Olen AMK-maisteri. Onko kysyttävää?
Olen hankkinut AMK:sta ensin alemman korkeakoulututkinnon ja sitten ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.
Kommentit (31)
Heh, tämä aihe se jaksaa aina joitakin kirvellä 😂 Mutta propsit ap:lle, oli ilmeisen onnistunut provo, en olis uskonut että tähän kovin moni jaksaa tarttua näin kiivaasti.
Vierailija kirjoitti:
Heh, tämä aihe se jaksaa aina joitakin kirvellä 😂 Mutta propsit ap:lle, oli ilmeisen onnistunut provo, en olis uskonut että tähän kovin moni jaksaa tarttua näin kiivaasti.
Olkoot provo vaan, mutta yksi työkaverini kertoi,että hänestä tulee liiketalouden maisteri valmistuttuaan yamk:sta. No sitten katsoin nettisivuilta, no eihän siellä lukenut, että heistä maistereita valmistuu. Tuttavani väitti, että heille oli sanottu, että heistä tulee maisteraita. Ehkä siis koulutkin sanovat oppilaille, että teistä tulee maistereita.
Jotkut siis itse luulevat, että he ovat maistereita, kun ovat suorittaneet yamk:n.
Onkohan aloja, joissa oikeasti arvostetaan maistereita ja yamk:Ita yhtä paljon. Toisiin töihin kyllä yamk olisi jopa parempi.
Itse olen maisteri. Mun alalla ei ole amk-tutkintoja.
Linkitä sun päättötyö. Haluan nauraa sitä, miten haastateltavien taustatiedot tulkitaan tutkimuksen tuloksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Linkitä sun päättötyö. Haluan nauraa sitä, miten haastateltavien taustatiedot tulkitaan tutkimuksen tuloksiksi.
Tämä :) Eniten luotan niiden ihmisten vertailuun ketkä ovat itse opiskelleet sekä AMK:issa että yliopistossa. Tutkintojen ja esim. opintopisteiden vaatimustaso on aivan erilainen. Toki (ylempi)AMK tutkinto esim kaupallisella alalla voi antaa paremman pohjan työelämään, mutta tieteellistä asioiden käsittelykykyä siellä ei ole tarkoitustakaan opettaa.
YAMK-tutkinto on englanniksi master of... Eli englanniksi ainakin on maisteri, suomeksi YAMK. Saman tason seitsemän opinnot kuin yliopistossa. En ymmärrä miksi yliopistossa opiskelevat kokevat amkissa opiskelevat uhkaksi. Tai siis ehkä ymmärrän, AMK antaa varmasti paremmat valmiudet työelämään, kun yliopistotutkinto. Maisterit osaa kaiken teoriassa YAMKlaiset sekä teoriassa että käytännössä. Kummanhan palkkaisin, hmmm...
Maisterin paperit on kyllä ihan liian yliarvostettuja. Oi että, miten huonoja graduja saa joskus lukea. Valmiista aineistoista ”analysoidaan” tulokset ja ja kirjotellaan diipadaapaa 30 sivua. Ei tarvitse edes itse aineistoa itse kerätä. Tutkimusosaaminen suurimmalla osalla yliopistossa valmistuneista on aika kehnoa, vaikka sitä muka siellä painotetaan. Veikkaan, että AMK:n opinnäytetyöt ovat parempaa tasoa, kun gradut tai vähintään samaa tasoa. Suurin osahan tekee gradun/opinnäytetyön vain siksi, että se kuuluu tehdä. Mennään siitä missä aita on matalin, eikä mietitä oman osaamisen kehittämistä tai syventämistä. Pakollinen paha.
Nettiprovoilun tohtori kirjoitti:
Sama virkakelpoisuus ei ole sama asia kuin maisterius.
Ja työpaikkailmoituksessa haetaan usein yliopistossa suoritettua ylempää korkeakoulututkintoa omaavaa henilöä.
:D :D :D Ei AMK:sta voi valmistua maisteriksi!!!
Vierailija kirjoitti:
Maisterin paperit on kyllä ihan liian yliarvostettuja. Oi että, miten huonoja graduja saa joskus lukea. Valmiista aineistoista ”analysoidaan” tulokset ja ja kirjotellaan diipadaapaa 30 sivua. Ei tarvitse edes itse aineistoa itse kerätä. Tutkimusosaaminen suurimmalla osalla yliopistossa valmistuneista on aika kehnoa, vaikka sitä muka siellä painotetaan. Veikkaan, että AMK:n opinnäytetyöt ovat parempaa tasoa, kun gradut tai vähintään samaa tasoa. Suurin osahan tekee gradun/opinnäytetyön vain siksi, että se kuuluu tehdä. Mennään siitä missä aita on matalin, eikä mietitä oman osaamisen kehittämistä tai syventämistä. Pakollinen paha.
Kyllä sun veikkaus nyt meni vähän pieleen.
Laiska trolli, mutta kuvaa ehkä kuitenkin sitä, miten ammattikorkeakoulussa opetetaan katteetonta itseluottamusta. Yliopistossa puolestaan opitaan miettimään perusteluja, epäilemään ja kyseenalaistamaan, myös sitä omaa ajattelua.
SIitä vaan sitten yrittämään, jos kerran yliopistoon pääset helposti ja teet maisterin tutkinnon nopeasti työn ohessa. Tiedoksi, että monet eivät pääse yliopistoon ja kaikki eivät saa ikinä suoritettua gradua.