1500 euroa vanhojentansseihin
Vanhoihin menikin sitten 1500 euroa tänä vuonna, pistää vähän miettimään, miten pienempituloiset perheet pärjäävät
teini 17v
Kommentit (41)
Vuonna 2007 taisin tanssia, puvun tekemisen aloitin yläasteella, naapurin ompelijatuttu viimeisteli siivousta vastaan. Eli ilmainen mekko. Kaveri laittoi hiukset, meikkaaja oli jotain 50€. Oheistilpehööriin (kuvat koululla, jatkot, sukkahousut ja korut) oli alle 100€. Kivaa oli. Eikö yhdelläkään kaverilla varmasti mennyt 200€ enempää, puvut oli usein lainattu.
Kannattaako jotain ripsiä laskea vanhojen tanssien kustannukseksi, jos ne muutenkin laitattaisi ja pysyyhän ne paria päivää pitempään päässä kuitenkin.
Eli laskisin vain ne oikeasti vanhojen päivään liittyvät kustannukset. Niiden loppusumma on valinnainen, eli kyllä köyhemmätkin perheet kustannuksiin omalla tasollaan kykenevät.
Vierailija kirjoitti:
Voit saada upeita mekkoja kiinasta ihan muutamaan kymppiin. :)
Jos tykkää lotota. Sieltä nimittäin voi tulla ihan hyvin jotain aivan muuta kuin tilattu upea mekko.
Toiset tanssii wanhoja, toiset esittää tuhannen taalan pellejä :-)
Ap:ta on kusetettu monessa kohtaa.
No ei sieltä Kiinasta nyt muutamalla kympillä mekkoa saa...
Toiseksi, jos on rahaa millä mällätä niin mikä ettei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ootte saanut noin ison summan kulutettua wanhoihin? :D Hienon mekon löytää sanoisin 200-350 eurolla. Sitten kampaamo: tarviiko koekampausta? Mun mielestä ei, eli hintaa sille: 100-200e. Jos kahtena päivänä peräkkääin wanhat, niin voi nukkuu sukkikset päässä. Oikeesti, ainakin tässä vähän alle 10 vuotta sitten oli yleistä. Kampaus pysyy näin siistinä yön yli. Sit ruokailu: maksaa mitä maksaa, ja risteily, maksaa mitä maksaa, mutta 1500e?
Mekko ja sen ompelu täydelliseksi 600 euroa, ripset 130 euroa, kengät 90 euroa, korut 50 euroa, kampaus ja koekampaus noin 200 euroa, vannehame 50 euroa, meikit yms 250 euroa, ruokailu 30 euroa, taksit yms (meillä ei kyyditys mahdollista tuona päivänä) noin 50 euroa, kuvaus n. 100-150 euroa
ap
Oikeastiko joku käyttää 130 e johonkin silmäripsiin? Aina välillä näkee näitä tyttöjä, jotka ovat käyneet laitattamassa variksen siivet silmäripsiinsä, sääliksi käy.
Vierailija kirjoitti:
No ei sieltä Kiinasta nyt muutamalla kympillä mekkoa saa...
Toiseksi, jos on rahaa millä mällätä niin mikä ettei.
Ja jos ne rahat käyttää suomalaisiin palveluihin, niin aina parempi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kertoo enemmän teidän perheen rahankäytöstä kuin mistään muusta.
Oletteko ihan kädettömiä sekä vanhemmat että nuori?
Jos jo on koti, kesämökki, 2 autoa, vene, sijoituskämppä ja osakkeita, niin mihin sitä rahaa pitää koko ajan säästää? Jos ei tarvitse ottaa lainaa tai pihistellä syömisten kanssa, niin eikö se ole ihan se ja sama, laittaako tuon summan vanhojenpäivään vai ei. Rahoja ei saa hautaan mukaansa, mukavampi käyttää eläissään kun hautajaisissa.
Miksi minusta tuntuu, että olen lukenut tämän ennenkin?
Ehkä en sittenkään, kun olin pudota tuolilta lukiessani "ripset 130". Ja ruokailuun vain 30. No, hyvähän se jos ei kovin paljon juomia nautiskella ...
Mikä on sellainen kuvaus, josta maksetaan ?
Missä ja miksi jossakin tanssitaan kahtena päivänä?Toista se ennen. Oli tanssit ja sen jälkeen juhlimaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minusta tuntuu, että olen lukenut tämän ennenkin?
Ehkä en sittenkään, kun olin pudota tuolilta lukiessani "ripset 130". Ja ruokailuun vain 30. No, hyvähän se jos ei kovin paljon juomia nautiskella ...
Mikä on sellainen kuvaus, josta maksetaan ?
Missä ja miksi jossakin tanssitaan kahtena päivänä?Toista se ennen. Oli tanssit ja sen jälkeen juhlimaan.
Ainakin Lahdessa tanssitaan kahtena päivänä.
Omat vanhat oli viime vuonna.
110€ mekko
Kengät ikivanhat
Hiukset ja meikki ite
Tiara 10€
Kaulakoru oli äidin vanha
Eli yhteensä 120€
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisissa perheissä jätetään tanssimatta. Pitäisi kyllä saada jotain tolkkua tuohon tanssitouhuun, ei ole mitään järkeä laittaa tuhansia yhteen päivään.
Samaa mieltä. AP tilanne on oma valintasi.
Itse kävin töissä lukio-aikaan, maksoin jo silloin kaikki menoni itse kun 90-luvun lamassa isäni jäi työttömäksi ja sijoitetut rahat sulivat. Entisistä rikkaista (minulla oli mm. 2 omaa hevosta täysihoitotallilla) tuli köyhiä.
Lainasin tutulta mekon, kävin vain yhden kerran kampaajalla, meikkasin itse, kengät ostin, illallisen maksoin itse, samoin valokuvat, ei mennyt rahaa kuin olisiko jotain nyky euroissa 200 -300 e.ja nämäkin siis maksoin itse.
Sitä huomaa että on taas helmikuun puoliväli kun alkaa vanhojentanssiprovoilut ja uppoavat joka vuosi yhtä hyvin. :D Eiköhän kohta joku vihainen mamma taas lähetä hesariin mielipidekirjoitusta siitä miten tyttären _KAIKKI_ luokkakaverit tulevat limusiinilla tansseihin kristallikirjaillut mittatilausmekot päällä hiustenpidennyksillä sekä ammattilaismeikillä ja miten tässä pienituloinen pärjää varustelukisassa. Ja päälle muistutus siitä miten "minun aikanani" tultiin mummon vanhassa yöpaidassa tanssimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jo on koti, kesämökki, 2 autoa, vene, sijoituskämppä ja osakkeita, niin mihin sitä rahaa pitää koko ajan säästää? Jos ei tarvitse ottaa lainaa tai pihistellä syömisten kanssa, niin eikö se ole ihan se ja sama, laittaako tuon summan vanhojenpäivään vai ei. Rahoja ei saa hautaan mukaansa, mukavampi käyttää eläissään kun hautajaisissa.
No sen voi vaikka säästää Floridan loma-asuntoa varten, tai sitten sitä varten, että jotain pahaa tapahtuu. Kaikkea ei kannata tuhlata vain siksi että pystyy.
Noh minäkin ihmettelen kyllä joka kevät nykyään, kun kuuntelen noita valmisteluja, että miksi tämä perinne ylipäänsä muuttui tuollaiseksi vouhotukseksi? Miksi se aidosti vanha puku -systeemi katosi ja tilalle tuli ihme kilpailu ja brassailu, mitä kalliimpaa sen arvokkaampi lapsi olen vanhemmille.. 🤔
Minulla meni alle 100e vanhojen tansseihin, enkä ollut ryhmän rumimpia. Ihan hyvän lookin sain aikaiseksi :D
Itsellä meni vanhoihin yhteensä 40 euroa. Mekon sain siskon ystävältä ja joka oli vielä ihan "vanhanaikainen" mekko, sillä he tanssivat yli 20 vuotta sitten 😂 Meikki oli omaa ja veljen vaimon käsialaa ja korut olivat omat+ äidin. Maksoin siis ainoastaa kampauksesta 40 e, jonka teki vanha kyläkampaajamme ja joka päihitti monet muut kampaajat taidoillaan. Tai no käytiihän me koko tanssiporukka vielä pizzalla joka oli n. 5-7 e per lärvi.
Omista tansseista on kuitenkin vain 6 vuotta.
Eli kaikkea ei todellakaan tarvi uutena ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen voi vaikka säästää Floridan loma-asuntoa varten, tai sitten sitä varten, että jotain pahaa tapahtuu. Kaikkea ei kannata tuhlata vain siksi että pystyy.
1500 euroa on kyllä aika vähän, vaikka se sinulle olisi "kaikkea". Kun käy töissä, ei tarvitse itkeä jokaisen satasen perään.
Mun vanhat maksoi vuonna 2010, mekon vuokraus 150e, kampaus 35e. Kaveri meikkaus mut aamulla, kenkiä en ostanu, hansikkaat 20e, ruokailu 20e ja jatkoolle juomat 25 e :D mitä te oikein ostatte kun 1500e saa kulumaan rahaa..