Miksi muka ei kannata hankkia ihan uutta autoa vaan joku pari vuotta vanha malli?
Kommentit (17)
Arvonalenema on suurimmillaan sekä suhteellisesti että varsinkin absoluuttisesti upouudessa autossa.
Koska siinä pari vuotta vanhassa mallissa on lähes samat ominaisuudet kuin uudessa, mutta hintaa uudessa on paljon enemmän. Ne uuden auton ominaisuudet eivät ole tämän erotuksen arvoisia.
Jos tahtoo pitää takuun voimassa, täytyy huoltaa merkkiliikkeissä. Naapurin Pena ei voi auttaa, sillä takuu raukeaa.
Mitä halvempi auto uutena, sitä pienemmästä erosta on lopulta kyse, mutta jos vertaat uusien autojen hintoja vähän käytettyihin, huomaat, että erot ovat suuria. Jos auto uutena maksaa vaikkapa 20000, jo vuoden vanhasta saatetaan pyytää enää 14-15000. Omistaja menetti siis vuodessa 5000-6000 euroa, mikä on paljon rahaa. Jos auto uutena maksoi 40000, saattaa siitä vuoden jälkeen olla pyynti enää 30000, jolloin menetettiin jo 10000 euroa vuodessa jne.
Jos taas ostat vähän käytetyn suht uuden auton 14000 eurolla ja ajat vuoden, saatat saada siitä silti vielä 12000 euroa, jolloin vuodessa menetitkin rahaa enää 2000 euroa jne.
Jos ostat jonkun aivan uskomattoman rotiskon joka menee kuitenkin katsastuksesta läpi 2000 eurolla ja ajat vuoden, saatat saada siitä vielä 1800 euroa, jolloin menetetkin vain 200 euroa vuodessa.
Ainoa ongelma tässä on se, että otat aina jonkin verran enemmän ja enemmän riskiä. Uusissa autoissa on takuu, eli jos sattuu käymään todella todella huono tuuri ja tulee konerikko, et maksa mitään.
Jos ostat "vähän käytetyn" mutta takuun jo umpeutuneen auton ja tulee konerikko, maksatkin yllättäen tuhansia euroja autosta, jonka piti olla taloudellisesti järkevä.
Kuinka usein noin sitten käy on mallikohtainen kysymys, mutta yleisesti ottaen voi sanoa, että paras voitto / riski suhde on vähän ajetulla autolla, joka on suhteellisen uusi malli. Silloin hinta on alentunut jo merkittävästi uuteen verratuna, mutta riskit pahempiin ongelmiin ei vielä ole kasvanut suureksi.
Vierailija kirjoitti:
Arvonalenema on suurimmillaan sekä suhteellisesti että varsinkin absoluuttisesti upouudessa autossa.
Samalla tosin katoaa pari vuotta tehdastakuuta ja ja kuluvat osat kuluvat koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tahtoo pitää takuun voimassa, täytyy huoltaa merkkiliikkeissä. Naapurin Pena ei voi auttaa, sillä takuu raukeaa.
Eikä pidä.
Auto ei koskaan ole sijoitus, eikä tuota mitään, vaan kuluttaa. Eli jos rahaa on, niin ehdottomasti uusi.
Vierailija kirjoitti:
Uusi auto menettää arvoaan nopeammin.Kyllä kaikkien pitäis tietää tuo asia.Sut on varmaan kasvatettu tynnyrissä?
No mitä väliä jos pitää sitä uutta autoa seuraavat parikymmentä vuotta. Kait siinä ajassa minkä tahansa ikäisen auton arvo alenee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska siinä pari vuotta vanhassa mallissa on lähes samat ominaisuudet kuin uudessa, mutta hintaa uudessa on paljon enemmän. Ne uuden auton ominaisuudet eivät ole tämän erotuksen arvoisia.
Uudessa autossa on
1) juuri ne ominaisuudet ja lisävarusteet, jotka haluat
2) täysi tehdastakuu
3) kaikki kuluvat osat upouusia
4) nollariski edellisen omistajan huonosta kohtelusta kylmän moottorin revittelyineen jne.
5) yleensä hieman pienempi kulutus
6) ei tarvetta katsastukselle
7) uuden auton tuoksu
8) uuden auton ulkonäkö (tuorein facelift eikä naarmuja tai kulumia missään)
9) viimeisimmät turvavarusteet
Hain saksasta 100 000€ suomessa uutena maksavan auton, oli kolme vuotias ja maksoi 30 000€
Riippuu ihan tilanteesta ja minkä auton haluaa. Joskus uusiin saa hyvät tarjoukset ja varusteet kaupan päälle. Joskus käytettyihin saa hyvän takuun myös. Olen aina tilanteen mukaan ostanut uutta tai pari vuotta vanhaa. Paljon ajettuja en osta, koska kilometrejä kertyy n.60000 vuodessa.
Uuteen autoon tulee takuu ja lisäksi saat siihen varmuudella huolenpitosopimuksen. Uuden auton varusteluettelon ja sisustuksen ja värin pääset itse täysin valitsemaan. Voit olla varma ettei sillä ole ajettu kolaria myöskään.
Toki arvonalenema vähän suurempi.
Joitakin automalleja ei välttämättä tahdo saadakaan kuin uusina.
Esittelyautot ovat usein suhteessa tosi kalliita (omien kokemusteni mukaan, ainakin VW:llä näin), joten nekään eivät ole houkuttelevia.
Eihän sitä autoa ei ole välttämättä hankittava omaksi lainkaan, OP ainakin tarjoaa yksityisleasingia.
Koska ne ensimmäiset kymmenet metrit siitä autokaupan pihalta ovat kalleimmat, mitä autollasi tulet koskaan ajamaan. Eli uuden auton arvo tipahtaa todella nopeasti heti käyttöönoton jälkeen ja sen jälkeen arvon lasku hidastuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos tahtoo pitää takuun voimassa, täytyy huoltaa merkkiliikkeissä. Naapurin Pena ei voi auttaa, sillä takuu raukeaa.
Urbaanilegenda. Siis Penan korjaukset eivät kelpaa, mutta ei tarvitse käyttää merkkihuollossa. Muutkin huoltamot kelpaavat.
Heti kun ajat auton liikkeestä ulos, sen arvo tipahtaa Alv:n verran, eli 24 %.
Uusi auto menettää arvoaan nopeammin.Kyllä kaikkien pitäis tietää tuo asia.Sut on varmaan kasvatettu tynnyrissä?