Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Kela saa tiedon säästötilistä toimeentulotukea hakiessa?

Vierailija
11.02.2018 |

Jos tiliotteet laittaa käyttötililtä, niin mistä he tietävät että on toinen tili?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne saakaan. Itselläni ollut kaksi tiliä 20 vuotta, eikä kela tiedä mitään siitä toisesta tilistä. Ei siellä kyllä rahaa olekaan kuin 8 euroa, mutta olen joskus tallettanut sinne massia jotain isompaa ostosta varten, josta kelalle (tai aiempina vuosina sossulle) ei ole mennyt mitään tietoa. Rahat on olleet tuista säästettyjä, eli mitään tuloja en ole pimittänyt.

Kelalla ja sossulla ei ylipäänsä pitäisi olla mitään pääsyä ihmisten menotietoihin. Tulojen tsekkaamisen ymmärrän.

Vierailija
22/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla verottaja tiesi jopa S-tilin korot.

Korot on pääomatuloa. Tulojen maksajien on annettava vuosi-ilmoitus. Oli kyse mistä tulosta vaan. Ei se verottaja niitä muuten veroilmoitukselle niitä tietoja saa kerättyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto on paypal-tili. Tosin jos sinne tallettaa omalta tililtä, se näkyy tiliotteella, mutta sen voi varmaan selittää nettikaupasta ostamiseksi.

Vierailija
24/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tilillä 12000 tai enemmän, se vaikuttaa asumistukeen. Kelalta kannattaa kysyä, ne takaisinperinnät on ikäviä.

EIhän vaikuta? Ei omaisuus vaikuta asumistukeen.

Tuottava omaisuus vaikuttaa, joten jossain vaiheessa korkokin alkaa vaikuttaa, mutta sit pitää olla jo hitokseen paljon omaisuutta.

Tuottava omaisuus ei vaikuta yhtään mitään, vain tuotto vaikuttaa. Kaksi eri asiaa. Saa olla vaikka sijoituskämppä, josta aiheutuvat kulut ovat yhtä suuret kuin vuokratulo.

Vierailija
25/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut, jos otat tapaturma- tai sairausvakuutusen, niin allekirjoitat samalla vakuutusyhtiölle oikeuden selvittää terveystietojasi muista yhtiöistä ja sairaaloista ym. Sama asia varmaan. Itse annat suostumuksen.

Vierailija
26/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla varovainen näissä asioissa. Jos jää kiinni, niin voi saada petossyytteen sillä katsotaan että säästötilin salaaminen on ollut tarkoituksellista. Toimeentulotukea hakiessa ilmoitusvelvollisuus kaikista tileistä. Jos salaat = petos ( jos tilillä katetta sen verran, että toimeentulotukea ei saisi nostaa) ja taitaa olla petossyytteessä 10 vuotta vanhentumisaika. Voi siis huijaus nousta päivänvalon vuosienkin päätä ja silloin on lirissä.

Vierailija
27/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki, jos hankit toisen tilin, älä siirrä sinne itse omalta tililtä rahaa. Kela alkaa epäilemään jos teet säännöllisesti tilisiirron eri tilille. Joudut aina tt-hakemuksen yhteydessä luovuttamaan kahden kuukauden tiliotteen.

Minulla on toinen tili josta kela ei tiedä. Äiti pistää sinne omalta tililtään muutaman kuukauden välein rahaa, minä maksan käteisellä äidille saman rahan.

Se tili on minun lomarahatili. Säästän sinne kerrallaan muutaman tonnin lomaa varten.

Vierailija
28/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla varovainen näissä asioissa. Jos jää kiinni, niin voi saada petossyytteen sillä katsotaan että säästötilin salaaminen on ollut tarkoituksellista. Toimeentulotukea hakiessa ilmoitusvelvollisuus kaikista tileistä. Jos salaat = petos ( jos tilillä katetta sen verran, että toimeentulotukea ei saisi nostaa) ja taitaa olla petossyytteessä 10 vuotta vanhentumisaika. Voi siis huijaus nousta päivänvalon vuosienkin päätä ja silloin on lirissä.

Kela ei saa mitään kautta tietoa asiasta jos ei kerro. En tiedä voivatko ne kysyä pankeista tilitietoja eri tileistä kuten täällä väitetään. Jos näin on, se vaatii että niillä on joku oikea syy epäillä näin. Ei pidä antaa mitään syytä epäillä. Eivät pankit tosta noin vain anna tietoja kun joku kelan virkailija päättää mutulla kysellä.

Vierailija
29/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkki, jos hankit toisen tilin, älä siirrä sinne itse omalta tililtä rahaa. Kela alkaa epäilemään jos teet säännöllisesti tilisiirron eri tilille. Joudut aina tt-hakemuksen yhteydessä luovuttamaan kahden kuukauden tiliotteen.

Minulla on toinen tili josta kela ei tiedä. Äiti pistää sinne omalta tililtään muutaman kuukauden välein rahaa, minä maksan käteisellä äidille saman rahan.

Se tili on minun lomarahatili. Säästän sinne kerrallaan muutaman tonnin lomaa varten.

Itsekin olen käyttänyt lomiin toista tiliä. Tosin ei ole äitiä, joka voisi sinne tallettaa, mutta muutama vuosi sitten oli vieä talletusautomaatteja, joilla pystyi laittamaan käteistä mille tahansa tilille. Sitten ne kiellettiin, koska Orwell etenee. Nykyään en ole paljon sitä salatiliä enää käyttänyt, mutta tarvittaessa voin kikkailla esim. Paypalin tai Veikkauksen pelitilin kautta.

Vierailija
30/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilit pitää ilmoittaa itse.

Jos ei ilmoita ja asia tulee ilmi, saa syytteen petoksesta.

Vierailija
31/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela voisi aloittaa väärinkäytösten ja petosten selvittämisen vaikka tästä tapauksesta....

https://blogit.iltalehti.fi/tuula-malin/2016/06/23/kiinteistobisnesta-s…

Vierailija
32/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun veropapereissa ole mitään tilitietoja?

Vierailija
33/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule jos sulla on asuntotili, niin he tulevat sen tietämään

Vierailija
34/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä toisen tilin olemassaolo paljastuu, kun tekee säännöllisiä siirtoja sinne omalle toiselle tilille.

Itse huijasin tätä yhteiskuntaa 20 vuotta sitten niin, että kun tiedossa oli puolen vuoden perseaukinen jakso jolloin piti hakea toimeentulotukea, jemmasin silloisen säästöni (mitä olisi ollut 5000mk) äitini  tilille talteen jotta sain olla rauhassa, jos toisesta tilistä jotain olisi kysytty. Mutta ei toisesta silloin mitään edes kysytty. Syyttäkää vaan. Antaisin nytkin toimeentulotukilaisille sen neuvon, että jos saatte omaisilta tai tutuilta rahaa tilille, niin ottakaa mieluummin käteisenä kuin tilille, jotta niitä ei tulona huomioitaisi.

Vierailija
35/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela alkaa tosiaan aika herkästi epäilemään, jos ilmoitat omistavasi vain yhden tilin ja siirrät säännöllisesti toiselle, omissa nimissäsi olevalle tilille... Tiliotteita ei tosin kysytä joka hakemuksen yhteydessä, joten joskus voisi onnistuakin.

Vierailija
36/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen käyttänyt lomiin toista tiliä. Tosin ei ole äitiä, joka voisi sinne tallettaa, mutta muutama vuosi sitten oli vieä talletusautomaatteja, joilla pystyi laittamaan käteistä mille tahansa tilille. Sitten ne kiellettiin, koska Orwell etenee. Nykyään en ole paljon sitä salatiliä enää käyttänyt, mutta tarvittaessa voin kikkailla esim. Paypalin tai Veikkauksen pelitilin kautta.

Pankin tiskillä voi kyllä tallettaa omalle tililleen rahaa ilmaiseksi (ainakaan OP ei veloita omalle tilille panosta).

Vierailija
37/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs pelitilit? Kela pyysi ystävääni toimittamaan tiliotteet kaikista pelitileistäkin. Mistä sitä voi edes muistaa minne kaikkialle on rekisteröitynyt vuosien varrella kun ei monia pelitilejään ole edes käyttänyt kuin pelkästään kerran.

Vierailija
38/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He saavat kysyä tiedot pankeista.

Ei todellakaan saa kysyä. Pankki ei luovuta yhtään mitään tietoa.

Ps olen töissä pankissa.

Pankki on kuitenkin velvollinen lähettämään tilitiedot ja niiden tuotot automaattisesti verottajalle (näin ainakin itselläni). Ja vastaavasti Kelalla on oikeus verottajan tietoihin ja tekevät yhteistyötä.

Eli kyllä Kelalla on mshdollisuus huomatta, jos

henkilöllä on säästötili.

En tiedä, joko on saatu valmiiksi, mutta ainakin on suunnitteilla "tietopankki" kansalaisista, jossa yhdestä paikasta löytyisi kaikki tiedot. Mukana olisi työnantaja, verottaja,pankki, eläkeyhtiöt jne.

Vierailija
39/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mun veropapereissa ole mitään tilitietoja?

Siinä tapauksessa sun tilille ei ole ollut korkotuottoa. Mutta jos korkotuottoa saa vaikka euron, pankki ilmoittaa automaattisesti verottajalle.

Ainakin minun veroilmoituksessa näkyy kaikki korkotuotot ja mistä pankista ne ovat tulleet.

Vierailija
40/51 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista", kannattaa tutustua jos hakee etuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi