Avioehto erotilanteessa
Avioiduimme mieheni kanssa 25 vuotta sitten. Mieheni omisti tällöin pienen yksiön Helsingissä ja oli selvää, että se kuuluisi hänelle mikäli ero tulisi. Teimme avioehdon.
Saimme yhdessä 4 lasta ja minä hoidin kodin ja lapset. Mieheni perusti it-nosteessa firman, joka alkoi menestyä hienosti. Hän teki itselleen suuren omaisuuden ja toki perheemmekin pääsi nauttimaan menestyksestä. Matkustimme paljon ja meillä on kaunis talo järven rannalla. Mieheni omaisuus on suuri hänen tehtyään hyvät yrityskaupat muutama vuosi sitten.
Nyt olen päättänyt erota miehestäni. Hänellä on ollut vuosien aikana salasuhteita, mutta olen halunnut pitää perheemme koossa lasten takia. Viimeinen kirjoittaa nyt ja sitten on minun vuoroni elää. Mieheni aavistaa ajatukseni ja uhkaa minua sillä, että en saa killinkiäkään mukaan. Avioehtomme takia jään tyhjän päälle. Tokihan minua asia huolettaa, koska olen ”vain” hoitanut kodin ja kasvattanut neljä lastamme. Onko minulla mitään oikeutta saada mukaani yhtään mitään, jos eroan?
Kiitän avustasi etukäteen.
Kommentit (26)
Noh tuossahan tulee se kohtuullistaminen eteen. Avioehto ei suinkaan tarkoita sitä, että toinen laitetaan rahattomana mäkeen. Ota yhteys oikeusaputoimstoon.
Minkälainen avioehtonne on? Tekstistä saa sen kuvan, että ehto koskisi vain tuota Helsingin yksiötä, mutta ilmeisesti ei?
Se tehtiin aikoinaan lakimiehellä, kun olimme nuoria ja rakastuneita ja ero ei todellakaan ollut vaihtoehto. Se oli idealismia siitä, että piti toisen omaisuutta tärkeänä. Tiedän! Se oli typerää.
Ap
Mitä avioehdossa lukee? Kenen nimissä on teidän onaisuutenne, talo, auto jne?
Avioehto yhdistettynä kotiäitiyteen on kyllä iso kuoppa naiselle. Omasta työpaikasta ja palkasta kannattaa pitää kiinni. Olisiko mies pystynyt keskittymään uraan samalla tarmolla myös silloin, jos sinä olisit ollut kokopäivätöissä?
En muista mitä avioehdossa lukee, mutta omaisuus on automaattisesti laitettu miehen nimiin. Tai alkuun se oli hänen firmansa nimissä ja nyt yrityskauppojen jälkeen hänen nimissään.
Ap
Ei olisi pystynyt keskittymään.
Ap
Hommaa avioehdosta kopio itsellesi ja varaa aika avioeroista tietävälle juristille. Saat siellä parhaiten apua. Yksi vaihtoehto on, että jatkat avioliitossa ja elät kuten sinkut elävät.
Tilaa aika oikeusaputoimistoon jos olet siis varaton kun kaikki rahat miehen takana. Tuossa tilanteessa voit hakea oikeudessa kohtuullistamista eli miehesi ei saa kaikkea vaikka olisi se avioehto. Ei pitäisi nuorena ja rakastuneena allekirjoittaa mitä vaan jos ei ole tietoa. Ei ole näiden vuosien aikana tullut mieleenkään ottaa selvää jo valmiiksi mitkä ovat sinun oikeutesi avierossa? Varsinkin kun mies on pettäjäkin.
Me tehtiin kanssa avioehto naimisiin mennessä. Siinä suljettiin kummaltakin avio-oikeus täysin pois.
Myös minä olen ollut 10 vuotta kotona ja hoitanut perheen ja mahdollistanut miehen keskittymisen uran tekoon. Mutta koska haluamme pitää tilanteen reiluna on mies siirtänyt puolet tänä aikana säästöön jääneistä rahoista nimilleni. Eli jos meille tulisi ero niin tilanne olisi kummallekin reilu. Jos mies olisi pitänyt kaiken yhteiselämän aikana tienaamansa omissa nimissä en olisi suostunut uhraamaan omaa uraani vaan lapset olisi hoidettu yhdessä vuorotellen jne. Eli olen aina pitänyt huolen että rahat jakautuvat reilusti. Ja talon omistamme yhdessä jne.
Muistatko ap teidän avioehdon sisällön. Jos suljitte vain miehen yksiön pois niin kaikki muu puoliksi. Jos taas suljitte kummaltakin kaiken pois niin kumpikin saa sen mitä on nimillään (onko talonne teidän molempien yhdessä omistama vai pelkästään miehen?). Pahimmassa tapauksessa avioehdossanne suljettaisiin vain miehen omaisuus avio-oikeuden ulkopuolelle joka tarkoittaisi että kaikki miehen jäisi miehelle ja kaikki sinun omistamasi jaettaisiin tasan teidän kahden kesken. Eli mikä sanamuoto ehdossanne on?
Eikö teillä ole kopio avioehdosta kotona? Meillä ainakin on.
Jos olette kirjoittaneet että toisella ei ole avio-oikeutta, sitten sinulla ei ole oikeutta saada mitään miehen rahoistaan. Valitettavasti.
Miksi kukaan suostuu kotiäidiksi avioehdolla? Mikä on se mielenhäiriö, jossa pistetään ihan lakimiehen avustuksella nimi paperiin, jossa lukee että sinulle on täysin ok jäädä tyhjän päälle jos kotiäitivuosien jälkeen tulee ero?
Kyllä tuossa todennäköisesti kohtuullistaminen tulee kyseeseen, mutta minä en ole täysin vakuuttunut onko sekään reilua. Sinä olet tehnyt typerän sopimuksen, mutta sopimuksen yhtäkaikki, täysin vapaaehtoisesti ja sen merkityksestä tietoisena. Ei missään muussakaan asiassa voi jälkikäteen perua tehtyjä sopimuksia vaan sen perusteella että jälkikäteen sopimus kaduttaa.
Mieheni on selvästi narsisti ja osaa manipuloida ympäristöään. Hän on vuosikaudet painanut minua alas ja nyt 24-vuotias tyttäreni patistaa minua lähtemään liitosta. He ovat huolissaan jaksamisestani.
Kaikki paperit ovat miehelläni, joka ei niitä taatusti minulle näyttäisi ilman epäilyä.
Ap
Omaisuus ositetaan joka tapauksessa. 25 vuotta sitten tehty kohtuuton ehto ei ole pätevä. Vaadi ositusta.
Kohtuullistetaan koska on lapsia ja hän on hoitanut lapsia ja koko kotia ja näin ollen mahdollistanut miehen keräävän omaisuutta. Mene oikeusaputstoon ja naisjuristi.
No jos et ole ollut töissä etkä kykene osoittamaan, että mies on koonnut omaisuutensa nimenomaan siksi, että sinä olet hoitanut lapset, niin eipä tuossa isoja toiveita ole. Muistaakseni joku avoliittolainen sai vastaavassa tilanteessa korvausta 1500 e/yhteinen vuosi.
Maistraattilla on kopio, tilaa itsellesi jäljennöksen siitä. Se varmaan maksaa muutaman euron, mutta tarvitset sitä paperia joka tapauksessa.
Miten on mahdollista, että naisella ei ole omaa kopiota avioehdosta? Varmaan ap ei tee itse edes veroilmoitustaan?
Voi ei. Millainen teidän avioehto on? Teittekö sen itse vai tekikö sen lakimies?