Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löydänkö töitä jos opiskelen ompelijaksi?

Vierailija
09.02.2018 |

Onko nykyään hyödyllinen ammatti? Tykkään hommailla käsillä kaikenlaista. :)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löydätkö neulan heinäsuovasta?

Vierailija
2/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso onko paljon työpaikkoja auki ompelijoille, sillähän se selviää. Taitaa olla näitä samoja kuin että joku haluaa opiskella artesaaniksi, kun on niin kivaa näperrellä kaikkeä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et, sillä enää ei arvosteta käsityötä niinkään. Pääasiana on saada hamstrattua kaapit täyteen H&M 5€ rytkyjä. Näin kärjistetysti.

Vierailija
4/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti et. Jos olet valmis toimimaan yrittäjänä, kohtuullinen toimeentulo on mahdollista saavuttaa. Käsillä hommailuun jotkut kansalaisopiston kurssit ovat parempia kuin turhaan opiskeltu ammatti.

Vierailija
5/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida ompelijoille olla töitä ihan tuosta vaan. Riippuu myös minkä tason koulutusta olet ajatellut.

Tunnen pukuompelijan, jolla on oma osakeyhtiö ja on erikoistunut juhlapukujen tekoon ja korsettien tekemiseen, eli sellaista mittatilaushommaa. Hänen lisäkseen ilmiesesti myös toinen työntekijä tuossa firmassa.

Myös tuntemani teatteripukuompelija ei ole vielä alansa työssä. Valmistui pari vuotta sitten AMK:sta. Täytyy siis olla intohimo tuohon työhön ja oma visio siihen, millaiseen ompeluun erikoistuu.

Vierailija
6/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä taida ompelijoille olla töitä ihan tuosta vaan. Riippuu myös minkä tason koulutusta olet ajatellut.

Tunnen pukuompelijan, jolla on oma osakeyhtiö ja on erikoistunut juhlapukujen tekoon ja korsettien tekemiseen, eli sellaista mittatilaushommaa. Hänen lisäkseen ilmiesesti myös toinen työntekijä tuossa firmassa.

Myös tuntemani teatteripukuompelija ei ole vielä alansa työssä. Valmistui pari vuotta sitten AMK:sta. Täytyy siis olla intohimo tuohon työhön ja oma visio siihen, millaiseen ompeluun erikoistuu.

Ompelijan koulutus on kyllä hyvä pohja AMK:n suunnittelijaopintoihin, paljon parempi kuin lukio. Eri asia sitten, kuka jaksaa opiskella about 6 vuotta lähinnä keikkatyöhön.

Vierailija
7/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen oletat työllistävän sinut? Montako ompelimoa on esim. 100km säteellä, joka voisi ottaa sinut töihin?

Vierailija
8/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään tuntemani alle 40v ompelija tai artesaani ei ole oman alansa töissä.

Vierailija
9/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos onnistuu keksimään sen myyvän jutun, voi työllistyä hyvinkin, siis yrittäjänä.

Vierailija
10/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti löytyy töitä, kunhan osaat mainostaa ja markkinoida omaa osaamistasi oikein. Esim: itse en ole hyvä käsitöissä ja siksi olen usein toivonut, että löytyisi takuuompelija, joka ymmärtäisi minun mittoja ja osaisi lyhentää/ kaventaa/ räätälöidä valmiit vaattet minulle  sopiviksi ja hyvin istuviksi. Monet kaipaavat hyvän ompelijan palveluja. Tästä voit luoda itsellesi tuottavan liiketoiminnan, jos vaan sinulla riittää intoa, halua ja vahvaa yrittäjä meininkiä.

Vierailija
11/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyään hyödyllinen ammatti? Tykkään hommailla käsillä kaikenlaista. :)

Pitää alkaa yrittäjäksi, ei  Suomessa ole enää tuon alan työllistäjiä.

Vierailija
12/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti löytyy töitä, kunhan osaat mainostaa ja markkinoida omaa osaamistasi oikein. Esim: itse en ole hyvä käsitöissä ja siksi olen usein toivonut, että löytyisi takuuompelija, joka ymmärtäisi minun mittoja ja osaisi lyhentää/ kaventaa/ räätälöidä valmiit vaattet minulle  sopiviksi ja hyvin istuviksi. Monet kaipaavat hyvän ompelijan palveluja. Tästä voit luoda itsellesi tuottavan liiketoiminnan, jos vaan sinulla riittää intoa, halua ja vahvaa yrittäjä meininkiä.

Kuinka paljon olisit valmis maksamaan takuuompelijallesi? Tämä on se, mihin asia yleensä kaatuu.

Vierailija
13/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pari vuotta sitten telkkarin alueuutisissa kerrottiin, että yhdellä tekstiilialan yrityksellä on työvoimapula, kun enää ei löydy ammattitaitoisia ompelijoita. Samaa työvoimapulaa valitettiin, kun yksi lammaskasvattaja ei löytänyt keritsijää. Yhteenvetona voidaan siis kertoa, että Suomessa on huutava työvoimapula ompelijoista ja keritsijöistä.

Vierailija
14/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen oletat työllistävän sinut? Montako ompelimoa on esim. 100km säteellä, joka voisi ottaa sinut töihin?

Haluan töihin parempiin piireihin, jotta tienaan paremmin

Vierailija
15/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus pari vuotta sitten telkkarin alueuutisissa kerrottiin, että yhdellä tekstiilialan yrityksellä on työvoimapula, kun enää ei löydy ammattitaitoisia ompelijoita. Samaa työvoimapulaa valitettiin, kun yksi lammaskasvattaja ei löytänyt keritsijää. Yhteenvetona voidaan siis kertoa, että Suomessa on huutava työvoimapula ompelijoista ja keritsijöistä.

Olikohan se sama firma, millä ei edes ollut ilmoitusta työkkärin sivuilla...?

Vierailija
16/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et, sillä enää ei arvosteta käsityötä niinkään. Pääasiana on saada hamstrattua kaapit täyteen H&M 5€ rytkyjä. Näin kärjistetysti.

Toisena ääripäänä ovat juuri sitä rytkyteollisuutta boikotoivat, jotka haaveilevat ompelijan mittojen mukaan tekemistä vaatteista. Itse teettäisin peruspuvuston jos löytäisin ompelijan.

Vierailija
17/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisena ääripäänä ovat juuri sitä rytkyteollisuutta boikotoivat, jotka haaveilevat ompelijan mittojen mukaan tekemistä vaatteista. Itse teettäisin peruspuvuston jos löytäisin ompelijan.

Millaisen tuntihinnan olisit valmis maksamaan ompelijalle?

Vierailija
18/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan ompelijalleni 25€/ tunti. Tarvikkeet ostan itse ja vien hänelle.

Jatkuvasti käyttämistäni vaatteista suurin osa on hänen tekemiään ja minun suunnittelemia.

Vierailija
19/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan ompelijalleni 25€/ tunti. Tarvikkeet ostan itse ja vien hänelle.

Jatkuvasti käyttämistäni vaatteista suurin osa on hänen tekemiään ja minun suunnittelemia.

25e/tunti onkin aikalailla minimi, millä kannattaa tehdä, eikä siitäkään paljon jää käteen. Tietysti vakiasiakkaalle antaa varmaan ihan mielellään alennusta, niin minä ainakin tekisin jos olisi kaltaisesi asiakas.

Vierailija
20/23 |
09.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytiin tänään uudehkossa ompelimossa pojan kanssa (tekeillä cosplay-asu) ja asiakkaita näytti riittävän. Tähän aikaan vuodesta on tietysti vanhojen tanssien sesonki, mutta oli siellä muitakin tilauksia.

Meillä pienessä kaupungissa ole ollut ompelustudiota muutamaan vuoteen ja kyllä sille näyttäisi olevan tilausta. Myös kenkäkauppa lopetti joskus, mutta seuraava yrittäjä on onnistunut omalla konseptillaan paremmin kuin edellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi