työskenteleekö joku päihde-ja mt-kuntoutujien kanssa?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt työvalmentajana eli en tiedä hoitopuolen työstä, vaan ihan kuntouttavan työtoiminnan puolesta kokemuksia. On laidasta laitaan. Jos kuntoutuminen on hyvällä mallilla ja henkilö itse motivoitunut niin ihan hyvin on sujunut.
Toisaalta on paljon näitä joille työelämän perussäännöt ovat totaalisesti kädestä pitäen opetettava. Eli vaikka kyseessä onkin "vaan" kuntouttava työtoiminta 9€/pv niin ollaan silti töissä. Jo se käsite että jos työvuoro alkaa klo 9 niin silloin sinne tullaan klo 9, on monille haastavaa. Asenne myös "jos mä haluaisin tehdä näitä paskahommia niin menisin sinne ja sinne v*n kovalla palkalla". Öö, no mikä estää"menemästä" LOL :D
Ja saikuttelut, ne pitää ilmoittaa soitolla heti kun kipeä tai "kipeä" eikä tekstarilla seuraavana päivänä jos jaksaa tai muistaa. Ihan siksi ettei me piinata vaan tollasesta seuraa sen työkkärin ja maksajan (Kela) kanssa ongelmia. Valitettavasti se saikkulappu kans vaaditaan. Itse joskus keskustelulla ja varoituksella annoin tilaisuuden.
Ei sinänsä mitään pahaa sanottavaa, monta hyvää persoonaa ja elämän heittelemiä kohtaloita löytyy. Siinä pärjää yhteistyökykyinen ja avoin sopivasti jämäkkä persoona.
Päihde- ja mt kuntoutujilla ehkä kuitenkin tarkoitetaan vähän jotain muuta, työvalmentajana sä työskentelet työttömien kanssa, joista joillakin voi olla noita em ongelmia, mutta kuntouttavaan työtoimintaan passitetaan yleensä kaikki tietyn ajan työttömänä olleet.
Okei, kiitos selvennyksestä ja oikeassa olet:) Meillä oli kuntoutumisen pidemmässä prosessissa olleita. Toki pitkäaikaistyöttömiä passitettiin meille myös mutta nimike oli kuntouttavan työtoiminnan sijaan työkokeilu yleensä. Toki heitäkin oli kuntouttavan työtoiminnan nimikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö nyt ihan tosissasi? Tietenkin työskentelee. Luulitko tosissaan, että maailmassa ei ole ketään, joka tekisi töitä päihde- ja mielenterveyspotilaiden kanssa? Huh huh mitä juttuja.
Just tämmösiä ovat kiukkuset mt-kuntoutujat.
Ymmärtävät itse helposti väärin ja mielellään loukkaantuvat siitä syvästi.
Myrkyllisiä narsisteja ihmisiä joille pitää kaikki tehdä valmiiksi.
T.alalla työskentelevä lähäri
Olen työskennellyt vuosia, erilaisissa paikoissa, avolla ja suljetulla. Potilaistani en kerro sen enempää mutta sen haluan sanoa niille kaikille, jotka katsovat alkoholisteja ja mielenterveyspotilaita nenän vartta pitkin: koskaan et voi elämääsi eteenpäin tietää, mitä tulee tapahtumaan. Joskus voi sattua jotakin odottamatonta, joka johtaa elämässäsi sellaiseen syöksykierteeseen ettet siitä selviä. Yhtäkkiä huomaat eläväsi varattomana kadulla, vaikka viime kuussa vielä laitoit surutta rahaa irtoripsiin ja rakennekynsiin. Yllättävän vähän niitä ystäviä on siinä vaiheessa, kun kaikki kulissit rapisevat ympäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö nyt ihan tosissasi? Tietenkin työskentelee. Luulitko tosissaan, että maailmassa ei ole ketään, joka tekisi töitä päihde- ja mielenterveyspotilaiden kanssa? Huh huh mitä juttuja.
Joku päihdeyksikön lähäri on vissiin kohta itsekin mt-palvelujen piirissä :'D
AP kaiketi tarkoitti avauksella kysyä millaisia kokemuksia alalla töissä olevilla on
Jos tätä haluttiin kysyä, miksi ei sitten kysytty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mt-kuntoutuja. Olin viime vuonna töissä kuntoutumassa ja varmaan menen tämän vuoden aikana takaisin. Moni hullupiireistä tuttu kaveri on myös ollut kuntouttavassa työtoiminnassa. Voin omasta puolestani kertoa ihan avoimesti ja rehellisesti, kunhan ei uhkaa anonymiteettia, vaikka tietenkään en voikaan juoruta meistä ulkopuolisen silmin.
Mitä haluat tietää?
haluan tietää, millaista on työskennellä tällaisten ihmisten kanssa.
Ihan samanlaista kuin kenen tahansa muunkin, paitsi että
1) ollaan monesti harjoittelijoita
2) meillä on enemmän terveysongelmia ja niihin ja niiden hoitoon liittyviä poissaoloja
3) edellytetään enemmän joustavuutta, esim. saatetaan olla osa-aikaisia tai ei osallistuta kaikkiin mahdollisiin tehtäviin
4) meitä ei yleensä voi laskea talon miesvahvuuteen täytenä tyyppinä
5) osa voi olla ujoja, arkoja tai epäsosiaalisia
Ei sen kummempaa.
Kerro lisää työstäsi, koska tosi mielenkiintoinen asia.
Mikä aiheuttaa että teillä on enemmän terveysongelmia ja mahdollisesti enemmän introverttejä alalla kuin esimerkiksi jossain muualla hoitoalalla? Henkisesti vaativaa tuo varmasti on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku päihdeyksikön lähäri on vissiin kohta itsekin mt-palvelujen piirissä :'D
AP kaiketi tarkoitti avauksella kysyä millaisia kokemuksia alalla töissä olevilla on
Jos tätä haluttiin kysyä, miksi ei sitten kysytty?
Koska se ap ei vissiin ole tottunut muodostamaan suoria kysymyslauseita, mutta useimmat täällä ymmärsivät pointin
t. Sua edeltävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mt-kuntoutuja. Olin viime vuonna töissä kuntoutumassa ja varmaan menen tämän vuoden aikana takaisin. Moni hullupiireistä tuttu kaveri on myös ollut kuntouttavassa työtoiminnassa. Voin omasta puolestani kertoa ihan avoimesti ja rehellisesti, kunhan ei uhkaa anonymiteettia, vaikka tietenkään en voikaan juoruta meistä ulkopuolisen silmin.
Mitä haluat tietää?
haluan tietää, millaista on työskennellä tällaisten ihmisten kanssa.
2) meillä on enemmän terveysongelmia ja niihin ja niiden hoitoon liittyviä poissaoloja
3) edellytetään enemmän joustavuutta, esim. saatetaan olla osa-aikaisia tai ei osallistuta kaikkiin mahdollisiin tehtäviin
Ei sen kummempaa.Kerro lisää työstäsi, koska tosi mielenkiintoinen asia.
Mikä aiheuttaa että teillä on enemmän terveysongelmia ja mahdollisesti enemmän introverttejä alalla kuin esimerkiksi jossain muualla hoitoalalla? Henkisesti vaativaa tuo varmasti on...
Käsitit väärin. Mäkin taisin käsittää väärin mitä tässä ketjussa edes kysyttiin, etkä huomannut että vastasin aiheen vierestä. :)
Arvailin omien ja kavereiden kokemuksien perusteella minkälaista on olla mt-kuntoutujan työkaveri. En siis ole tehnyt omaa kuntoutustyöjaksoani mielenterveystyön parissa. Minulla on kokemusta mielenterveydenhuollosta vain potilaan asemasta. Jäi pienestä sanamuodosta kiinni, jos olisit puhunut vaikka potilaasta etkä kuntoutujasta olisin heti älynnyt mistä on kyse.
Sairaanhoitajilta kuulee usein, että hullujen kanssa työskentely on paras mahdollinen homma. Ollaan kuulemma kivoja ja helppoja ja hoidetaan käytännössä itsemme verrattuna vanhuksiin tai somaattisen puolen tapauksiin. Päihdeongelmaisista en tiedä kauheasti mitään.
Ei sen kummempaa.