Enää vai enään?
Miksi joitain raivostuttaa se että molemmat kirjoitusasut on hyväksytysti oikein? Eikö heillä ole mitään sisältöä elämässään? Hankkisivat elämän.
Kommentit (20)
Olet väärässä. Enää on ainoa oikeakielinen muoto, enään on junttien puhekieltä.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?ListWord=en%C3%A4%C3%…
enään on yleiskielessä erheellinen kirjoitustapa, mutta länsimurteissa tavallinen.
Se tavallisuus ei tee siitä oikeaa tapaa, tajuatko?
Äläpä viisastele kun tietoa ei ole.
Jotaa vai jotain?
Mitää vai mitään?
Enää vain enään?
Ketää vai ketään?
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Enää on ainoa oikeakielinen muoto, enään on junttien puhekieltä.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?ListWord=en%C3%A4%C3%…
enään on yleiskielessä erheellinen kirjoitustapa, mutta länsimurteissa tavallinen.
Se tavallisuus ei tee siitä oikeaa tapaa, tajuatko?
Äläpä viisastele kun tietoa ei ole.
Sie piru murtehie vihhaaja.
Jos sanot vielä enään niin mottaan sua nenään, sanoi äidinkielenope 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Murteet on kelvannut yleiskielenä siinä missä kirjakielikin ainakin vuodesta 2008 lähtien. Tällä kain halutaan ylläpitää suomen hiipuvia murteita ja joidenkin murteiden kanta on nykyään elpynyt kun nuoret ovat innostuneet puhumaan isovanhempiensa kielellä.
Enään - enää
vielän - vielä
jon - jo
kohtan -kohta
Aleksis Kivi kirjoitti aina "enään". Suomen kirjakieli ei ollut silloin vielä vakiintunut. Nykyään ainoa oikea muoto kirjakielessä on "enää". Murteet ja puhekieli ovat eri asia. Sopii sanoa "enään" tai turkulaisittain "enä".
Sivistymätön juntti kirjoittaa ja lausuu "enään".
Mä en enään jaksa tätä aihetta.
Joka kerta palstaiset korjaamassa, eiks tosiaan oo mitään muuta millä vois päteä niin sitten tälläsellä yhdellä sanamuodolla.
"Oi oi minäpä tiedän että tuo on nyt väärin kirjoitettu, olen siis sivistynyt ylemmänluokan kansalainen enkä tuollainen White trassi joka kirjoitti enään.
Se on enää sinä idiootti huonosti koulutettu kykenemätön äidiksi tai miksikään, kuole pois juntti."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Murteet on kelvannut yleiskielenä siinä missä kirjakielikin ainakin vuodesta 2008 lähtien. Tällä kain halutaan ylläpitää suomen hiipuvia murteita ja joidenkin murteiden kanta on nykyään elpynyt kun nuoret ovat innostuneet puhumaan isovanhempiensa kielellä.
Mun isoäitinikään ei sanonut enään. Kyllä tuo on vain ja ainoastaan oppimattomuutta ja laiskuutta.
Miten joku voi kysyä jotain tuollaista? Siis tosissaan? Miten kukaan voi sanoa tosissaan jotain muuta kuin enää?
Vierailija kirjoitti:
Jotaa vai jotain?
Mitää vai mitään?
Enää vain enään?
Ketää vai ketään?
Analogiasi ontuu, muut ovat konjuktioita, jotka taipuvat, enää on partikkeli, joka ei taivu. Enää on aina samassa muodossa, ei voi sanoa enää, enäässä , enäältä, enäälle. Mutta voi sanoa mitä, missä, mille, kuka, ketä, kenelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joitain raivostuttaa se että molemmat kirjoitusasut on hyväksytysti oikein? Eikö heillä ole mitään sisältöä elämässään? Hankkisivat elämän.
Miksi kirjoittaisit hankalammin väärin?
Noniin. Eli minä olen täysin urpo, ääliö, juntti, idiootti, tollo, dorka........ Mutta se on minun kielellä enään.
Enään ei ole koskaan ollut oikein. Jos sanot enään, tinttaan sua nenään.
Aivan sama enää tai enään. Vain turhat kielioppipoliisit jaksaa tuosta ruikuttaa.
Just näin mutta pölkkypäät kirjoittaa edelleen enään ei mene kaaliin.
Enään ei ole kieliopillisesti oikein. Se on enää