Mitä oireita on munasarjasyövässä?
Jos gynellä ultrattu 2 vuotta sitten ja vuosi sitten oli vaan perustutkimus niin kuinka pitkällä syöpä voi jo olla?
Kommentit (5)
Ei tuon perusteella voi tietää mitään. Syöpiä on erilaisia, ihmiset ovat erilaisia, joten syövät etenevät eri vauhtia.
Yleensä munasarjasyövässä ei paljon oireita ole ennen kuin syöpä on jo levinnyt esim. vatsaonteloon. Silloin on epämääräisä vatsakipuja, vuotoa sekä turvotusta ja väsymystä. Riippuen kasvaimen koosta ja paikasta voi olla suolisto- tai virtsaoireita.
Suomessa onneksi hoito on hyvää, yhdellä mun tutulla todettiin jo pitkälle edennyt gynekologinen syöpä, siis vatsaontelossa oli jo. Kovat oli hoidot, mutta tänään terve, noin vuoden hoitojen jälkeen.
Jos epäilet niin mene heti yksityiselle lääkerille. Mulla läheinen kuoli ky syöpään ja 6kk ajan arvauskeskuksessa sanoivat vaan että tällä henkilöllä oli ilmavaivoja! Eivät epäilleet mitään muuta/ laittaneet testeihin. Ja peräti myönsivät tämän hoitovirheen tälle potillaalle!
Kun tauti etenee niin vatsaonteloon rupeaa kehittymään nestettä ja nainen rupeaa näyttämään kuin olisi raskaana. Mun läheinen, lähemmäs 60 vuotias nainen oli käynyt gynellä ja kaikki oli ok ja 9kk tämän jälkeen joutui kriittisessä tilassa leikkaukseen. Tuosta 9kk, 6kk arvauskeskuksessa sanottiin että kyseessä on laktoosi intoleranssi ja ilmavaivoja ja mitä vielä. Ja potilas ihmetteli että miksi lihoo (vatsa kasvaa) vaikka ei syö epäterveellisesti. Hän sai jopa laihduslääkkeet jossain vaiheessa, siis ennekuin sai ton syöpädiagnoosin. Valitettavasti hän ei tuosta syövästä selvinnyt.
Mene gynekologille jos epäilet. Paineen tunne vatsalla, muutos vuodoissa voi olla, kipua ja väsymystä. Todennäköisesti nuo oireet tosin johtuvat kystasta. Mutta aikainen diagnosointi on tärkeää.
Miksi epäilet munasarjasyöpää. ap?
Minkä ikäinen olet?
Kysyn tätä, koska itse epäilin vuosi sitten munasarjasyöpää, koska alavatsalla oli kovaa juilintaa. Paljastuikin sitten divertikuloosiksi, joka on aika yleinen vaiva varsinkin yli viisikymppisillä.
Munasarjasyövässä - kuten edellä kommentoineet ovat ansiokkaasti sanoneetkin - oireet ovat alussa hyvin vähäiset, lähinnä väsymystä ja epämääräisiä vatsavaivoja.
Siksi syövän ennuste onkin melko huono, varsinkin kun vertaa toiseen naisten yleisempään syöpään eli rintasyöpään. Siksi 40-50 prosenttia paranee munasarjasyövästäkin.
https://www.kaikkisyovasta.fi/tietoa-syovasta/syopataudit/munasarjasyop…
Up