarvii ja ostaa käytettynä kaikki mahdollinen, turhaa niitä ostaa uutena kun monet myy todella vähän käytettyjä edullisesti. Facessa on omat kirpputoriryhmät kaksosille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanonpahan vaan että Siperia opettaa. Synnytys on jokaisella erilainen ja äitiyteen kasvetaan ajan myötä ja kukin tavallaan. Uskon että pärjäätte ihan mainiosti, ennakkoluulottomasti vain kohti haasteita! Nuorena äidiksi tulemisessa on paljon hyviä puolia.

Vierailija
44/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistakaa paska ja hävetkää te abortin ehdottelijat. Vai pitäisi ap:n ottaa loppuiäkseen tunnolleen brutaali tuplatappo. Etenkin kun tukiverkko yms on kunnossa.

Vierailija
45/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haistakaa paska ja hävetkää te abortin ehdottelijat. Vai pitäisi ap:n ottaa loppuiäkseen tunnolleen brutaali tuplatappo. Etenkin kun tukiverkko yms on kunnossa.

Abortin ehdottelijoilla ei luultavasti ole itsellä lapsia, ovat näitä lapsivihaajia, eli itse ovat olleet kauheita lapsena eivätkä tajua ettei kaikki muut ole.

Vierailija
46/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen skeptinen, että pystyt hoitamaan lukion loppuun +lapset kotona? Vuoden vanhat kaksoset ei kyllä anna sulle lukurauhaa.

Tiedän että se kuulostaa lähes mahdottomalta ajatukselta, ja se varmasti tuleekin olemaan todella haastavaa. Mutta puhuin asiasta eilen perheeni kanssa, ja vanhempani ja sisarukseni lupasivat katsoa lasten perään jotta saisin luettua. Minulla on muutenkin todella iso ja tiivis suku, ja tiedän että mummi, kummit, serkut ja muut ottavat mielellään lapseni hoitoon pariksi tunniksi jotta saan luettua. 

Nyt varmaan kuulostan siltä, etten hoida itse lapsiani vaan annan ne sukulaisteni hoidettavaksi... Ei, en tarkoittanut sitä. Tottahan se kuitenkin on, että tulen sen lukiovuoden aikana varmasti tarvitsemaan paljon apua. Onneksi se on kuitenkin vain vuosi, ja se menee nopeasti vaikka näin sanottuna kuulostaakin pitkältä ajanjaksolta. 

Voi tietenkin myös olla, etteivät suunnitelmani onnistu. Jos niin käy, niin sitten vaan pistetään suunnitelmat uusiksi. Jos perheestäni tuntuu, että he joutuvat ottamaan liian ison vastuun lapsista, niin asialle tehdään jotain, se on varma. Minun lapseni he kuitenkin ovat, eivät äitini ja isäni. 

Ap

Pakko kommentoida että kun itse sain esikoiseni yksin oli avuntarjoajia vaikka kuinka mutta sitten kun sitä apua pyytelin niin heillä olikin kappas vaan aina jotain menoa. Ei ne aikataulut vaan aina kohtaa ja minäkin tarvitsin usein apua yhtäkkiä. Toivottavasti sinä kuitenkin oikeasti saat sitä luvattua apua. Tsemppiä ja hei onneksi olkoon! :)

Vierailija
47/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisistä poiketen sanon vaan että todellakin hanki se kantoreppu, se jos mikä helpottaa kun tarvitset kädet vapaiksi ja sulla on parin vauvan läheisyystarpeet täytettävänä. Hanki myös baby björn sittereitä kaksin kappalein. Joskus on hyvä maksaakin sellaisesta joka oikeasti auttaa arjessa.

Aika näyttää, miten kantoreppu toimii. Itselleni sen käyttö oli tuttua esikoisen kanssa, mutta kaksosilla se ei toiminut ollenkaan, sillä vauvoja joutui vaihtamaan lennosta tämän tästä. Sitteriä ei esikoisella ollut lainkaan, mutta kaksosilla sitterit olivat todella tarpeen.

Joustavuus on hyvä periaate. Tee siten, mikä toimii parhaiten.

Vierailija
48/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen skeptinen, että pystyt hoitamaan lukion loppuun +lapset kotona? Vuoden vanhat kaksoset ei kyllä anna sulle lukurauhaa.

Itse olen saanut esikoisen lukion kolmannella ja suoritin lukion loppuun samana keväänä ja jopa ihan hyvillä arvosanoilla. Suosittelen opintojen suorittamista loppuun, vaikka kaksosten kanssa se varmasti onkin rankkaa. Onnea odotukseen ja yritä saada mahdollisimman paljon opintoja kasaan vielä ennen lasten syntymää!

Vierailija
49/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! Pakko sanoa, että olen todella yllättynyt. Ajattelin että kaikki haukkuisivat minut täällä pystyyn ja alapeukkuja satelisi, mutta sen sijaan olen saanut rohkaisua, kannustusta, ja mittaamattoman arvokkaita neuvoja! Kiitos ihan oikeasti teille kaikille, positiiviset kommentit ja neuvonne todella auttavat minua tässä tilanteessa. 

Ap

En osaa auttaa muuten, mutta pakko kommentoida että sun teksteistä tulee kyllä läpi se, että olet fiksu ja täyspäinen nuori joka vain on joutunut vaikeaan tilanteeseen. Kyllä ihmiset kannustaa ja suhtautuvat asiallisesti, kun näkevät että nuorella on järki päässä ja että hän itsekin suhtautuu tilanteeseen vastuullisesti. 

Sinulla tuntuu olevan myös sellainen hyvä ja periksiantamaton asenne, jonka avulla mennään läpi vaikka harmaan kiven. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
50/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tarvitse sellaisia tarvikkeita kuin kantoreppu tai kantoliina. Aika moni vauvatarvike on turha. Joten älä lankea niihin.

Minulla on vain yksi lapsi, joten vertaus ei sovi suoraan, mutta minä nimenomaan tarvitsin kantoliinaa. Vaunuja tai rattaita en sen sijaan tarvinnut ja minusta moni ostaa vaunut aivan turhaan ajattelematta edes, tarvitaanko niitä mihinkään. 

Kahden lapsen kantaminen liinassa on vähintäänkin haasteellista, mutta silti siitä liinasta voi olla apua itkuisen ja läheisyyttä tarvitsevan lapsen kanssa. 

Vierailija
51/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisit asua vanhempien luona ja he ovat vielä valmiita auttamaan, niin selviät varmasti tilanteesta.

Kaksosten kanssa kannattaa suosia pulloruokintaa (pumppaa omaa maitoa). Onko mahdollista, että voisitte valvoa vaikka vuorotellen öitä äitisi tai jonkun muun kanssa?

Vanhempasi varmasti auttavat sinua myös taloudellisesti.

Vierailija
52/52 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota välivuosi suoraan opiskelusta. Ja jatkat kun lapset aloittavat päivähoidon. Vauvan kanssa on raskasta, saati kahden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kahdeksan