Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi haluan olla lomilla "vain" kotonani..

Ah tätä rauhaa
12.02.2018 |

Asun yksin, lapset ovat aikoja sitten aikuistuneet ja asuvat omillaan. Olen vapaa kuin taivaan lintu. Silti haluan viettää lomani yksin, kotonani. Se on mitä suurin kummastelun aihe sekä työporukassa että sukuni piirissä. Syyt siihen ovat yksinkertaisesti:
- Ei tarvitse matkustaa. Ei istumista kuin sillit suolassa lentokoneessa, bussissa tai junassa. Ei ajamista omalla autolla ruuhkissa kaahareiden ja muiden raivoa ja verenpainetta nostavien hölmöjen keskellä.
- Minulla on tässä kaikki haluamani mukavuudet käsillä. Ei tyrmistystä kun hotellihuone onkin kuin alkeellinen läävä, sen ilmastointi ei toimi, ruoka on ala-arvoista, mekkalaa öisin. Tai sukulaismajoituksessa hiertäviä välejä sukulaisiin, kyräilyä, elämistä heidän tahtiinsa.
- Ei maksa mitään. Matkatoimistoilta säästyneet rahat saan käyttää mihin itse haluan. Esim. laadukkaisiin ulkoiluvaatteisiin tai uusiin huonekaluihin. Ne ilahduttavat paaaaljon pidempään kuin muisto hikisestä viikon lomasta etelässä jonka jälkeen olisin aivan puhki.
- Saan valita keiden kanssa olen vuorovaikutuksessa, jos ylipäätään olen. Ei hotellin naapurihuoneessa huutavaa ja bilettävää nuorisojoukkoa, ei hotelliaamiaisilla tappelevia lapsiperheitä ym. Ja jos haluan, voin myös olla tapaamatta yhtään ketään. Nautin rauhasta.
- Minulla ei ole minkäänlaista tarvetta oman egon nostamiseen sosiaalisen median kautta. Ei ole tarvetta alkaa loman hehkuttamista kuukautta ennen sen alkua, että kaikki varmasti kyllästymiseen asti muistavat koska MINÄ lomailen ja MISSÄ. Minulle ei ole tarvetta suoltaa lomakuvia faceen, instaan, twitteriin eikä snappiin, eikä muuallekkaan. Se on mielestäni junttimaisinta ikinä ja pelkkää oman statuksen nostamista. Naureskelen kyllä itsekseni muiden surkuhupaisille lomakuville kun tiedän mitä niiden taustalle useimmiten on: on otettu velkaa pankista että päästään lomalle, ahdettu kiivaasti liian paljon tavaraa liina pieniin laukkuihin edellisenä yönä ja rättiväsyneinä aikaerosta kohteessa väsymyksestä kitisevän jälkikasvun kera :D
- Minua ei kiinnosta muut "kulttuurit". Ihminen on sama joka kolkassa maapallolla: syö, juo, nukkuu ja pas*antaa. Pienet vivahde- erot siinä ei minua ilahduta. Kulttuurieroista huolimatta ihmisen psyyke on perusteeltaan aina sama.
- En halua nähdä kurjuutta lomallani ympärilläni. En nauti siitä, että rikkaana länsimaisena ihmisenä menen maahan, jossa cafe-pöytäni vieressä lapsi kerjää ryysyissä ja täisenä, kulkukoirat ja -kissat hoippuvat nälästä ja taudeista kuolemaisillaan vieressäni kun makaan hiekkarannalla. Enkä voi asioille yhtään mitään. Nämä näyt palavat verkkokalvoilleni loppuiäkseni ja jos haluan lomallani rentoutua, vältän stressaantumista näistä asioista niiin paljon kuin mahdollista enkä siis halua nitä lomallani surra. Suren niitä asioita muutenkin ihan tarpeeksi.
- Saan elää oman rytmini mukaan. Ei pakkoa nousta hotelliaamiaisille, yhteisreissuille tai sen matkakaverin sisäisen kellon sanelemana. Ei pakkoheräämistä ennen paluulentoa/lähtöä, ei stressiä aikatauluista. Teen epäsäännöllistä vuorotyötä ja elän kello kaulassa kaiken arkeni, joten lomalla haluan elää täysin tietämättä kellonaikaa. Vuorokaudenaika riittää, sen tietää valoisuuden määrästä onko yö vai päivä. Ja keskikesällä, valoisimpaan aikaan ei sitäkään ole tarvetta tietää.

Siinäpä nyt suurimmat pääkohdat näin alkajaisiksi. Halusin vain kertoa, että se kotona lomaansa viettävä ei aina ole se outo ressukka jolla ei ole rahaa matkustaa. Taustalla olevat syyt voivat yllättää ja voin kokemuksestani sanoa, että nyt vasta lomistani nautinkin!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen purkaus. Omassa ystäväpiirissäni on useita ihmisiä, joiden en ainakaan tiedä matkustelevan, mutta en ole koskaan kuullut heidän avautuvan tuolla tavalla aiheesta.

Vierailija
2/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas kuolisin tylsyyteen kotonani. Mutta hyvä sulle että et väkisin matkusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen purkaus. Omassa ystäväpiirissäni on useita ihmisiä, joiden en ainakaan tiedä matkustelevan, mutta en ole koskaan kuullut heidän avautuvan tuolla tavalla aiheesta.

No tässäpä sinulle ajattelemisen aihetta kun seuraavan keran surkuttelet/ivaat ystäväpiiriläistäsi kotona lomailemisesta. Ei tarvitse sinun enää pohtia miksi jotkut tekevät niin. Joskus on hyvä, että joku selittää asioita sinunlaisillesi että ymmärätte.

Vierailija
4/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olennainen kysymys: oletko KOSKAAN matkustanut vai oletko vain luonut nuo mielikuvat tekosyyksi itsellesi, miksi et vain matkusta?

Minä en ikinä käytä ns. matkatoimistojen valmiita pakettimatkoja. Hoidan itse kaikki liput, laput, kuljetukset, huoneenvaraukset ym. Suunnittelen siis itse lomani ja silloin saan tehdä juuri niinkuin itseäni huvittaa. Vältän myös turistirysiä ja kolkkoja kaupunkilomia, ohjattuja kiertoajeluita ja päiväretkiä.

Hotellista riittää, että se on edes jollain lailla keskellä kaupunkia. Siellä ei tarvitse käydä kuin nukkumassa. Aamupalaa ei ole pakko syödä hotellilla vaan voi mennä vaikka lähikahvilaan, -sitten kun on herännyt. Paras vaihtoehto hotellille on huoneistohotelli. Oma keittiö on pop.

Vierailija
5/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustellut aivan riittämiin, niitä aikoja en todellakaan kaipaa, kuten ehkä aloituksestani voisit päätellä.

Vierailija
6/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinen on ihminen joka tekee lomillaan itselleen ( ja mahdollisesti rakkailleen) luontaisia ja tärkeitä asioita. Mitä ne sitten kellekin ovatkaan.

Vierailija
7/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se ole pakko tykätä matkailusta. Itse en ole lomalla koskaan kotona, aina matkalla tai omalla mökillä. Kotona on työ liian lähellä, ajatukset karkaa työasioihin ja sähköposti on liian helposti avattavissa.

Tällä hetkellä olen talvilomalla Lanzarotella. Hotelli on k18, joten täällä on tpdella rauhallista. Ei mitään melua, ei öisin eikä päivisin. Aamupala on 10:30 asti, heräämme siinä ydin pintaan itseksemme. Täällä ei ole kerjäläisiä, eikä mitään muutakaan kurjuutta näköpiirissä.

Tulimme juuri hotellin spasta, nyt mietitään että lähdettäisiinkö illalla katsomaan karnevaaleja vai löhötäänkö huoneessa.

Olo on varsin rento.

Vierailija
8/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samanlainen kuin ap. Kaikista parasta on lomailla ja tössöttää kaikessa rauhassa omassa kotona :D Mikäs sen mukavampaa, toki joskus käyn jossakin muuallakin mutta pääsääntöisesti lomailen kotona. Minuakin huvittaa kun kaikki töissäkin aina kyselee loma suunnitelmia , miksi niitä pitäisi aina olla ja mennä ja tulla ja tavallaan suorittaa lomallakin! En tee koskaan mitään loma suunnitelmia, sen näkee sitten mikä inspaa vai inspaako lähteä mihinkään kotoaan  :D

Vierailija
9/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ah tätä rauhaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässäpä sinulle ajattelemisen aihetta kun seuraavan keran surkuttelet/ivaat ystäväpiiriläistäsi kotona lomailemisesta. Ei tarvitse sinun enää pohtia miksi jotkut tekevät niin. Joskus on hyvä, että joku selittää asioita sinunlaisillesi että ymmärätte.

Taitaa siellä kotona ollessa sisälukutaito rapistua,. Kun ei ole koskaan tullut mieleenkään surkutella eikä ivata ihmisiä, jotka ovat ilmeisen onnellisia valinnoistaan. En minä käytä aikaani miettien, miksi he eivät matkustele.

Vierailija
10/10 |
12.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän