Minkä uuden kielen näistä opiskelisit?
Kuvitellaan että sinulle tarjottaisiin ilmaiseksi yksityinen ammattitaitoinen kieltenopettaja seuraavaksi 5 vuodeksi. Minkä seuraavista kielistä opettelisit? Voit valita listasta myös kielen jota olet jo opiskellut ja jota haluaisit parantaa.
Kommentit (63)
Viittä vuotta ei tarvita. Ammattitaitoisen yksityisopettajan opetuksessa vuosikin riittää uuden kielen haltuunottoon.
Vierailija kirjoitti:
Viittä vuotta ei tarvita. Ammattitaitoisen yksityisopettajan opetuksessa vuosikin riittää uuden kielen haltuunottoon.
Eikö tämä riipu vähän kielestä? Jos pitää lisäksi opetella uudet kirjaimet (arabia, kiina) niin ei taida vuosi riittää.
En oppinut ruotsia 6 vuodessa joten voi olla etten ainakaan siihen raaskis enää haaskata aikaa, kerta se ei vaan mene perille.
Opettelisin maailman toiseksi puhutuinta keinotekoista kieltä, eli klingonia.
Venäjää, sitä tarvii näillä korkeuksilla.
Puhun jo ruotsia, tanskaa, saksaa ja englantia ja opiskelen parhaillaan espanjaa - siihen voisin mieluusti ottaa yksityisopettajan.
Vierailija kirjoitti:
En oppinut ruotsia 6 vuodessa joten voi olla etten ainakaan siihen raaskis enää haaskata aikaa, kerta se ei vaan mene perille.
Ruotsi on erityisen helppo oppia. Se on köyhä kieli.
Et ole eritellyt mitä kiinaa voisi opetella, mutta itse haluaisin osata mandariinia.
Vastasin Thaita, koska vaimo on Thain, ni sillä ois mahtava kun olisi kaksi yhteistä kieltä.
Työn ja talouden puolesta Venäjä olisi järkevin.
Japani
Vaikka ei taida maailman mittapuulla niin puhuttu kieli, mut ei sen väliä
Venäjää ihan siksi, että se saattaa miehittää meidät, niin olisi kätevää osata isäntämaan kielen alkeet.
Juu, en tosiaan sitä toivo. Mutta kyllä se on meidät aika usein jo miehittänyt. Isoisäni aikaan oli oppikoulussa pakko lukea joka päivä venäjää. Siis se oli pakollinen oppiaine ja lukkarissa vähintään yksi tunti sitä joka päivä. Siihen aikaan oli katukylteissä ylinnä venäjäksi, keskellä ruotsiksi ja alinna suomeksi.
Mua harmittaa, kun halusin olla "erilainen" yläasteella ja valitsin ranskan valinnaisaineeksi enkä saksaa. Jälkikäteen olisi ollut paljon enemmän tarvetta saksalle kuin ranskalle.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa, kun halusin olla "erilainen" yläasteella ja valitsin ranskan valinnaisaineeksi enkä saksaa. Jälkikäteen olisi ollut paljon enemmän tarvetta saksalle kuin ranskalle.
Oletko alalla jossa saksalle on enemmän käyttöä vai mitä tarkoitat?
Ekaa kertaa kuulin kielestä "hausa" mutta afrikassa taitaa olla 99% kieliä joita en tiedä :) Näistä opiskelisin saksaa koska tarvitsisin sitä töissä eniten.
Minä vihaan näitä stanan kyselyjä.Lopettakaa niiden tehtailu.
Näistä vaihtoehdoista kiinaa tai koreaa. Kiinaa en kyllä oppisi 5 vuodessa todennäköisesti...
Maailmassa on tuhansia kieliä, ja tällaiset annetaan valinnaksi... Miksei tsalagia, navajoa, kettiä, warlpiria...
Kiina olisi kiva mutta pelkään ettei sen kielen kohdalla 5 vuotta riitä mihinkään :D