Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maat joissa pidetään kenkiä sisällä, miten likaista niillä on kotona?

Vierailija
10.02.2018 |

En millään voisi ajatella että tässä sohvalla pötköttelisin nyt ulkokengät jalassa tai että ukko kaupasta tullessa menisi mattoja putkin Kengät jalassa keittiöön.. Siis en vaan tajua. Eikö hiekkaa ja likaa ole joka puolella??

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei erityisemmin. Yleensä ulkona on vähemmän loskaa eikä katuja hiekoiteta. Kengät pyyhitään kynnysmattoon.

Vierailija
2/25 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Ehkä heillä siivotaan koko ajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon puhunut amerikkalaisen kanssa, joka tokaisi, että kotona ei yksinkertaisesti voi olla ilman kenkiä koska muuten sukissa on koirankakkaa. Et joo... likaista on. Suuttui kun ehdotin et pesee mattonsa ja jättää kengät eteiseen.

Vierailija
4/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole huomannut. Kyllä ne sielläkin vaihtaa kevyempiin kenkiin, jos ovat ulkona olleet työsaappaat jalassa tai puutarhatöissä yms. Monissa maissa perhe ja ystävät kulkee takaoven kautta yleensä kotiin, eli apukeitön/ keittiön kautta, eikä heillä ole yleensä keittiössä mattoja. Ja ne yleensä mopataan usein. Mutta kyllä siihen vaikuttaa sääolosuhteet, sillä Kanadassa talvisin kyllä otetaan kengät pois sisääntullessa.

Vierailija
5/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt siihen, että isäntäväki kyllä pitää sisäkenkiä, mutta vieraiden ei tarvitse ottaa kenkiä pois. Näin esim. italialaisessa perheessä ja Keski-Euroopassa. 

Vierailija
6/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan Suomessakin tulee lemmikkien jaloissa kaikkea likaa sisään. Erittäin monella onbkoira tai kissa ja läheskään kaikki ei pese niiden varpaita.

Vierailija
7/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siistiä on ollut. En ole törmännyt sellaisiin koteihin joissa koira kakkaa sisälle. Ei kengillä kuljeta joka huoneessa vain tietyissä huoneissa. 

Vierailija
8/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päällisin puolin kaikkialla on ollut ihan siistiä. Niin on meilläkin, vaikka kuljetaan aika paljonkin ulkokengillä kuivalla kelillä sisällä. Ei varsinaisesti oleskella, mutta ei nyt aina oteta poiskaan, jos tarkoitus on hakea vielä jotain omasta huoneesta, kun on lähdössä. 

Tietysti mikrobeja siirtyy sisätiloihin eri tavalla kuin sukista, mutta onko se niin paha? Eikös nykyään liiallista hygieenisyyttä pidetä lähinnä sairastumista aiheuttavana?

Koiraperheissä koiran tassut vastaavat kenkiä. En minä ainakaan pyyhi koiran tassuja, ellei ole varsinaista kuraa. Tutkimusten mukaan koiraperheissä ollaan terveempiä. En väitä, että tämä olisi ainoa tai edes pääasiallinen syy tähän korrelaatioon, mutta näin kuitenkin. 

Taas on talvi vierähtänyt ilman ensimmäistäkään flunssaa meillä kaikilla. 

Vierailija
9/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin kodeissa ojentavat vieraalle tohvelit. Heillä itselläänkin on sisäkengät. Jotkut emännät taas sanoo heti, että älkää ottako kenkiä pois. Hän pesee lattiat sitten kun lähdette.  Eniten ärsytti ne pari ihmistä kun tuli meidän kotiin kengät jalassa ja astuivat vielä olohuoneen matollekin. Ja meidän esikoinen oli silloin vielä vauva. Eräässä toisessa maassa myös ihmiset vaihtoi sisäkengät heti kotiin mennessään. Vierailla kyllä oli kengät jalassa. Mutta se oli maa/kaupunki, jossa sataa vettä tosi harvoin. Eikä siellä vieraat nostaneet jalkoja sohvalle. Mattojen puhtaudesta en kyllä osaa sanoa. Niin ja tässä toisessa maassa siivotaan joka päivä. Johtuu hiekasta, joka leijuu sisälle ilman ulkokenkiäkin.

Vierailija
10/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shit dog ;)

Vierailija
11/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä hieman, mutta kirjoitan kuitenkin. Miksi Suomessa ihan etiketin mukaan juhlatilanteissa on sallittavaa tulla kengät jalassa sisälle?

Meillä meni aikoinaan parkettilattia (merbau) piloille, kun naisvierailla oli korkokengissä metallipalat vahvikkeina koroissaan. Lattiat olivat juhlien jälkeen täynnä pieniä koloja, ei siis mitään yksi tai pientä koloa vaan lukuisia painauma jälkiä ympäri asuntoa.

Pakkohan se lattia oli sitten hiotuttaa ja kalliiksi tuli.

Vierailija
12/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niillä ole imuritkin ihan pyllystä? Siis olen käsiittänyt että Amerikassa ne on suunniteltu lähinnä mattojen imuroimiseen. Ja muu lattia lakaistaan.

Siis sanokaahan että olen väärässä.. jossain olen tuollaista kuitenkin nähnyt. Eihän tuollaisessa ole mitään järkeäkään :D

Vierailija
13/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö niillä ole imuritkin ihan pyllystä? Siis olen käsiittänyt että Amerikassa ne on suunniteltu lähinnä mattojen imuroimiseen. Ja muu lattia lakaistaan.

Siis sanokaahan että olen väärässä.. jossain olen tuollaista kuitenkin nähnyt. Eihän tuollaisessa ole mitään järkeäkään :D

Mä järkytyin aikoinaan kun imuroin amerikkalaisen isäntäperheeni asunnossa omaa huonettani, kun se imuri oli kuin suoraan 50-luvulta repäisty. Siis aivan erilainen kuin olin kotona tottunut. En tiedä mihin se oli sunniteltu, mutta surkea se oli.

Vierailija
14/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunta maassa -ei voi olla kovin likaista ulkona.  Eteiseen ja keittiöön voi kävellä ulkokengät jalassa.

Vierailija
15/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä järkytyin aikoinaan kun imuroin amerikkalaisen isäntäperheeni asunnossa omaa huonettani, kun se imuri oli kuin suoraan 50-luvulta repäisty. Siis aivan erilainen kuin olin kotona tottunut. En tiedä mihin se oli sunniteltu, mutta surkea se oli.

Jos ovat edelleenkin tuota luokkaa, niin pitäis melkein lähteä imuribisnekseen sinne. Door to door imurikauppiaaksi mitä vanhoina aikoina täälläkin ollut. Siinä sitten haukkovat henkeä rivissä, että miten edistyneitä imurit voivat jossakin olla. Ja musta tulee RIKAS

Vierailija
16/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa au pairina ollessani huvitti kun perheen pikkupojat olisivat halunneet olla ilman kenkiä sisällä niin vanhemmat komensivat (ulko)kengät takaisin jalkaan, Suomessa kun on ihan toisinpäin. Mutta kyllähän ne englantilaiskodin kokolattiamatot aika saastaisia on, eipä siellä mielellään pelkissä sukissa tai paljain jaloin halua ollakaan.

Vierailija
17/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä hieman, mutta kirjoitan kuitenkin. Miksi Suomessa ihan etiketin mukaan juhlatilanteissa on sallittavaa tulla kengät jalassa sisälle?

Meillä meni aikoinaan parkettilattia (merbau) piloille, kun naisvierailla oli korkokengissä metallipalat vahvikkeina koroissaan. Lattiat olivat juhlien jälkeen täynnä pieniä koloja, ei siis mitään yksi tai pientä koloa vaan lukuisia painauma jälkiä ympäri asuntoa.

Pakkohan se lattia oli sitten hiotuttaa ja kalliiksi tuli.

Lapsuudenkodissani meni aikanaan useasta huoneesta muovimatot (joo, aika köyhä koti) rei'ille veljeni rippijuhlien jälkeen. Isä sitä pitkään sadatteli, oli vielä itse asentanut ne matot. Kova työ meni hukkaan ja rahat myös.

Vierailija
18/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, amerikkalaiset järkyttyy pahasti jos joku kehtaa ottaa kengät jalasta: sukka- ja jalkahiki, apua! Kengillä vaan sohvalla ja sängyllä... Tapansa kullakin!

Vierailija
19/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viettänyt pidempiä aikoja eräässä Etelä-Amerikan maassa, jossa kenkiä pidetään sisällä. Kotikäyttöön ja kodin ulkopuolella liikkumiseen on eri kengät. Kotona käytetään rantasandaaleita ja muualla kunnon kenkiä. Lattiat on tehty kivestä tai keramiikkalaatoista ja ne mopataan päivittäin. Lisäksi kodin sisä- ja ulkotilojen välillä ei ole yhtä suurta eroa kuin Suomessa. Useimmiten taloissa olohuone ja keittiö on erotettu terassista sivuun vedettävällä ovella, joka avataan päivän ajaksi. Nämä huoneet ovat "julkista tilaa", jonne näkee kadulta ja jonne naapurit voivat milloin tahansa piipahtaa vaihtamaan kuulumisia. Yksityiset tilat eli makuu- ja kylpyhuoneet ovat toisessa kerroksessa tai seinän takana. Makuuhuoneissa vietetään aikaa vain yöllä. Lapset - teinitkin - viettävät aikaa yhteisissä tiloissa eivätkä hautaudu huoneisiinsa niin kuin Suomessa. Ilmasto ja kulttuuri ovat erilaiset, ja kenkien käyttäminen sisällä tuntuu siellä luontevalta.

Vierailija
20/25 |
11.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on teillä murheet. Itse vaihdan kotiin tullessani sisäkengät jalkaan. Koska kivilattiat on niin kylmät, tulee muuten kramppeja jalkapohjiin. Kesäisin liikun tietysti avojaloin ja kengät jää terassille.

Ei meillä nyt mitään huippusiistiäkään ole kun koirat kulkevat sisään ja ulos eivätkä älyä jalkojaan pyyhkiä mutta kyllä minä jatkuvasti siivoan, imuroin ja moppaan.

Mut oikeesti, kenen aika menee pohtiessa tuntemattomien lattiapölyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä