Miten Kela saa tiedon säästötilistä toimeentulotukea hakiessa?
Jos tiliotteet laittaa käyttötililtä, niin mistä he tietävät että on toinen tili?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Jos tiliotteet laittaa käyttötililtä, niin mistä he tietävät että on toinen tili?
Ei mistään, kun et kerro että sulla on sellanen toinen tili. Tiliotteet aina käyttötililtä ja muita tilejä ei olemassakaan. Itsellä tuollainen tili.
Eivät välttämättä mistään. Tosin parempi olla tekemättä tilisiirtoa ko. tilille. Itse olen ilmoittanut molemmat tilit, ettei tule ongelmia, tosin eipä niitä joku 5 euron säästöni pahemmin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
He saavat kysyä tiedot pankeista.
Ei todellakaan saa kysyä. Pankki ei luovuta yhtään mitään tietoa.
Ps olen töissä pankissa.
Voisi laittaa stopin myös tälle. Tämä rikkoo jo ihmisen koskemattomuutta ja oikeutta yksityisyyteen
"Jos esimerkiksi Kela pystyisi asiakkaan suostumuksella hakemaan sähköisestä järjestelmästä pankki- ja maksutilitiedot tukipäätöstä varten, tukien käsittely helpottuisi ministeriön mukaan tuen myöntäjän ja asiakkaan näkökulmasta."
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3398231/Kela+saattaa+tulevaisuudessa+s…
Kyllä sen pitää säilyä niin, että ihminen itse vapaaehtoisesti toimittaa ne tiliotteensa Kelaan, eikä anneta Kelalle ihmisten tilinkäyttöoikeuksia. Viimeisetkin ihmisyyden rippeet viedään. Kelalle ei tule antaa oikeutta ihmisten tileihin, tuen saajat eivät ole holhouksen alaisia.
Ainakin kun toimeentulotukea haettiin vielä sossusta, piti ensimmäiseen hakemukseen (ja jatkossa kerran vuodessa) liittää se nelisivuinen veroilmoitus, josta näkyy. En tiedä miten nyt kela toimii.
Vilppiepäilyissä on oikeus tehdä tilikyselyjä pankille (nähnyt tämän työssäni).
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kun toimeentulotukea haettiin vielä sossusta, piti ensimmäiseen hakemukseen (ja jatkossa kerran vuodessa) liittää se nelisivuinen veroilmoitus, josta näkyy. En tiedä miten nyt kela toimii.
Ei tasan näy, ellei sitten varallisuutta ole sen verran, että tuskin kukaan hakisi toimeentulotukea.
Jos on tilillä 12000 tai enemmän, se vaikuttaa asumistukeen. Kelalta kannattaa kysyä, ne takaisinperinnät on ikäviä.
Vierailija kirjoitti:
Voisi laittaa stopin myös tälle. Tämä rikkoo jo ihmisen koskemattomuutta ja oikeutta yksityisyyteen
"Jos esimerkiksi Kela pystyisi asiakkaan suostumuksella hakemaan sähköisestä järjestelmästä pankki- ja maksutilitiedot tukipäätöstä varten, tukien käsittely helpottuisi ministeriön mukaan tuen myöntäjän ja asiakkaan näkökulmasta."
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3398231/Kela+saattaa+tulevaisuudessa+s…
Kyllä sen pitää säilyä niin, että ihminen itse vapaaehtoisesti toimittaa ne tiliotteensa Kelaan, eikä anneta Kelalle ihmisten tilinkäyttöoikeuksia. Viimeisetkin ihmisyyden rippeet viedään. Kelalle ei tule antaa oikeutta ihmisten tileihin, tuen saajat eivät ole holhouksen alaisia.
On se kumma kun halutaan tukien väärinkäyttäjiä suojella. Ei ketään pakoteta niitä tilitietoja syytää antamaan. Pitäisi ehdottomasti tulla automaattinen tarkitus joka kerta, kun toimeentulotukea haetaan.
Toimeentulotukea ei kannata koskaan hakea! Voi tulla takaisinmaksun paikka yllättäin, jos niin päättävät. Esimerkiksi jos saatkin säästöjä, vaikka niitä ei ole hakuhetkellä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos on tilillä 12000 tai enemmän, se vaikuttaa asumistukeen. Kelalta kannattaa kysyä, ne takaisinperinnät on ikäviä.
EIhän vaikuta? Ei omaisuus vaikuta asumistukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EIhän vaikuta? Ei omaisuus vaikuta asumistukeen.
Tuottava omaisuus vaikuttaa, joten jossain vaiheessa korkokin alkaa vaikuttaa, mutta sit pitää olla jo hitokseen paljon omaisuutta.
Viranomaisilla on lakiin perustuen tietyissä tapauksissa oikeus tehdä kyselyt pankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan näy, ellei sitten varallisuutta ole sen verran, että tuskin kukaan hakisi toimeentulotukea.
Oletin että näkyy. Itselle kävi nimittäin niin, että toimeentulotukea hakiessa selvisi puolisollani olevan tili, josta hän ei itse tiennyt (vanhemmat avanneet ja jättäneet kertomatta), ei oltu itse sitä nelisivuista sen tarkemmin katsottu. Tällä tilillä oli joitakin satasia, ei siis mitenkään älyttömästi.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea ei kannata koskaan hakea! Voi tulla takaisinmaksun paikka yllättäin, jos niin päättävät. Esimerkiksi jos saatkin säästöjä, vaikka niitä ei ole hakuhetkellä ollut.
No kuule I'll take my chances. Ilman tt-tukea vuokran jälkeen se 200 käteen kun tuella saan 500. Voihan ne säästöt yllättäen tilille ilmaantua, mutta toistaiseksi on ollut hiljaista.
Koska viranomaisella on oikeus tehdä asiakkuuskysely kaikkiin pankkiryhmiin ja verotietokantaan. Talletuskorosta peritään lähdevero, osinkotulosta myös, ja nämä tilitetään verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Veroilmoituksella näkyy vain se tilinumero, jonka olet ilmoittanut palautuksien maksuun.
Eihän ne saakaan. Itselläni ollut kaksi tiliä 20 vuotta, eikä kela tiedä mitään siitä toisesta tilistä. Ei siellä kyllä rahaa olekaan kuin 8 euroa, mutta olen joskus tallettanut sinne massia jotain isompaa ostosta varten, josta kelalle (tai aiempina vuosina sossulle) ei ole mennyt mitään tietoa. Rahat on olleet tuista säästettyjä, eli mitään tuloja en ole pimittänyt.
He saavat kysyä tiedot pankeista.