Miksi autoissa on akut, jos niitä ei tarvitse ladata koskaan?
Kommentit (21)
Koska se on sisäsiittoinen itseään ruokkiva järjestelmä.
Tarviihan. Jos akut on tyhjät auto ei hievahdakaan.
Siis mitä vittua. Jatkuvastihan ne latautuu.
Koska ne latautuvat ajon aikana, ja akku voi tyhjentyä jos auto seisoo kauan ajamatta.
Luulisin. En omista edes ajokorttia.
terv. blondi keittiömekaanikko
En ladannut akkua pariin kuukauteen ja eipä liikahda auto enää mihinkään. :D Tyhmästä päästä kärsii koko auto.
Kai oikeasti tiesit, että autossa on myös laturi? Kun auto on liikkeessä niin se liike siirtyy laurihihnaa pitkin laturille joka lataa akun.
Koskahan matkapuhelimet kehittyisivät auton tasolle ja latautuisivat käytön aikana? Vaihtoehtoisia energianlähteitä: paskapuhe (metaani), suolikaasut (metaani), aurinkoenergia, tuulienergia, liike-energia, ihon lämpö.
Autojen akut latautuvat ajon aikana!
Etsippä sieltä moottorin kyljestä tuollainen osa: https://content.repairpalcdn.com/images/emu/operation_taxonomy/15/15/im…
Kaikissa polttomoottoriautoissa on sähkögeneraattori joka pyörii hihnavedolla moottorista ja tuottaa sähköä auton sähköjärjestelmään aina kun moottori käy. Siis akkua ladataan aina, kun moottori on käynnissä. Energia siihen tulee loppuviimein polttoaineesta, joka tankataan huoltoasemalta.
Sähköautoon ei tankata polttoainetta vaan sähköä, joten siinä pitää ladata akku pistorasiasta kaapelilla.
Hieno kysymys ap!
Akku on varalla jos bensa loppuu tai polttomoottori lakkaa toimimasta. Silloin pistät vaan ykkösen silmään ja pidät avainta virtalukossa käännettynä starttiasentoon. Pääset ajamaan auton lähimmälle huoltoasemalle mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Kai oikeasti tiesit, että autossa on myös laturi? Kun auto on liikkeessä niin se liike siirtyy laurihihnaa pitkin laturille joka lataa akun.
Se hihnaveto tulee moottorin kampiakselilta, ei mistään auton akselistosta. Eli siis auton ei tarvitse olla liikkeessä että lataus toimii, riittää kun moottori on käynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Etsippä sieltä moottorin kyljestä tuollainen osa: https://content.repairpalcdn.com/images/emu/operation_taxonomy/15/15/im…
Kaikissa polttomoottoriautoissa on sähkögeneraattori joka pyörii hihnavedolla moottorista ja tuottaa sähköä auton sähköjärjestelmään aina kun moottori käy. Siis akkua ladataan aina, kun moottori on käynnissä. Energia siihen tulee loppuviimein polttoaineesta, joka tankataan huoltoasemalta.
Sähköautoon ei tankata polttoainetta vaan sähköä, joten siinä pitää ladata akku pistorasiasta kaapelilla.
Meinasin itse juuri alkaa kirjoittaa, mutta tulikin jo paremmin muotoiltu vastaus!
Auton akku voi loppua:
1) Kovilla pakkasilla pätkäajoa tehtäessä (= useita peräkkäisiä käynnistyksiä). Esim. äipät, jotka käyvät pakkaspäivän (> -30 oC) aikana (ilman auton esilämmitystä) parissa kolmessa lähikaupassa samalla reissulla, joiden kauppojen välillä vaivaiset muutama satametriä ja hakevat samalla reissulla vielä lapsen päivähoidosta...
2) Jos valot jäävät vahingossa autossa päälle pitkäksi aikaa.
3) Jos autossa kuunnellaan musiikkia voimakkain välinein (vahvistimet) tuntikaupalla (ja akku oli jo ennen sitä vähän heikossa hapessa).
4) ...
Akku latautuu käytössä.
BTW, tää sama provo oli täällä vasta äskettäin......
Öyenssöyen kirjoitti:
Auton akku voi loppua:
1) Kovilla pakkasilla pätkäajoa tehtäessä (= useita peräkkäisiä käynnistyksiä). Esim. äipät, jotka käyvät pakkaspäivän (> -30 oC) aikana (ilman auton esilämmitystä) parissa kolmessa lähikaupassa samalla reissulla, joiden kauppojen välillä vaivaiset muutama satametriä ja hakevat samalla reissulla vielä lapsen päivähoidosta...
2) Jos valot jäävät vahingossa autossa päälle pitkäksi aikaa.
3) Jos autossa kuunnellaan musiikkia voimakkain välinein (vahvistimet) tuntikaupalla (ja akku oli jo ennen sitä vähän heikossa hapessa).
4) ...
Tai jos akku vaan on niin vanha, että jännitteet ei pysy.
En ymmärrä miksi osa vastaa niin kärkkäästi ja alentavaan sävyyn.. Voi siis olla provokin(kuten joku sanoi), mutta mielestäni ei täytä tarpeeksi tunteita kiehautavan kriteerejä. Ei kaikki ole mekaanikkoja tai ymmärrä autoista sen enempää kuin onko diesel vai bensa, eikä siinä ole mitään väärää.
Öyenssöyen kirjoitti:
Auton akku voi loppua:
1) Kovilla pakkasilla pätkäajoa tehtäessä (= useita peräkkäisiä käynnistyksiä). Esim. äipät, jotka käyvät pakkaspäivän (> -30 oC) aikana (ilman auton esilämmitystä) parissa kolmessa lähikaupassa samalla reissulla, joiden kauppojen välillä vaivaiset muutama satametriä ja hakevat samalla reissulla vielä lapsen päivähoidosta...
2) Jos valot jäävät vahingossa autossa päälle pitkäksi aikaa.
3) Jos autossa kuunnellaan musiikkia voimakkain välinein (vahvistimet) tuntikaupalla (ja akku oli jo ennen sitä vähän heikossa hapessa).
4) ...
1) Kaksi avainta ja toinen jätetään virtalukkoon ja toisella ovet lukkoon kaupassa käynnin ajaksi niin saa jätettyä moottorin käymään.
2) Missä autossa tuo on nykyään edes mahdollista, valoista hälyttävät summerit on ollut jo 90 luvulta asti ja usein nykyautot osaa sammuttaa päälle jääneet valot kun akkujännite tippuu liiaksi.
3) Kuka on niin hullu että kuuntelee voimakkailla vahvisitimilla tuntikaupalla musiikkia ilman että moottori on käynnissä. Eikä mikään akku kestä tunteja tuollaista, nuo vahvistimet ottaa aika reippaasti sähköä ja jos niitä laitetaan paljon niin joudutaan esim. vaihtamaan auton laturi ja kaapeleita isompaan että niille riittää sähköä.
Niissä on myös laturit