Olen AMK-maisteri. Onko kysyttävää?
Olen hankkinut AMK:sta ensin alemman korkeakoulututkinnon ja sitten ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.
Kommentit (31)
Minkä takia teit tälläsen aloituksen? Eikö siellä amk.ssa opi mitään?
itsehän olen ammattikoulu-insinööri
Vierailija kirjoitti:
0/5
YAMK on nykyään sama kun maisteri, joten 0/5 itsellesi vain.
Ei se susta mitään maisteria tee. Olet ylempiamk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Joo, pitäydyn 0/5:ssä edelleen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Teoriassa tasoltaan samat, mutta yamk ei silti ole maisteri.
Ammattikorkeakoulusta valmistunut ei ole virallisesti maisteri. Esim. alempi korkeakoulututkinto on tradenomi ja kun suorittaa siitä ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon nimike on yamk tradenomi.
Sama virkakelpoisuus ei ole sama asia kuin maisterius.
Vaikka kävisit kuinka korkean ammattikoulun, ei sulla silti ole akateemista loppututkintoa, joka maisterin tutkinto on. Maisteriksi ja kandidaatiksi, samoin kun lisensiaatiksi ja tohtoriksi voi valmistua vain yliopistosta.
Nettiprovoilun tohtori kirjoitti:
Sama virkakelpoisuus ei ole sama asia kuin maisterius.
Saman virkakelpoisuuden antaa, mutta kaikilla aloilla ei ole ammattikorkeakoulututkintoa eikä kaikilla yliopistotutkintoa.
Mielestäni FM eli opiskellut vaikka kieliä, ei vasaavaa voi suorittaa ammattikorkeakoulussa.
Lääkäriksi ei voi valmistua myöskään ammattikorkeasta.
Itse olen miettinyt maisteritutkinnon suorittamista, yliopistoon kun pääsee helpommin kuin oman alani YAMK-tutkintoa suorittamaan. (YAMK-koulutusta tarjotaan omalle alalleni melko harvoin, ei edes joka toinen vuosi.)
YAMK-tutkintoon vaaditaan aluksi 3 vuotta oman alan töitä - yliopistolla ei. Ja maisterintutkinnon saisi suoritettua nopeammin, töiden ohessa jopa... Ei siitä kyllä sillai mitään varsinaista hyötyä alallani olisi, mutta olisipa sitten tutkintojen täyskäsi suoritettuna: ylioppilas, ammattikoulu (yo-pohjainen artesaanitutkinto), AMK ja yliopisto. :D
No pistän paremmaks olen AMKtohtori!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0/5
Tavallisellakin AMK insinöörillä on enemmän opintopisteitä kasassa kuin useimmilla maistereilla ja kyllähän työelämässä insinööri on maisteria arvostetumpi.
Metoo