Freelance-toimittajan palkka?
Onko täällä ketään joka tekisi freenä juttuja lehtiin? Kuinka paljon maksetaan yhdestä jutusta? Minulla olisi mahdollista tehdä käsityöaiheisia tekstejä ja ohjeita erääseen printtijulkaisuun ja mietin mikä olisi realistinen palkkatoive. Ajatuksia?
Kommentit (5)
ps. nämä ovat tavoitteet, mutta ....
Ap sinä pöllö. Ei freelanceri saa koskaan yhtään palkkaa. Freelanceri saa palkkioita.
Pöllö ap jatkaa palkkiokeskustelua :D Miten hinnoitellaan esimerkiksi ohjeiden tekijänoikeudet?
Olet jo varmasti löytänyt vastauksia kysymykseesi, mutta tässä omani: palkkiot vaihtelevat sen mukaan, millainen lehti on kyseessä ja kuinka kokenut tekijä. Itse olen tehnyt freetyötä kymmeniä vuosia. Kirjoitan paljon mm. paikallislehtiin ja saan yhdestä n. 2000 merkin mittaisesta jutusta 80-100 euroa. Teen juttuja myös järjestölehtiin ja juuri nytkin minulla on tekeillä juttu, jonka palkkioksi on sovittu 430 euroa. Juttuun haastattelen neljää ihmistä.
Omat palkkioni ovat pieniä suosituksiin verrattuna, mutta täällä Helsingin ulkopuolella tavallisia ja jopa ihan hyviä.
Riippuu jutun pituudesta ja lehdestä. katso osviitta:
http://www.freet.fi/palkkiot-ja-sopimukset/miten-free-journalisti-hinno…