Kysy autistiselta naiselta.
Olen autisminkirjolla ja lisäksi mukana ADD. Kysy mitä haluat :)
Kommentit (46)
Hei, tyttärelläni on HFA eli hyvätasoinen autismi. Sinulla ilmeisesti myös? Tyttäreni tulevaisuus kovasti mietityttää, esim. pystyykö koksaan tekemään työtä ja asumaan itsenäisesti. Aika tietysti näyttää tämän.
Saatko itse jotain tukea arkiaskareisiin? Onko sinulla tukihenkilöä tqi neuropsykiatrista valmentajaa? Tukiasuntoa? Millaisesta tuesta on sinulle ollut eniten hyötyä?
Hei, voiko muuten tosiaan olla autismidiagnoosi ja ADD samaan aikaan. Olen ymmärtänyt, että ne ovat toisensa poissulkevia ja autismi jo sinänsä selittää tarkkaavaisuusongelmat.
Asperger/add-lapsen äiti täällä vastaa, että voi olla molemmat yhtäaikaa. Meillä molemmat vahvoin pistein diagnosoituja.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko erottaa, mitkä piirteet itselläsi ovat autismia ja mitkä ADD:tä? Aiheuttavatko ne toisinaan ristiriitaisuutta? Onko sinulla jompi kumpi vahvempi/dominoivampi, ns. päädiagnoosi? Oletko enemmän kaavoihin kangistunut ja rutiineja rakastava vai helposti tylsistyvä ja vaihtelua kaipaava?
Pidän rutiineista, mutta niitä pitää vaihtaa tasaisin väliajoin. Samoin tavoin toistuvat asiat tuovat turvaa ja selkeyttä. Autismi ja add menevät aika ristiin, ja riippuen sen hetkisestä stressitilasta kumpa on enemmän pinnalla. Minun päädh on autismi, jonka liitännäisenä on ADD. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei, tyttärelläni on HFA eli hyvätasoinen autismi. Sinulla ilmeisesti myös? Tyttäreni tulevaisuus kovasti mietityttää, esim. pystyykö koksaan tekemään työtä ja asumaan itsenäisesti. Aika tietysti näyttää tämän.
Saatko itse jotain tukea arkiaskareisiin? Onko sinulla tukihenkilöä tqi neuropsykiatrista valmentajaa? Tukiasuntoa? Millaisesta tuesta on sinulle ollut eniten hyötyä?
No mulla on ollut itsenäistymisestä asti ongelmia kodin arkiaskareissa. Vihaan esim. Imurointia, koska se vaatii kropalta paljon ja ääni on kamala. Minulle suunnitellaan neuropsykiatrista valmentajaa, kunhan tämä olo helpottuu. Minulla on myös OCD ja se on nyt taas ollut aika riesa sanoisin. Olisin tarvinnut jo vuosia sitten valmentajan. Eniten olen saanut neuropsykiatriaan erikoistuneelta sh:lta. Hän osaa kysyä juuri oikeat kysymykset esim. Vaikka sosiaalisiin ongelmiin liittyen. Toivon, että tyttäresi saa oikeanlaista tukea.Ap
Trollaatko paljon netissä?
Tunnistin sinut, kirjoittelet todella usein av:lla ja olet hyvin ilkeä ja vihamielinen ihminen! Mutta ei se mitään, ymmärrän kyllä miksi ja annettakoon se anteeksi. Keksisit välillä jotain uusia aiheita, jankkaat ihan liikaa samoja juttuja.
Ei kyllä käy kateeksi elämäsi :) Toivottavasti saat joskus itsesi parempaan kuosiin, ettei tarvitse purkaa pahaa oloa muihin ihmisiin. Tsemppiä!
-Voisitko kuvitella hankkivasi lapsia? Itselläni on Asperger enkä voisi kuvitellakaan hankkivani. En vain kestäisi sitä vastuun, stressin ja metelin määrää.
-Onko sinulla voimakkaita kiinnostuksenkohteita, joihin uppoudut täysillä ja joista haluaisit puhua koko ajan? Jos on, niin mitä ne ovat?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan minulta ap. Jaa... mahtaakohan mullakin olla sit autismia?
Millo sulla on tehty autismidiagnoosi? Onko sulla muuten taipumusta myös masennukseen tai muihin mielen ongelmiin? Oon kuullut, että nuo usein linkittyy toisiinsa.
Viime syksynä sain dg:t. Mulla on OCD. Siihenkin neuro.psyk. sh sanoi, että autistinen ihminen pyrkii sillä jäsentämään kaikkea informaatiotulvaa jne. Järjestely-ja tarkistelupakko nyt menossa. OCD on ollut lapsesta asti, pelkäsin esim hengittää tiettyjen ihmisten seurassa. Ap
Vierailija kirjoitti:
SÄRJITKÖ SINÄKIN VANHEMPIESI SYDÄMEN?
Sydämeni särkyi entisestään näitä lukiessa... Maailmani musertui kun saimme 3 kk sitten tietää täydellisen ja suloisen lapsemme olevan autistinen. Hän oli täysin normaali vauva ja taapero, mutta sitten yhtäkkiä hän alkoi taantua. Olemme ihan tavallinen, korkeastikoulutettu perhe, ei päihteitä eikä mitään muutakaan ongelmia ja kaikki muut lapset ovat ns normaaleja. On todella kauheaa miten ihmiset puhuvat näistä lapsista jotka itse eivät pysty vaikuttamaan mitenkään tilaansa. Eikä me vanhemmatkaan voitu tälle asialle mitään. Eikä ole sen lapsen syytä, että yhteiskunta hakee vain säästöjä kaikkien kustannuksella. Usein erityislasten vanhemmat taistelevat apua ja tukea lapselleen niin että ovat ihan loppu kun sitä ei saa mistään. Mitä tekisitte omille lapsillenne jos saisivat vaikka aivovaurion ja muuttuisivät möliseviksi eläimiksi ja kunta vain työntää hänet tavalliselle luokalle?
Tehkää tavislasten vanhemmat lasuja ja nouskaa barrikaadeille, erityisen lapsen vanhemmat haluavat myös omalle lapselleen hyvän ja hänelle tarkoitetun koulupaikan ja tarvisevat kaiken teidän tuen, että päättäjät ymmärtävät kuinka vakavasta tilanteesta on kyse. Erityisen lapsen vanhemmat ovat jo varmasti tehneet kaikkensa.
MIksi joku kopioi tänne eri ketjusta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on suosikki kaffebullasi?
Että ap olisi kaffebulla? Sitä ei olekaan näkynyt vähään aikaan palstalla.
Ap on ainakin palstan älykkyysjankkaaja. Matala äo ottaa niin koville, kun tahtoisi oikein kovasti olla älykäs.
Kuinka monta tuntia vietät päivittäin av:lla?
Vierailija kirjoitti:
-Voisitko kuvitella hankkivasi lapsia? Itselläni on Asperger enkä voisi kuvitellakaan hankkivani. En vain kestäisi sitä vastuun, stressin ja metelin määrää.
-Onko sinulla voimakkaita kiinnostuksenkohteita, joihin uppoudut täysillä ja joista haluaisit puhua koko ajan? Jos on, niin mitä ne ovat?
En uskalla, todennäköisesti siirtyisi kun mies on as. Ei tällä päällä. Lasten itku sattuu korviin, ei kiitos. Varmaan hajoaisin juurikin sen vastuun ja stressin keskellä! Mun ekkoni on tällä hetkellä 80-luku ja se näkyy joka asiassa. Lisäksi tutkin naiset autismin kirjolla. Predenting to be normal (oliko noin?) . Sellainen minäkin yritin olla. Normaali. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin sinut, kirjoittelet todella usein av:lla ja olet hyvin ilkeä ja vihamielinen ihminen! Mutta ei se mitään, ymmärrän kyllä miksi ja annettakoon se anteeksi. Keksisit välillä jotain uusia aiheita, jankkaat ihan liikaa samoja juttuja.
Ei kyllä käy kateeksi elämäsi :) Toivottavasti saat joskus itsesi parempaan kuosiin, ettei tarvitse purkaa pahaa oloa muihin ihmisiin. Tsemppiä!
Av on minulle aika uusi tuttavuus. Taitaa olla kyseessä joku toinen. Sori, en osaa valehdella. Sitäkin olen yrittänyt huonolla menestyksellä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ystäviä?
On mutta he ovat henkiolentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Av on minulle aika uusi tuttavuus. Taitaa olla kyseessä joku toinen. Sori, en osaa valehdella. Sitäkin olen yrittänyt huonolla menestyksellä. Ap
Voi hyvinkin olla, suurin osa netin pakkomielteisistä jankkaajista on nimittäin assburgereita ja jonkin sortin mt-ongelmaisia. On erittäin todennäköistä, että niitä on useampi tälläkin palstalla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ystäviä?
On mutta he ovat henkiolentoja.
On kaksi ja he ovat kyllä 100% nenttejä. Näemme aika harvoin, kun ovat perheellisiä ja vuorotyössä. He hyväksyvät minut tällaisenä kuin olen, mitä arvostan suuresti. Ap
Minkälaiset tissit sulla on,oletko hyvä sängyssä?
Mitkä olivat koulussa suosikki- ja inhokkiaineitasi?
Missä asioissa olet keskivertoa paljon parempi ja missä paljon huonompi?
Mistä asioista olet kiinnostunut? Mitä harrastat / teet mieluiten vapaa-ajallasi?
Oletko ujo, tai onko sulla sos. tilanteiden pelkoa?
Ikä?
Miten pukeudut?
Jos syöt pahaa ruokaa ja tekijä kysyy "onko hyvää?", mitä vastaat?
Oletko työ- tai opiskeluelämässä? Mille alalle sinulla on lahjakkuutta?
Osaatko erottaa, mitkä piirteet itselläsi ovat autismia ja mitkä ADD:tä? Aiheuttavatko ne toisinaan ristiriitaisuutta? Onko sinulla jompi kumpi vahvempi/dominoivampi, ns. päädiagnoosi? Oletko enemmän kaavoihin kangistunut ja rutiineja rakastava vai helposti tylsistyvä ja vaihtelua kaipaava?