Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä mitä väliä on saanko työttömyystukea vai toimeentulotukea. Selittäkää?

tietämätön ymmällään
15.02.2018 |

En ymmärrä mitä väliä on saanko työttömyystukea vai toimeentulotukea.
Siis, parhaillaan saan Kelalta työmarkkinatukea, minimimäärän. Sen saadakseni minun pitää suostua työvoimatoimiston orjaksi. Jos vain lakkaisin olemasta työvoimatoimiston orja, työmarkkinatuki loppuisi siihen... mutta eihän se haittaisi mitään? Saisin joka tapauksessa Kelalta perustoimeentulotukea. Toki siihen tulisi ehkä 40% vähennys, mutta... siis silti saisin edes pientä toimeentulotukea. Kyllä minä silläkin pärjäisin. MIKSI minä suostuisin työvoimatoimiston orjaksi vain saadakseni tukea hieman enemmän???
Mitä ihmeen järkeä tässä on? Miksi kukaan suostuu työvoimatoimiston orjaksi? Mikseivät kaikki vain elä toimeentulotuella? Toimeentulotukea saa aina ja ikuisesti vaikkei tekisi mitään, ei tarvitse suostua ainoankaan viraston nöyryytettäväksi? Ihan älytöntä. Mitä minä olen tässä oikein ymmärtänyt väärin, eihän se näin voi mennä? Kiitos kun selitätte minulle.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, muutenhan kaikki hakis sitä, jollei tarvitsis todistaa, että on tuen tarpeessa.

Sen sijaan sopeutumiseläkettä voi nostaa, vaikka kävisi töissä, kauppaisi aseita jne ilman mitään velvollisuutta raportoida mitään...

Vierailija
22/31 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulet niukilla tuloilla toimeen niin mikäs siinä, tuki kuin tuki.

Paljon olette kirjoittaneet hyviä kommentteja, mutta tämä tässä on mielestäni kaikkein parhain. Tämän minä tahdoin tietää, tähän tahdoin varmistuksen. Kai minun vain täytyy uskoa että noin se menee. Vaikka ei tuossa vieläkään mielestäni mitään järkeä ole, mutta eipä se haittaa. -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ymmärrät eron sitten, kun haet ensimmäisen kerran toimeentulotukea. 

Toimeentulotukihakemukseen sinä tarvitset paljon paperia, kai nykyäänkin tiliotteet pankkitileistä.

Työttömänä sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin kuitata 20 kertaa "työtön", painaa muutamaa nappia ja jäädä odottamaan rahaa.  Näin siis netissä.

Tämä tosin vain siinä tapauksessa, että olet kouluttautunut johonkin ammattiin, suorittanut koulusi loppuun ja edes yrittänyt hakea töitä.

Ensimmäiseen hakemukseen tarvitsee pari liitettä mutta sen jälkeen toimeentulotuen hakeminen ei ole paljon hankalampaa kuin työttömyystuenkaan. Netissä kaikki on hakemuksessa valmiina eikä tarvitse kuin painaa jatka-nappia muutaman kerran ja se oli siinä. Kerran-pari vuodessa laittaa lisäksi tiliotteet.

En oikein ymmärrä, että kaikista köyhimpien pitää avata elämänsä ja tilitiedot kämysestä tuesta? Voisiko joku avata tätä logiikkaa?

Koska kaikki tulot vaikuttaa toimeentulotukeen ja sillä tarkastetaan ettei sulla ole tuloja tilillä.

Vierailija
24/31 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä, että kaikista köyhimpien pitää avata elämänsä ja tilitiedot kämysestä tuesta? Voisiko joku avata tätä logiikkaa?

Tarkoituksena on löytää joku syy toimeentulotuen eväämiseen. Laina läheisiltä riittää. Samoin vähäinenkin omaisuus. Työttömyyskorvaukselta putoava joutuu myymään peräkylällä sijaitsevan asuntonsa ja ikivanhan autonruppanansa ennen toimeentulotuen saamista. Sillä ei ole väliä saako niistä mitään tai saako niitä myytyä, niiden olemassaolo riittää tuen eväämiseen. Iso osa näistä -autolla päin rekan keulaa- tapauksista on näitä ihmisiä. 

Vierailija
25/31 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoituksena on löytää joku syy toimeentulotuen eväämiseen. Laina läheisiltä riittää. Samoin vähäinenkin omaisuus. Työttömyyskorvaukselta putoava joutuu myymään peräkylällä sijaitsevan asuntonsa ja ikivanhan autonruppanansa ennen toimeentulotuen saamista. Sillä ei ole väliä saako niistä mitään tai saako niitä myytyä, niiden olemassaolo riittää tuen eväämiseen. Iso osa näistä -autolla päin rekan keulaa- tapauksista on näitä ihmisiä. 

Itse en kyllä autoa joutunut myymään eikä esim. vuokravakuutta varten tilillä ollut laina siskolta vähentänyt toimeentulotukea.

Vierailija
26/31 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ole oikeutettuja toimeentulotukeen. Itse olisin ollut toimeentulotuen tarpeessa lukuisia kertoja, mutta en saa sitä puolisoni varallisuuden takia. Työttömyysturva on ainoa tuki, jota saan. No eipähän tarvii edes ajatella käyvänsä hammaslääkärissä tai ostavansa kaikkia reseptilääkkeitä... Haluamme asua yhdessä enkä aio kusettaa Kelaa, mutta silti välillä harmittaa ja ketuttaa vaikka oma valintahan tämä on. Yksin asuvana työttömänä tulisin taloudellisesti paremmin toimeen eikä tarvitsisi murehtia mm. terveydenhuollosta aiheutuvista kuluista.

Vierailija
27/31 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjäät 40 % alennetulla toimeentulotuella? Asut ilmeisesti ilmaiseksi vanhemmillasi? Muulla tavalla tuo ei ole yksinkertaisesti mahdollista.

Mutta jos se on se, mitä elämältäsi nyt ja tulevaisuudessa haluat, niin elä kaikin mokomin toimeentulotuella. Yksinäistä se tulee olemaan, mutta enjoy.

P.S. Mikään ei takaa, että sitä toimeentulotukea maksettaisiin aina ja ikuisesti.

En asu vanhemmilla. Asun yksin. Alennettu toimeentulotuki on noin 9 € päivässä. Kun ei kovin paljon syö niin raha riittää. Mitä vähemmän rahaa, sitä enemmän näkee nälkää. Yksinkertaista.

Noita "elämä-tulevaisuus-haluat-yksinäisyys-enjoy" kommenttejasi en ymmärrä. En siis käsitä miten ne tähän asiaan liittyvät. En minä elämältä mitään ole koskaan halunnut, kunpa en olisi koskaan syntynyt, yhtälailla yksinäinen olen aina jokatapauksessa, minun raha-työ-opiskelu-ym-tilanteeni ei yksinäisyyteeni ole koskaan vaikuttanut. Ja "enjoy"? En ole kertaakaan elämäni aikana nauttinut mistään, en hetkeäkään.

-ap

Vierailija
28/31 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pärjäät 40 % alennetulla toimeentulotuella? Asut ilmeisesti ilmaiseksi vanhemmillasi? Muulla tavalla tuo ei ole yksinkertaisesti mahdollista.

Mutta jos se on se, mitä elämältäsi nyt ja tulevaisuudessa haluat, niin elä kaikin mokomin toimeentulotuella. Yksinäistä se tulee olemaan, mutta enjoy.

P.S. Mikään ei takaa, että sitä toimeentulotukea maksettaisiin aina ja ikuisesti.

En asu vanhemmilla. Asun yksin. Alennettu toimeentulotuki on noin 9 € päivässä. Kun ei kovin paljon syö niin raha riittää. Mitä vähemmän rahaa, sitä enemmän näkee nälkää. Yksinkertaista.

Noita "elämä-tulevaisuus-haluat-yksinäisyys-enjoy" kommenttejasi en ymmärrä. En siis käsitä miten ne tähän asiaan liittyvät. En minä elämältä mitään ole koskaan halunnut, kunpa en olisi koskaan syntynyt, yhtälailla yksinäinen olen aina jokatapauksessa, minun raha-työ-opiskelu-ym-tilanteeni ei yksinäisyyteeni ole koskaan vaikuttanut. Ja "enjoy"? En ole kertaakaan elämäni aikana nauttinut mistään, en hetkeäkään.

-ap

No sittenhän sun tilanne on hyvä. Et tarvitse mitään, et halua mitään etkä arvosta mitään. Mikään ei kiinnosta, innosta eikä ärsytä tai ahdista. Voit asua vaikka kuusen latvassa ja mutustaa käpyjä. Sä et edes tartte tt-tukea.

Vierailija
29/31 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Toivottavasti tajuat, että tt-tuki on viimesijainen tuki eli sitä saadaksesi sinun pitää kuitenkin olla myös työtön työnhakija ja asumistukeen oikeutettu. Ei tt-tuella makseta vuokraa.

Vierailija
30/31 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Toivottavasti tajuat, että tt-tuki on viimesijainen tuki eli sitä saadaksesi sinun pitää kuitenkin olla myös työtön työnhakija ja asumistukeen oikeutettu. Ei tt-tuella makseta vuokraa.

Vuokraa ei ole jos ei asu missään.

Kesät voi yöpyä taivasalla. Talvet voi yöpyä kodittomien suojassa.

Päivät voi odotella ajan kulumista.

Vierailija
31/31 |
16.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuelle on pudonnut valtavasti ihmisiä juuri työkkärien kiristyneen karenssikäytännön vuoksi. Kun työmarkkinatuki ja toimeentulotuki alkoivat tulla sanasta Kelan putkesta, tapahtui muutos: valtio halusi vähentää työmarkkinatuen saajia ja sen vuoksi työmarkkinatukea on haettu paljon enemmän kuin ennen. Jos ei siis suostu ilmaistyöhön, pupukurssille tms., pudotetaan työmarkkinatuelta pois. Aktiivimalli on osa tätä kehitystä ja sosiaaliturvaa ei haluttaisi enää vastikkeetta maksaa. Mietitäänpä tätä hetken. Suomessa on lukuisia pitkäaikaistyöttömiä, joiden työkunto on jo aika heikko. Heidän uudelleenkoulutuksensa on kallista ja työnantajat ei heitä halua. Yli 60 vuotiaitakin roikotetaan näissä löysissä hirsissä ja pelotellaan tukien katkaisuilla. Lisäksi on vajaatyökykyisiä ja sairaita ihmisiä, joita ei päästetä eläkkeelle. Ei ole valtion etu eikä edullista olla päästämättä näitä ihmisiä eläkkeelle tai maksaa tukea eläkeikään saakka. Työttömyyden paukut pitää kohdistaa nuoriin ikäluokkiin!! Nykyinen politiikka on puhdasta kiusaamista eikä perustu tosiasioihin.