Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liina vainajan kasvojen päällä

Vierailija
12.02.2018 |

Miksi se liina siihen laitetaan? Oletko nähnyt vainajan, joka ei näyttänytkään vain nukkuvan levollisesti?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida monellakaan paljon olla kokemusta vainajista, muuta kuin ikäihmisten luonnollisista poismenoista. On paljon  myös nuorena kuolleita, väkivaltaisesti kuolleita, onnettomuuksissa kuolleita jne.  Ja miksi vainajan kasvot pitäisivät olla näkyvillä, kuinka moni haluaisi että itseä kuoleman jälkeen pällisteltäisiin? En ainakaan minä.

Vierailija
62/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani kuoli alle 50 vuotiaana alkoholismiin. Ruumiinavaus. Hautajaiset venyivät n 3 vkon päähän kuolemasta. Hänellä oli liina kasvojen päällä. Sen sai siirtää pois, jos halusi. Minä en halunnut. Muutama oli siirtänyt pois ja osa katui. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä halunnut nähdä syövän kiduttamaa äitiäni. Mutta näin, sinne minut vaan vietiin. Posket olivat sisään vetäytyneet, silmät kiinni koetti minulle jotain sanoa, jalat olemattomat, hyvä että henkeä sai, niin oli syöpä syönyt hänet. 

Vierailija
64/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia!

Vierailija
65/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nyt kyllä en tajua mistä liinsta vainajan kasvojen päällä täällä oikein puhutaan.

Itse olen noin kolmen kymmenen vuoden hoitajakokemukseni aikana laittanut aikas monta vainajaa, enkä moista liinaa ole ikinä nähnyt.

Luonnollisesti kuollut ihminen on varsin rauhallinen näky. Eri asia tietysti pahasti ruhjoutuneista tms. Myös ruumiinavaus jäljet pystytään peittämään.

En muista yhtäkään kertaa, jossa omaiset olisivat katuneet vainajan hyvästelyä ruumishuoneella. Itsekin ollut siinä tilanteessa kun appiukko kuoli. Oma poikani joka oli silloin 4 ja hänen serkkutyttönsä 5 vuotta olivat pappaa hyvästelemässä. Siinä ei ollut mitään kauheaa. 

Kuolemasta on tehty jokin kauhea ja salaperäinen. No, salaperäinen se onkin, mutta varsin juhlallinen ja kunnioitusta herättävä. Se rauha on käsin kosketeltava. Kuoleman me kaikki kuitenkin tulemme ennemmin tai myöhemmin kohtaamaan. Siltä ei kukaan säästy.

Miel

Minusta on huolestuttavaa ettet hoitajana ymmärrä kontekstista että mistä liinasta puhutaan.

Vierailija
66/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni oli ollut melkein 4 viikkoa kuolleena ennen hautajaisia. Kasvot olivat ihan muuttuneet, kuolema oli tehnyt töitään ruumiissa sen 4 viikkoa ja siltä se näyttikin. Ymmärrän täysin, miksi oli liina. 

Vierailija
67/67 |
30.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että Liina voi mennä muualle istumaan.

T: Urpo