Nuorta poromiestä puukotettiin kun ei pidetty oikeana saamelaisena
viis siitä että sukunsa oli asunut alueella jo 1500-luvulta lähtien.
Kommentit (34)
Turkinpippuri chilipippuriksi!!!!🙊🙊🙊🙊🙊🙊🙊🙊🙊🙊🙊
Vielä 60-luvulla on saamenkielen natiivipuhujia ollut Kuusamoa myöten. Mitähän väkeä he olivat ja onko nykyinen saamelaiskäräjät rasistinen pulju?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempia turkinpippurit ovat kossuun jauhettuina kuin chilipippurit.
Ja nunnuka-nunnuka soi.
Minä sain ekan kerran kunnolla turpiin kun joku keksi että olen "kiinalainen". Olen siis ihan kantasuomalainen. Ei sillä että mielestäni kiinalaisia saisi vedellä turpiin.
Ihana maa meillä!
Se auttaisi tietenkin ymmärtämään miksi saamelaiskäräjät antaa kielteisiä päätöksiä, jos niissä perusteltaisiin miksi kielteinen päätös on annettu, mutta kun vastaus on juurikin tyyliin "eiköhän me itse tiedetä kuka on saamelainen ja kuka ei". Adoptoitu kiinalainen voi olla saamelainen, kun on perheessänsä omaksunut saamelaisen elintavan ja toteuttaa sitä, mutta sitten randomisti hylätään joku iänvanhaan saamelaissukuun kuuluva henkilö. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös rotuhygienian pitänyt olla kuollut aate?
Mutta kun saamelaiset ovat alkuperäiskansa ja heidän oikeuttaan perinteisiinsä on tarkoitus vaalia ja turvata. Tämän takia pitää määritellä kuka on saamelainen.
Puukollako määritellään?
Lapin vanhimmat suvut löytyvät jostain aivan muualta kuin saamelaiskäräjien vaaliluettelosta.
Semmoista se täällä on Lapissa. Itse olen lappilainen eli Lapissa asuva suomalainen.
Olisi vaikea kuvitella, että USA:ssa kiellettäisiin alkuperäiskansaan kuuluminen joltain, joka ei enää osaa kieltä.
Kysehän on vallasta. Pelätään, että menetetään valtaa. Asia vain naamioidaan muuksi.
Tuo porukka on aina vinkumassa suvaitsevaisuudesta ja tasa-arvosta. Taas nähtiin miten suvaitaan erilaisuutta.
Nyt ymmärrän, miksi RKP liittoutui saamelaisten (RKP saame) kanssa. Molempia kiinnostaa näköjään rotuhygienia ja rotuteoriat. RKP:n taustallahan on Fredenthalin rotuopit ruotsinkielisistä ylempänä rotuna.
Anteeksi tyhmä kysymys, että miksi mm. persujen harjoittama suomalaisuuden määrittely on kamalaa rasismia, mutta saamelaiset saavat kyllä määrittää itsensä?
Intiaanit tappelee blood quantum hommelista... Ootko puolikas vai 1/16 vai mikä kumminkaiman kirnun huuhevesj... Ikävää, että saamelaiset ovat yhtä pikkumaisia.. Uutisen mukaan ko. henkilöllä on juuria, joka viittaisi, että jotain saamelaisverta kuitenkin myös löytyisi.
Osa intiaaneista on sitä mieltä, että nimenomaan kulttuuri määrää, eikä veri. Eli osa ei hyväksy edes kaupungissa syntyneitä verisukulaisiaan intiaaneiksi jos heille ei ole opetettu natiivikulttuuria vaan ovat "valkoisia kulttuuriltaan". Osa siis kokee, että valkoinen muuttaessaan reziin ja noudattaessaan heimon tapoja on enemmän intiaani kuin sellainen joka ei tiedä mistään mitään.
Mutta mielipiteet vaihtelevat.