Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä mulla menee ruokaan niin paljon rahaa, vaikka

Vierailija
15.02.2018 |

en syö lihaa, maitotuotteita (esim juustoa) ostan sillon tällöin. En joka viikko. Mulla on keliakia, mutta en osta valmiita gluteenittomia leipiä vaan leivon itse. Glut. jauho ei nyt hirveesti kalliimpaa ole kuin tavallinenkaan. Joskus ostan valmiita karjalanpiirakoita, mutta niitäkään en joka viikko. Herkkuja ostan kerran viikossa, esim. sipsipussi tai karkkia (näihin viikossa menee 2-3 euroa)
Asun yksin ja ruokakauppaan menee joku 150€/kuussa. Olen vähän netistä etsinyt tietoa, niin ei monellakaan yksinelävällä mene näin paljon...

Miten summaa voisi pienentää? Tarvitsisi tehdä muutamia hankintoja ja säästää ja ruokalasku on tällä hetkellä ainoa mistä voin säästää...

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja valmisruokia en juuri osta. Joskus jotain kasvispihvejä tmv. Teen ihan tavallista kotiruokaa.

Vierailija
2/5 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä korvaat lihan? Aina puhutaan kuinka pavut, soija yms. on "melkeen ilmasta", mutta sama juttu siinä käy kuin tuon keliakiankin kanssa. Jos et ole lapsesta asti syönyt, ja totutellut elämään ilman lihaa, leipää ja pullaa, budjetti tulee paukkumaan pitkän aikaa, ennen kuin löydät tasapainon. Ne on ne leivän korvikkeet, pullan ja keksien korvikkeet ja lihan korvikkeet mitkä maksaa. Meillä perheessä IBS vaivan kanssa tuskaileva, ja vaikka paljon on karsittu, tilalle on jouduttu ottamaan muita tuotteita vähintään se vastaava määrä, ja näin maalikkona monesti hirvittää niiden tuotteiden hinnat. Mutta minkäs teet. Paha se on mennä sanomaan että tänään syödäänkin ruisvelliä, kun tietää kuinka huonoon kuntoon toinen siitä menee.

Äh. Tulipa taas jaariteltua. Anteeksi siitä. Ja tässä vähän selkeämmin. Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa. Siitä voi tarkastella, voisiko jotain tehdä toisin. Jos voi, hyvä sun lompakolles. Mutta kannattaa pitää mielessä että terveys on kuitenkin se ensisijainen asia. Ja erityisruokavalio tulee maksamaan aina enemmän kuin juuri se sapuska mitä kaikki muutkin syö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl itseasiassa soija on ihan jees hintaista. Pussillinen maksaa n.3e ja määrä tuplaantuu kun sen turvottaa ja valmistaa. En nyt muista kuinka monta sataa grammaa perus soijapussissa on.

Vierailija
4/5 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä korvaat lihan? Aina puhutaan kuinka pavut, soija yms. on "melkeen ilmasta", mutta sama juttu siinä käy kuin tuon keliakiankin kanssa. Jos et ole lapsesta asti syönyt, ja totutellut elämään ilman lihaa, leipää ja pullaa, budjetti tulee paukkumaan pitkän aikaa, ennen kuin löydät tasapainon. Ne on ne leivän korvikkeet, pullan ja keksien korvikkeet ja lihan korvikkeet mitkä maksaa. Meillä perheessä IBS vaivan kanssa tuskaileva, ja vaikka paljon on karsittu, tilalle on jouduttu ottamaan muita tuotteita vähintään se vastaava määrä, ja näin maalikkona monesti hirvittää niiden tuotteiden hinnat. Mutta minkäs teet. Paha se on mennä sanomaan että tänään syödäänkin ruisvelliä, kun tietää kuinka huonoon kuntoon toinen siitä menee.

Äh. Tulipa taas jaariteltua. Anteeksi siitä. Ja tässä vähän selkeämmin. Kannattaa pitää ruokapäiväkirjaa. Siitä voi tarkastella, voisiko jotain tehdä toisin. Jos voi, hyvä sun lompakolles. Mutta kannattaa pitää mielessä että terveys on kuitenkin se ensisijainen asia. Ja erityisruokavalio tulee maksamaan aina enemmän kuin juuri se sapuska mitä kaikki muutkin syö.

En tiedä korvaanko lihaa varsinaisesti millään, en syö tofua tai soijatuotteita. Linssejä, papuja ja pähkinöitä kyllä jonkin verran. Keksejä/pullia tms. en syö. Hyvin vähän ostan valmiina mitään gluteenittomia tuotteita. Ostamani gluteeniton jauho maksaa kuutisen euroa ja ostan jauhoja ehkä 2 kertaa kuussa ja teen sitten leivät/muut leipomukset itse.

Vierailija
5/5 |
15.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kaikki on suhteellista, mutta kun tuo summa, 150/kk ei minulle edes kuulosta kovin korkealta. Meitä on kolme aikuista (siis yksi on poikani) ja kaksi kissaa. Yksi aikuinen ja kumpikin kissoista on erityisruokavaliolla, ja olisin onnesta soikeena jos saisin ruokalaskun pidettyä tuossa 150 eurossa/viikko.

Jos siis tosiaan teet tuoreista aineista mahdollisimman paljon jo itse, en enää keksi mitään muuta kuin karsia ne loputkin herkut pois. Ja se ei minusta ole kauhean realistista, jos terveys antaa myöden, kyllä itseään pitää silloin tällöin hemmotellakin.

Suosittelen tosiaan lämpimästi sitä ruokapäiväkirjaa. Helppo tehdä vaikka niin, että kaupasta tullessa kirjaa vihkoon mitä on ostanut. Sitten ruokaa laittaessa kirjaa ylös mitä kuluttaa. Jos huomaa, että aina jää se kurkunpätkä käyttämättä, perunat mätänee laatikkoonsa tms. niin siinä on jo jotain minkä voi karsia listalta, kunhan huolehtii että ne ravintoaineet mitä kyseisistä tuotteista saa, saa ne jälkeen muualta. Tarkoitus ei tosiaankaan ole sitten yksinkertaistaa ruokavaliota, vaan hakea niitä säästöjä. Seuraavalla kerralla pienempi kurkku, vähemmän perunoita...