Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miehistä..

17.04.2006 |

..pakko kysyä täältä..miten muiden miehet osallistuu kotihommiin,lastenhoitoon.jne?

meillä ne kuuluu mulle, siis kaikki, koska oon äitiyslomalla. mies on koulussa päivisin, eikä tee mitään" naistenhommia" .

Ärsyttää aivan suunnattomasti, meillä on 2 lasta, 5vuotias ja 4kk vauva, joka on todella vaativa, itkuinen tapaus. Valvon yöllä silmät ristissä ja aamulla herään hoitamaan käytännössä kaiken, mies sanoo osallistuvansa kyllä kaikin puolin, hoitamalla " miestenhommat" ..mies ei ole kertaakaan hoitanut vauvaa yöllä/aamulla että saisin nukkua, välillä oon kyllä ihan poikki, oon yrittäny jutella asiasta hyvällä ja pahalla, menee aina riitelyks..

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ainakin omasta mielestäni.Kotihommat jaksan kyllä hoitaa itsekkin mutta lastenhoito!!

Kyllä hän kotona ollessaan seurustelee lasten kans sohvalta käsin mutta jos pitäis vaihtaa vaippaa tai syöttää...aina pitää sanoa erikseen.Ja jos joskus yrittää keskustella että ei ole asiaan tyytyväinen nii tappeluksihan se menee.Että hohhoijaa...

Vierailija
2/10 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies osallistuu sanomattakin kotihommiin eikä pelkästään ns.miestentöihin.Eli tiskaus ja imurointi tapahtuu sanomattakin.Nyt kyllä minä teen suurimman osan kotitöistä kun olen kotona,mutta kun mies tulee töistä kotiin siirtyy vastuu pojasta hänelle.Äiti huutaa moit kolmesti viikossa ja lähtee salille.Mies käy yhtä usein omissa harrastuksissaan.Niinä iltoina kun ollaan kaikki kolme kotona,siivotaan päivän jälkiä yhdessä.

Ainiin ja meillä mies tekee ruuat(on ammatiltaan kokki).Ei menisi meillä läpi että heitetään kintut kaakkoon kun tullaan ovesta sisään,yhdessä ollaan tämä pikku-perhe ja koti perustettu,yhdessä se hoidetaan(takana kyllä vuosien koulutus:)

Oletko kokeillut sellaista että jätät kotihommat esim.2viikoksi tekemmättä(sen minkä pystyy)ja katsot huomaako miehesi eroa,meillä toimi tämä kun taisteltiin pyykin pesusta(loputon urakka)pesin vaan omat ja pojan vaatteet,huomasi ukko-kulta pian ettei ne vaatteet ilmesty itsestään puhtaina ja viikattuina kaappiin.

Ja jos ei lastenhoito mielestäsi suju tasapuolisesti,niin jätä miehesi ja lapsesi keskenään ja menet vaikka kävelylle,eipä jää miehelle vaihtoehtoja.

Jaksimisia sulle perheen ja huushollin pyörittämisessä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vain yksi lapsi (6½kk) joka on melko helppo tapaus. Mä hoidan yöheräämiset (niitä ei kyllä kauheasti enää ole) viikolla ja toisen yön viikonloppuna. Toisen yön saan nukkua rauhassa ja aamulla pitkään jos haluan, eli viikonloput puoliksi. Kotitöitä teen sen minkä ehdin, esim ruoan yritän tehdä siksi kun mies tulee. Mutta mm. imurointi on meillä miesten hommaa, itse inhoan sitä. Ja ne kotityöt joita en ole tehnyt päivällä tehdään illalla puoliksi tai toinen on ipanan kanssa ja toinen tekee. Mies kyllä ymmärtää että yhdessäkin vauvassa on tekemistä, en ole kotona lomalla. Ja jos ollaan vaikka kylässä päivä niin sitten tehdään myös ruoanlaitto yhdessä. Ja kyllä meillä vaipanvaihdot ja muut on yhteistä hommaa jos molemmat on kotona. Nyt pääsiäisenä kun mies on ollut kotona 4päivää niin on todella paljon ollut ipanan kanssa ja sanoi että haluaa helpottaa mun töitä, että ehdin vähän levätä (kiltisti ajateltu, vaikka en mä nyt mitään erityistä lepoa kaipaa =). Yritetään molemmat mahdollisimman paljon ajatella toisen näkökulmasta niin sujuu asiat paljon paremmin.

meillä on alusta asti tehty kaikki puoliksi, ei mitään naisten ja miesten töitä. Molemmat tekee sitä mitä osaa ja mihin pystyy. En mä kyllä taloudenhoitajaksi suostuisikaan =9

Nyt vaan potkimaan ukkoa persuksille =)

Tipy

Vierailija
4/10 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vauvan kanssa mutta vaipanvaihdot, syötöt, nukuttamiset ym...jää kaikki mulle..

Likka on nyt 8kk ja yhtään yötä ei mies ole herännyt likan kanssa vaan aina se olen ollut minä...

Ymmärrän " jollainlailla" miestäkin koska on yrittäjä ja tekee pitkää päivää mutta koittaisi edes olla kotona sotkematta ettei tarvitse senkin jälkiä siivota....

Onneksi toi likka jatkuvasti tosta kasvaa ja kohta se ei tarvitse enään äidin huomiota jatkuvasti...

Vierailija
5/10 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä mies hoitaa ja on vauvan kanssa paljon (tyttömme on nyt 10kk). Ennen lapsen tuloa meillä tehtiin kotihommat ainakin suunnilleen puoliksi ja esim imurointi oli aina miehen homma koska inhoan sitä ;-) Mutta nykyisin mä hoidan lähes kaikki kotihommat. Asia on kyllä ihan sovittu, sillä mun mielestä on tärkeämpää, että illalla mies saa olla vauvan kanssa kuin että hän alkaisi huhkimaan ja vaikka imuroimaan. Onhan mulla kuitenkin päivisin aikaa se jossain vaiheessa tehdä. Musta siis on tärkeämpää, että isälle ja lapselle kehittyy hyvä suhde ja aikaa yhdessäoloon on kuitenkin iltaisin työpäivän jälkeen niin vähän. Mies kyllä laittaa paljon ruokaa ja lomalla ollessaan tekee kotihommia. Arvostan kuitenkin sitä erityisesti, että hän hoitaa lastamme ja esim nukutusvuorot ja iltapesut menee meillä tasan.

Vierailija
6/10 |
17.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli että ei osallistuta! Meillä ei kyllä onnistuis, kun lapsi päätettiin tehdä se päätettiin yhdessä ja lapsihan on yhteinen...ihan yhtä lailla isän kuin äidinkin, ja silloin ei ole miesten tai naisten hommia...vaan vanhempien hommia!

Imetys nyt on tietystysti ainut mikä ei miehiltä onnistu, mutta esim meillä mies on sitä mieltä että kun mä kerran saan sen tehdä hän haluaa sitten oman juttunsa...eli aina...siis aina...kun on kotona se vaihtaa vaipat, hoitaa ilta/aamu kylvyt/pesut...ajattelee asian niin että haluaa että lapsi oppii tuntemaan että myös isä on tärkeä... ja totta puhuen en ymmärrä miksi kukaan isä ei sitä haluaisi! Yöheräämisiä meillä ei oo ollu sen jälkeen kun tytö täytti 2kk, joten siltä kannalta ollut helppoa, mutta silloin alussa kun herättiin useimmin, mies oli aina valmis heräämään seuraksi... Yksityisyrittäjä sekin, mutta sanoi että nää pari kuukautta se seisoo vaikka päällään, mutta ei halua menettää mitään tästä vauvaajasta...

" Kotityöt" meillä on tehnyt aina se kumpi kerkee, sen enempiä keskustelematta... ja näin edelleen, toki teen nyt varmaan enemmän, kun olen enemmän kotona. Mies kun tulee kotiin ja nappaa tytön (4,5kk) onkin ihan kiva rauhassa siivoilla ja puuhastella.

Nämä vaan minun ajatuksia...jaksamisia vaan teille kaikille!

Vierailija
7/10 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä edellisen kanssa; yhdessä vauva tehdään->yhdessä vauva hoidetaan. Yhdessä asutaan->yhdessä pidetään kodista huolta. Minä en ainakaan ala mitään täyshoitolaa pitää, eikä onneksi koskaan ole tarvinnutkaan. Öisin (jos vauva herää) herätään vuorotellen, iltaisin isä hoitaa paljon lasta niin, että saan hetken hengähtää ja vaikka lueskella,käydä suihkussa yms virkistävää. Mies siivoaa myös, eli tiskaa,imuroi,pesee pyykkiä jne jos minä en ole ehtinyt. Viikonloppuisin saan nukkua pitkään yhtenä aamuna kun mies touhuaa vauvan kanssa (herää aina klo 6) ja mies sitten taas toisena aamuna.

Kaikki menee iltaisin&viikonloppuisin fifty-fifty vaikka siivoaminen ym on tietenkin päivisin enemmän minun hommani koska kotona olen. Ja iltaisin on kiva saada yhteistä aikaa kun ei tartte siivouksesta huolehtia.

Näin loistavasti meillä, ja näin sen mielestäni kuuluukin olla..?

Vierailija
8/10 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sellainen tilanne, että mies työn vuoksi paljon viikolla pois kotoa eli työt on automaattisesti mun hoidettavana. Viikolla mies pyrkii kerran olemaan yötä kotona ja hoitaa kyllä pojan sitten oikeastaan täysin. Viikonloppuisin myös hyvä kun saan poikaa syliini kun mies hoitaa :) Ainoa, että jos poika herää yöllä, niin minä herään silloin myös. Mielestäni mies saa silloin nukkua kun joutuu viikollakin heräämään todella aikaisin töihin. Mieheni hoitaa kotihommat kotona ollessaan pyytämättä, tiskaa ja imuroi, pistää pyykit kuivumaan, eli on kyllä ihan unelmatapaus! On ollut kokoajan kova tekemään kotitöitä ja mun raskausaikana vielä enemmän. Hattua nostan hänelle.

Sasuliini ja Eetu 2,5kk

Vierailija
9/10 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kylläpä ne kotityöt minulle suurimmaksi osaksi kasaantuu. Eli meidän perheessä minä olen aina laittanut ruoat ja siitä en valita, on kätevämpi niin kuin, että seisoisin vieressä neuvomassa. Opetelkoot sitten joskus eläkepäivillään laittamaan ruokaa : ) Pyykinpesu on myös minun " vastuullani" muttei todellakaan omasta halustani. Pyykkilakkoa olen harrastanut useaan otteeseen jo ennen lapsia. Tälläkin hetkellä valkkaan koneeseen vain omat ja tyttöjen vaatteet. Huomautin hänelle viime viikolla, että voisit joskus sinäkin vaatteita pestä..sain vastauksen mutta sinähän olet KOTIÄITI. Asunnon imurointi on kyllä meillä enemmän miehen vastuulla, mattojen tamppaus ihan täysin hänen töitään. Eli kotitöistä ehkä noin 75% on minulla ja 25% miehellä.

Entäs sitten vauvan hoito (2,5kk), kertaakaan (kuten ei esikoisenkaan aikana) ei ole yöllä herännyt vauvaa hoitamaan enkä ole sitä oikeastaan vaatinutkaan. Mitäpä hyötyä hänestä siinä olisikaan. Mutta se mikä ottaa päähän on, että voisi edes vapaapäivinään herätä aikaisin. Esim pääsiäislomalla minä ja tytöt olimme hereillä joka aamu kello 7, herran kuorsatessa noin puoli yhteentoista. Eilen sitten piti purkautua, että olisihan se kiva jos sinäkin heräisit muiden kanssa yhtäaikaa tai että minä olisin saanut nukkua edes yhtenä aamuna pitkään tai vaan lojua sängyssä tekemättä mitään. Vastaus oli mutta kun minä en imetä! Siinä piti jo hieman kiivaustua, että enhän minäkään jumankauta yli kolmea tuntia vauvaa tissitä!!!! Vastakommetti ai jaa hän ihan luuli. Eli näin tyhmäksi meillä heittäydytään. Ja vaikka vauva roikkuisikin tississä aamut niin onhan meillä se 3,5 vuotiaskin, joka kaipaa huomiota. Eli vapaapäivinään kun meidän perheessä mies on aamupalalla me muut olemme jo lounaalla. Esikoisen kanssa mies kyllä leikkii ulkona, sisällä ei niinkään. Vauvan hoidosta: vaihtaa vaipat ehkä keskimäärin kerran päivässä, kylvetys, kynisen leikkuu jne on minun töitäni. Eli vauvan hoito 90% minulle ja 10% miehelle. Esikoisen hoito/viihdyttäminen 70% minulle ja 30% miehelle.

Marcel the yleiskone

Vierailija
10/10 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin on ollut viikot vapaallakin tähän asti ja tehnyt pelkkiä viikonloppuja. Nyt pojan täytettyä 8 vk mies palasi normaaliin kolmivuoroon, joten nähtäväksi jää mitä jatkossa seuraa.

Mutta siis tähän asti on huolehtinut ihan oma-alotteisesti kotihommisakin.

ainut mikä ärsyttää on se, kun itse saan ihan onnettomat ja rikkonaiset yöunet ja se nukkuu kuin pieni porsas. sitten se kehtaa valittaa mun 3 tunnin unien jälkeen, että kun hän tartteis 10-11 tuntia unta! Ja että on hankalaa kun hänkin havahtuu pari kertaa yössä. No arvatkaa hatuttaako se valitus vaikka kotihommia tekeekin, kun ei sen kuitenkaan tarvinnut minnekään jaksaa aamuisin nousta, toisin kuin mun, kun poika kuitenkin aamuisin vaatii seuraa.

No, hyvä mies se joka tapauksessa on.

Miusu ja poika 8vk