Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
09.02.2018 |

Olen siis 5 viikkoa nyt liikkunut 5 kertaa viikossa ja syön terveellistä kasvisruokaa. Olen ihmetellyt miksei painoni putoa ja olenkin sen myötä tehnyt muutoksia ruokavalioon ja laskenut kaikki kaloritkin nyt ihan kunnolla ja mitannut ruuat grammalleen. Mitään muutosta vaan ei silti tapahdu!! Saan siis kaloreita päivisin 1700-1900 että en usko että liian vähääkään söisin. Paino ei myöskään putoa jos syön vähemmän. Ruoka jota syön on siis kasvispohjaista, en syö lihaa enkä kananmunia, mutta maitoa menee välillä joissain määrin. Olen ollut kasvissyöjä 2 vuotta. Tofu, soijarouhe, härkis ja linssit on kovassa kulutuksessa ja yleensä teen niistä kastikkeita vähärasvaisella kookosmaidolla tai tomaattipohjaisia. Sen kanssa syön sitten joko täysjyväriisiä tai täysjyväpastaa, joskus myös basmatiriisiä.

Painan 97 kiloa ja olen 166cm pitkä. Olen 19-vuotias. Monet puhuu, että johtuisi siitä että tulee lihaksia, mutta kun mulla kuitenkin on tota ylipainoa noin paljon niin luulis että sen on pakko tippua.

Onko kellään ollut samanlaista tilannetta ja onko ehdotuksia miten tota painoa saisi jotenkin tippumaan?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutapa ruokavaliosi normaalirasvaiseen sekaruokaan. Johan alkaa tapahtua. Vähärasvainen kasvisruoka on pelkkä vitsi.

Vierailija
2/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit vähentää tota kalorimäärää. 166cm pitkälle 1900kcal kuulostaa liian paljolta varsinkin jos haluaa laihduttaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutapa ruokavaliosi normaalirasvaiseen sekaruokaan. Johan alkaa tapahtua. Vähärasvainen kasvisruoka on pelkkä vitsi.

No niin tyhmää tempausta en ole kyllä tekemässä :D en mistään hinnasta rupeaisi syömään lihaa, oon sit mieluummin vaikka läski.

Vierailija
4/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisit vähentää tota kalorimäärää. 166cm pitkälle 1900kcal kuulostaa liian paljolta varsinkin jos haluaa laihduttaa

Kuten tohon alotukseenkin jo kirjotin niin oon tosiaan kokeillut vähentää kaloreita ja pari viikkoa söinkin sellaset 1500 kaloria. Sekään ei tehnyt yhtikäs mitään :(

Vierailija
5/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omalla kohdallani piti vaan, ikävä kyllä, olla tiukkana ja syödä vielä vähemmän ja vielä vähemmän. Olin itse lähdössä 181/105kg (mies) ja kahden eri painonpudotusjakson jälkeen painoa oli 80,0. Vaikka olen mies, jopa vähän lihasta omaava ja kävin joka toinen päivä salilla ja joka toinen päivä juoksin, jouduin pitämään kalorin saannin siellä jossain 1300-1500 kcal tasolla. Tyttöystäväni (paino lähdössä noin 80kg) joutui syömään tuosta vielä vähemmän ja silti paino putosi hitaammin kuin minulla.. Niinpä äkkiseltään sanoisin, että teet paljon asioita oikein, mutta joudut vaan vielä pudottamaan kokonaisenergian saantiasi. Helpointa se on tuosta riisistä/ pastasta vaikka sitä vähän on hyvä treenatessa syödäkin.

Painonpudotuksessa kaikki perustuu negatiiviseen energiatasapainoon. Yleensä sitä on helpompi saavuttaa ruualla, kuin liikunnalla. Mutta myös tarpeeksi pitkäkestoinen ja säännöllinen aerobinen treeni (kävely, pyöräily, hiihto) on hyväksi. Itse pitäisin sen puolet salia ja puolet aerobista tahdin.

Vierailija
6/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tohon alotukseenkin jo kirjotin niin oon tosiaan kokeillut vähentää kaloreita ja pari viikkoa söinkin sellaset 1500 kaloria. Sekään ei tehnyt yhtikäs mitään :(

Eikö kellot soita??

Vierailija
7/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oota vaan rauhassa. Paino ei välttämättä ala heti putoamaan, mutta kalorimääräsi kuulostaa loistavalta, jaksat noudattaa tuota pitkään. Se toivottavasti jää elämäntavaksikin. Mene vaakaan seuraavan kerran kuukauden päästä.

Vierailija
8/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasket kalorit väärin

Vierailija
9/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain sitä energiaa sulle tulee kuitenkin liikaa. Joko huijaat ruokamäärissä, tai et ole laskenut mukaan esim. virvoitusjuomia, alkoholia, välipaloja, karkkia tms. 

Vierailija
10/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasket kalorit väärin

Ei, vaan syö väärin.

Vierailija
11/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin tyhmää tempausta en ole kyllä tekemässä :D en mistään hinnasta rupeaisi syömään lihaa, oon sit mieluummin vaikka läski.

Okei, jos haluat syödä lajisi vastaisesti, niin älä valita liika kiloista.

Vierailija
12/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt yksinkertaisesti enemmän kuin kulutat. Fysiikan lait ei mihinkään muutu, vaikka laihduttajien on sitä aina niin vaikea uskoa. 

Kannattaa lukea oheinen artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/elama/art-2000005556824.html

Vierailija
13/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuinka aktiivinen arjessa, jos ei lasketa liikuntaa? 1900 kaloria voi olla liikaa sellaisena päivänä, kun ei liiku tai ole muuten aktiivinen. Itse olin vielä tammikuun alussa 170cm/~100kg, mutta aloin treenaamaan kuntosalilla 3 kertaa viikossa ja syömään 1400-1600 kaloria terveellistä ruokaa 6 päivänä viikossa, yksi päivä herkkupäivä, jolloin 2000-2500 kaloria.  En ole kovin aktiivinen muuten, joskin olen yrittänyt lisätä myös hyötyliikuntaa. Vaatekoko on pienentynyt melkein kahdella koolla tässä 1,5 kuukaudessa, vaa'alla en ole käynyt. Tosin olisit varmaan huomannut, jos vaatekoko pienenisi, vaikka vaaka ei liikkuisi. Jos ei laihdu järkevistä miinuskaloreista huolimatta, kannattaa varmaan testata kilpirauhasarvot. 

Vierailija
14/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt yksinkertaisesti enemmän kuin kulutat. Fysiikan lait ei mihinkään muutu, vaikka laihduttajien on sitä aina niin vaikea uskoa. 

Kannattaa lukea oheinen artikkeli aiheesta:

https://www.hs.fi/elama/art-2000005556824.html

Mustajoki :D:D:D:D

Vierailija
15/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Lopeta typerä kasvissyönti. Todennäköisesti lasket kalorit alakanttiin, koska "syön terveellisesti".

2) Syö monta ateriaa päivässä. Vältä kuitenkin hiilihydraatteja.

3) Liiku vähintään kaksi tai kolme kertaa viikossa tunnin verran niin että tulee hiki.

4) Käy vaa'alla joka aamu ennen aamupalaa.

5) Pidä yksi huijauspäivä viikossa, kuten esimerkiksi lauantaina, jollain saat luvan kanssa syödä mitä haluat ja kuinka paljon. Sunnuntaina sitten taas jatkuu tiukka kuuri. Tällä yhdellä "cheatti" päivällä saat pidettyä motivaation ja henkisen puolen kunnossa.

6) Varaudu siihen että painonpudotus on noin puoli kiloa viikossa. Tämä on kuitenkin pysyvää.

Vierailija
16/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuinka aktiivinen arjessa, jos ei lasketa liikuntaa? 1900 kaloria voi olla liikaa sellaisena päivänä, kun ei liiku tai ole muuten aktiivinen. Itse olin vielä tammikuun alussa 170cm/~100kg, mutta aloin treenaamaan kuntosalilla 3 kertaa viikossa ja syömään 1400-1600 kaloria terveellistä ruokaa 6 päivänä viikossa, yksi päivä herkkupäivä, jolloin 2000-2500 kaloria.  En ole kovin aktiivinen muuten, joskin olen yrittänyt lisätä myös hyötyliikuntaa. Vaatekoko on pienentynyt melkein kahdella koolla tässä 1,5 kuukaudessa, vaa'alla en ole käynyt. Tosin olisit varmaan huomannut, jos vaatekoko pienenisi, vaikka vaaka ei liikkuisi. Jos ei laihdu järkevistä miinuskaloreista huolimatta, kannattaa varmaan testata kilpirauhasarvot. 

Paino putoaa kun on tarpeeksi paljon miinuskaloreilla. Multa on lähtenyt 7 kg tänä vuonna, 1200 kcal/pv, ei liikuntaa, istumatyö. Liikunnan lisään sitten kun kelit sallii.

Vierailija
17/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina oletetaan, ettei 1200 kcal / vrk vauhdilla pysty laihduttamaan kauan? Onko tästä tutkimustietoa?

Oma laihdutukseni on toiminut  psykologisesti juuri tällä kaloritasolla. 1500 - 2000 kcal ei vain toimi! Ja se on niin nähty, kun kuuntelee ihmisten kokemuksia.

Omassa nuoruudessani kehotettiin (asiantuntijat, lääkärit) laihduttamaan 800 - 1000 kcal / vrk. Ja ihmiset laihtuivat. Eivätkä palanneet kuin nälkäiset sudet dieetin jälkeen kermakakkujen ja pizzojen ääreen.

Nälässä vatsalaukku kutistuu. Eli se fyysinen nälkä tulee jatkossa helpommin tyydytetyksi.

Sitten on se psykologinen nälkä. Mieli kuvittelee, että on syötävä lähes koko ajan jotain, vaikkakin vähäkalorista ruokaa. Mieli vähintäänkin askaroi koko ajan syömisen parissa. Koska saan syödä jälleen, millä vähäkalorisella korvikkeella korvaisin herkkujen mieliteon?

T. 90 kiloisesta laihtunut 53 kiloon jo 15 vuotta sitten.

Vierailija
18/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten rasvasoluaineenvaihdunta on hitaampi kuin miesten. Vaikka painoon vaikutetaan juuri ruoalla, liikunta voi silti tehostaa aineenvaihduntaa.

Korvaa yksi ateria päivässä proteiinipirtelöllä. Voit myös tehdä smoothieita, sitrussmoothie on hyvä alku päivälle. Puuro on hyvä välipala.

Järkevää on laihduttaa hitaasti eli pidä normaalipäiviä välillä, lisää liikuntaa. Voit myös laittaa tulista chili tai cayennepippuria esim kaalikeittoon. Tärkeintä on säännöllisyys, hedelmä on hyvä välipala.

Vierailija
19/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kaikille avuista!

Olen tosiaan käyttänyt paljon aikaa siihen että lasken ne kalorit aina kohdalleen, että kyse ei ole siitä että ”huijaisin” itseäni ja laskisin ne väärin. Tässä kun rupesin miettimään niin voi olla että syön silti liikaa esimerkiksi riisiä niin sitä vois kyllä vähentää!

Voi kyllä olla, että tuo hyötyliikunnan puuttuminen saattais pitää paikkaansa. En oo kovinkaan aktiivinen normaalipäivinä kun opiskelen, käyn noin 2 kertaa viikossa töissä ja sillon kyllä tulee hyötyliikuntaakin, mutta tosiaan noina opiskelupäivinä se varmasti jää vähemmäksi. Käyn siis salilla 2 kertaa viikossa, 2 kertaa ryhmäliikunnassa ja yhtenä päivänä teen sit sellasen reippaan kävelylenkin. Mutta tosiaan kun noi jää mulla ainoiksi päivän liikunnoiksi ainakin kolmena päivänä viikossa niin tekis kyllä paljon järkee että tuo olis ongelmana. Pitää kiinnittää siihen huomiota siis!

Ja voi kyllä olla että nuo kalorit on mulle sitten liikaa, pakko varmaan laskea niitä vähän. Oon vaan ajatellut just että jos pidän ne tuossa 1900 niin olis helpompi pitää tää sit elämäntapana mut jos se paino ei sillä putoo niin taitaa se sitten olla mulle liian iso määrä.

- ap

Vierailija
20/37 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö fatsecretiä? Se on aika kätevä kaloreiden laskemisessa. Sun paino on aika samaa luokkaa kun mulla oli vielä joulukuussa, ja laihdutan 1700 kcal päivässä määrällä. Alussa lähti jopa 1 kg viikossa, mutta sellainen tahtihan ei jatku pitkään. Aluksi yritin 2000 kcal dieetillä, koska mukamas liikuin niin paljon, mutta en laihtunut ollenkaan. 1200 kcal en suosittele. Olen harrastanut tuollaista ja painonlasku loppui kokonaan muutaman kilon jälkeen. Siitä on aika paha pudottaa enää ruokamäärää ja jaksaa silti tehdä töitä. Mutta kun syöt vähän enemmän alkujaankin niin jos se painonlasku yhtäkkiä loppuu niin ei ole katastrofi vähentää hieman syömistä taas siinä vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan