Minkä uuden kielen näistä opiskelisit?
Kuvitellaan että sinulle tarjottaisiin ilmaiseksi yksityinen ammattitaitoinen kieltenopettaja seuraavaksi 5 vuodeksi. Minkä seuraavista kielistä opettelisit? Voit valita listasta myös kielen jota olet jo opiskellut ja jota haluaisit parantaa.
Kommentit (63)
Ei ole listassa mutta viron kieli. Olen opetellut sitä ja haluan oppia lisää. Nykyinen taso B2.
Vierailija kirjoitti:
Korea tai Thai, sillä olen aina halunnut oppia kielen, mitä ei kirjoiteta latinalaisin aakkosin. Myös esimerkiksi venäjä kiinnostaisi kielenä, mutta Venäjä ei maana, joten motivaatiota ei ole...
Kirjaimet eivät ole kieltä. Mikään ei estä kirjoittamasta noitakaan kieliä latinalaisilla aakkosilla, vietnamia esmes kirjoitetaan. Puolaakin, joka on suht lähellä venäjää.
Ihan uutena kielenä Espanja tai sitten kunnolla Ranska. 6v koulussa luin ja tuntuu, että en osaa yhtään😣
Työn kannalta arabiaa.Osaan jo englantia hyvin, ruotsia kohtalaisesti, saksaa opiskelin valinnaisena, mutten oppinut kun ei oikeasti kiinnostanut, ja espanja on niin helppo kieli että etten tuhlaisi viiden vuoden yksityisopettajaa siihen, vaan olen opiskellut omatoimisesti.
Valitsin japanin ihan vaan omasta mielenkiinnosta
Jos olet alle 30, opettele kiinaa. Kiinasta tulee maailman vaikutusvaltaisin valtio 20 v. sisällä. Myös Intia nousee, mutta se hoitaa asiansa englanniksi. Espanja on toinen tärkeä, nousevan E-Amerikan vuoksi.
USA ja EU auringonlaskun valtioita.
Rohkaisen kaikkia epäileviä, mutta innostuneita opiskelemaan kiinaa (mandariini)!
Olen asunut Kiinassa neljä vuotta ja tietenkin opiskelin kiinaa. Koska oli oikeastaan pakko.
Kielen opiskelu aloitetaan (länsimaisten osalta) ns. pinyin teksteistä, eli sanat on kirjoitettu auki ihan länsimaisin aakkosin. Kiinassa on todella yksinkertainen kielioppi ja lauserakenne on oikeastaan vaan laittamalla sanoja peräkkäin ja imperfektikin tehdään lisäämällä tietty sana lauseen perään. Alkuun pääsee tosi nopsaan. Ääntäminen on hankalaa, sanojen merkitys muuttuu jos ne ääntää väärin. Mutta paljon oppii ääntämään ihan ymmärrettävästi jo aika alkuvaiheessa. Monella on se tilanne, että osaa puhua hyvin, mutta ei osaa lukea kuin hiukan. Itse osasin neuvoa reittiä taksissa, kertoa kellonaikoja, tilata ravintolassa, tehdä ostoksia jne. osaamatta kuin ehkä kymmenen-kaksikymmentä merkkiä.
Merkkien opettelu on sitten hidasta ja hankalaakin, mutta merkki kerrallaan.
Toki itselläni oli se motivaattori siinä, että oli pakko osata jos meinasi pärjätä. Jos ei pääse käyttämään kieltä, voi se opiskelu olla puuduttavaa. Mutta niinhän se on kaikissa kielissä.
Mutta kokeilkaa rohkeasti jos kiinnostaa.
Osaan jo ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa, viroa ja unkaria. Näistä opettelisin venäjää tai japania. Ovat tarpeeksi erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korea tai Thai, sillä olen aina halunnut oppia kielen, mitä ei kirjoiteta latinalaisin aakkosin. Myös esimerkiksi venäjä kiinnostaisi kielenä, mutta Venäjä ei maana, joten motivaatiota ei ole...
Kirjaimet eivät ole kieltä. Mikään ei estä kirjoittamasta noitakaan kieliä latinalaisilla aakkosilla, vietnamia esmes kirjoitetaan. Puolaakin, joka on suht lähellä venäjää.
Väitinkö niin? Vietnamia nimenomaan kirjoitetaan latinalaisten aakkosten pohjalta.
Listan ulkopuolelta: viro. Ois töissä hyödyks.
Vierailija kirjoitti:
En oppinut ruotsia 6 vuodessa joten voi olla etten ainakaan siihen raaskis enää haaskata aikaa, kerta se ei vaan mene perille.
Tässä ketjussa pitäisi puhua myös siitä, kuinka monta viikkotuntia opiskelisimme uutta kieltä. Jos sinulla olisi viitenä päivänä viikossa (5 x kaksi tuntia) ruotsin kielen yksityisopettaja, olisihan oppiminen varmasti paljon tehokkaampaa kuin pari viikkotuntia koulun ryhmässä.
Venäjää uudelleen. Olen joskus opiskellut mutta en muista juurikaan enää ja töissä tarvisin
Saksa. Olen opiskellut sitä aikoinaan viiden vuoden ajan, joten ihan pohjilta ei tarviis ehkä lähteä vaikka aika paljon onkin unohtunumaan päässyt jo.
Toisaalta voishan englantiakin harkita, koska ois kivaa olla todella todella hyvä siinä, vaikka hyvin sillä nytkin jo pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet alle 30, opettele kiinaa. Kiinasta tulee maailman vaikutusvaltaisin valtio 20 v. sisällä. Myös Intia nousee, mutta se hoitaa asiansa englanniksi. Espanja on toinen tärkeä, nousevan E-Amerikan vuoksi.
USA ja EU auringonlaskun valtioita.
Kiinasta ei varmasti tule maailman vaikutusvaltaisinta valtiota koskaan. Kiinan ei tule Hollywoodia eikä mitään muutakaan kiinnostavaa.
Kiinailmiön lopullisena tuloksena on kulttuuriperinnön turmeleminen, kovat ilmansaasteet ja saastutetut joet. Eli tulossa on siis ongelmia.
Kiinaa koska puoliso on kiinalainen.
Haluaisin opiskella hepreaa, mutta sitä listassa ei ollut.