tiia

Olen töissä pienellä paikkakunnalla naisvaltaisella alalla, jossa kaikki muut tuntevat toisensa ja ovat ikuisuuden työskennelleet yhdessä. Suurin osa porukasta on nyt kääntynyt minua vastaan (seurustelusuhteeni ja sen takia, että olen muualta kotoisin), esimies etunenässä. Tekevät porukalla työssäoloni aivan sietämättömäksi. Esimiehen ylemmät tahot eivät myöskään tee asialle yhtikäs mitään, koska uskovat syyn olevan minussa (ovat esimieheni sukulaisia). Onko tässä vain otettava karenssi ja jäätävä pois ennenkuin mielenterveys on lopullisesti menetetty, kaikki yöt menevät valvoessa ja itkiessä. Olen tehnyt työsopimuksen 1.5 vuodeksi.

• ylös 13
  • alas 0

Kommentit (19)

Vierailija

tiia kirjoitti:
Olen töissä pienellä paikkakunnalla naisvaltaisella alalla, jossa kaikki muut tuntevat toisensa ja ovat ikuisuuden työskennelleet yhdessä. Suurin osa porukasta on nyt kääntynyt minua vastaan (seurustelusuhteeni ja sen takia, että olen muualta kotoisin), esimies etunenässä. Tekevät porukalla työssäoloni aivan sietämättömäksi. Esimiehen ylemmät tahot eivät myöskään tee asialle yhtikäs mitään, koska uskovat syyn olevan minussa (ovat esimieheni sukulaisia). Onko tässä vain otettava karenssi ja jäätävä pois ennenkuin mielenterveys on lopullisesti menetetty, kaikki yöt menevät valvoessa ja itkiessä. Olen tehnyt työsopimuksen 1.5 vuodeksi.

Mitä ne tekevät? Tuo alustus ei kerro mitään.

• ylös 10
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos sinua ei kutsuta joka paikkaan mihin muut menevät,ei se kiusaamista ole.

Onhan se selvää syrjimistä.

Vierailija

Miten seurustelusuhde voi vaikuttaa ihmistne mielipiteisiin? Seurusteletko ulkomaalaisen kanssa, naisen kanssa, rikollisen kanssa vai jonkun vanhemman papan kanssa, vai veitkö kylän kuumimman poikamiehen tai ukkomiehen, ja saavat nyt siitä jotain juorunpoikasta liikkeelle??

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Miten sinua kiusataan? Dokumentoi tilanteet, kirjoita siis ylös kuka teki mitenkin päivälleen ja kellonaikoineen. Sitten ole yhteydessä liittosi luottamusmieheen. Hakeudu työterveyteen ja jää sairauslomalle.

• ylös 15
  • alas 0
Vierailija

Yritä ajatella ainakin vapaa-ajallasi täysin muita asioita ja rentoutua. Oletko tyytyväinen palkkaasi? Pidätkö työstäsi? Mitä jos jatkaisit työssäsi "ihan kiusallasi" ja osoittaisit muille, ettei sinua pystytä savustamaan pois työpaikasta. Työsi on kuitenkin määräaikainen ja tiedät koska se päättyy. Tiedät itse, mistä kiusaaminen johtuu, joten miksi välittäisit siitä?

Vierailija

tiia kirjoitti:
Esimiehen ylemmät tahot eivät myöskään tee asialle yhtikäs mitään, koska uskovat syyn olevan minussa (ovat esimieheni sukulaisia).

Muistanko väärin vai oliko tuollaisista tapauksista juttua lehdessä parin firman osalta että sukulaiset kohtelivat huonosti työntekijöitä, ja ne tyypit ja firmat saivat noottia?

Vierailija

Epäasiallisella kohtelulla tarkoitetaan henkilön kokemaa  pitkäaikaista, toistuvaa ja niin vakavanlaatuista kielteistä käyttäytymistä, että se voi vaarantaa työntekijän terveyden. Tässä yhteydessä tarkoitetaan kaikkea epäasiallista kohtelua  ja häirintää, joka voi aiheuttaa turvallisuudelle tai terveydelle haittaa tai vaaraa.

Häirintä

- on työssä esiintyvää työntekijään kohdistuvaa hänen terveydelleen haittaa tai vaaraa aiheuttavaa epäasiallista kohtelua (työturvallisuuslaki 1290/2002).

- on henkilön ihmisarvoa tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukkaavaa käyttäytymistä, joka liittyy syrjinnän kiellossa esitettyihin syihin ja jossa käyttäytymisellä luodaan mainitun syyn vuoksi henkilöä halventava, nöyryyttävä, uhkaava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri (yhdenvertaisuuslaki 1325/2014).

Seksuaalinen häirintä on sanallista, sanatonta tai fyysistä, luonteeltaan seksuaalista ei-toivottua käytöstä, jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan henkilön henkistä tai fyysistä koskemattomuutta erityisesti luomalla uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri (tasa-arvolaki 609/1986).

Sukupuoleen perustuva häirintä on henkilön sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun liittyvää ei-toivottua käytöstä, joka ei ole luonteeltaan seksuaalista ja jolla tarkoituksellisesti tai tosiasiallisesti loukataan tämän henkistä tai fyysistä koskemattomuutta ja jolla luodaan uhkaava, vihamielinen, halventava, nöyryyttävä tai ahdistava ilmapiiri (tasa-arvolaki 609/1986).

Ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn takia. Erilainen kohtelu ei ole syrjintää, jos kohtelu perustuu lakiin ja sillä muutoin on hyväksyttävä tavoite ja keinot tavoitteen saavuttamiseksi ovat oikeasuhtaisia (yhdenvertaisuuslaki 1325/2014).

Häirintää on:

- Toistuva uhkailu

- Pelottelu

- Ilkeät ja vihjailevat viestit

- Väheksyvät ja pilkkaavat puheet

- Työnteon jatkuva perusteeton arvostelu ja vaikeuttaminen

- Maineen ja aseman kyseenalaistaminen

- Työyhteisöstä eristäminen

Työnantajan toimesta:

- Toistuva perusteeton työntekoon puuttuminen

- Työtehtävien laadun tai määrän perusteeton muuttaminen

- Sovittujen työehtojen muuttaminen laittomin perustein

- Epäasiallinen työnjohtovallan käyttäminen

- Nöyryyttävä käskyjen antaminen

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
tiia kirjoitti:

Haukkuvat päin naamaa ja seläntakana. Kertovat mieheni suvulle todella törkeitä ja valheellisia asioita minusta.
Töissä minulle jätetään kertomatta kaikki oleelliset asiat, jotta tekisin työni väärin. jne.. myös työpaikan sääntöjä muutetaan viikoittain, minulle kertomatta.
Muut saavat omalla ilmoituksella olla sairaslomalla, minä en. Myöskin muut voivat käydä työpäivän aikana hammaslääkärissä ja lääkärissä (toimistomme on virastoaikana auki), minä en saa lupaa ja joudun käymään iltaisin/viikonloppuisin yksityisellä.

• ylös 10
  • alas 0
Vierailija

Olisikohan luulotauti,kun ei edes tule vastausta mitä on tapahtunut? Häntä vain "kiusataan".

Vierailija

Hei AP. Tuollaista se työelämä on. Sosiaalista p*skaa.

Loppujen lopuksi irtisanoutuminen voi usein olla ainoa toimiva vaihtoehto.

Mutta toki sitä ennen voi yrittää useita muita juttuja.

Ja sinun tapauksessasi irtisanoutuminen on turhaa kun työsuhde on noin lyhyt eli vain 1,5 vuotta. Ole vaikka sairaslomalla työsuhteen loppuun asti. Parempi se kuin irtisanoutuminen ja karenssi.

Ja siis, jos esimiehet eivät jostain työntekijästä ihan mistä vain syystä pidä, niin kyllä ne aktiivisesti ja usein harrastaa sitä että ne joukolla muiden työntekijöiden kanssa kiusaa ei-pidetyn työntekijän pois. Katso kun ei esimiehet saa noin vain ketään erottaa. Työntekijää ei voi potkia pihalle. Mutta työntekijää voi kiusata niin että se itse häipyy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiia kirjoitti:

Haukkuvat päin naamaa ja seläntakana. Kertovat mieheni suvulle todella törkeitä ja valheellisia asioita minusta.
Töissä minulle jätetään kertomatta kaikki oleelliset asiat, jotta tekisin työni väärin. jne.. myös työpaikan sääntöjä muutetaan viikoittain, minulle kertomatta.
Muut saavat omalla ilmoituksella olla sairaslomalla, minä en. Myöskin muut voivat käydä työpäivän aikana hammaslääkärissä ja lääkärissä (toimistomme on virastoaikana auki), minä en saa lupaa ja joudun käymään iltaisin/viikonloppuisin yksityisellä.

Ehkä vaihdat maisemaa sitten.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten seurustelusuhde voi vaikuttaa ihmistne mielipiteisiin? Seurusteletko ulkomaalaisen kanssa, naisen kanssa, rikollisen kanssa vai jonkun vanhemman papan kanssa, vai veitkö kylän kuumimman poikamiehen tai ukkomiehen, ja saavat nyt siitä jotain juorunpoikasta liikkeelle??

Mieheni on ollut naimisissa työkaverin sukulaisnaisen kanssa, olettavat minun olevan syy eroon vaikka näin ei todellisuudessa ole.

Vierailija

Ei muutakuin liittoon yhteys. Työterveyteen kertomaan mikä on työpaikkasi tilanne, eihän tuollaisessa paikassa kestä kenenkään mielenterveys, jäät lopun työsuhteesi ajaksi sairauslomalle ja etsit uusia työkuvioita.

Tsemppiä

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

Kuulostaa siltä että olet muuttanut Pohjanmaalle tai Ahvenanmaalle. Taitavat olla Suomen sisäsiittoisimpia ja sulkeutuneimpia yhteisöjä. Kaikki ulkopuoliset savustetaan pois, "työkaverit" sabotoivat ja terrorisoivat ulkopuolisten työntekoa ihan täysillä. Mutta siis, saatathan jonnekin muualle olla muuttanut... kyllä niitä sairaita yhteisöjä on ihan kaikkialla.

Niin kauan kuin se p*ska yritys on olemassa niin se pysyy samanlaisena kidutuskammiona. Et pysty muuttamaan työpaikan p*skaa millään. Voit vain sietää ja vältellä sitä kunnes pääset helkkariin sieltä. Keskity työilmapiiriin (negatiiviseen) mahdollisimman vähän... ja keskity kaikkeen muuhun (positiiviseen) elämässäsi enemmän. Pääset nyt harjoittelemaan tärkeää elämäntaitoa nimeltä "vähät välittäminen". Vähät välitä muista. Tiedän, se on kaltaisellesi tunnolliselle ihmiselle erittäin vaikeaa, täysin luontosi vastaista, mutta jos opit vähänkin "vähät välittämään" niin se parantaa oloasi, tekee jaksamisesta helpompaa.

Taidat olla kuin minä. Välitämme kaikesta. Se on raskasta. Kannattaa oppia välittämään vain sellaisesta mistä kannattaa välittää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että olet muuttanut Pohjanmaalle tai Ahvenanmaalle. Taitavat olla Suomen sisäsiittoisimpia ja sulkeutuneimpia yhteisöjä. Kaikki ulkopuoliset savustetaan pois, "työkaverit" sabotoivat ja terrorisoivat ulkopuolisten työntekoa ihan täysillä. Mutta siis, saatathan jonnekin muualle olla muuttanut... kyllä niitä sairaita yhteisöjä on ihan kaikkialla.

Niin kauan kuin se p*ska yritys on olemassa niin se pysyy samanlaisena kidutuskammiona. Et pysty muuttamaan työpaikan p*skaa millään. Voit vain sietää ja vältellä sitä kunnes pääset helkkariin sieltä. Keskity työilmapiiriin (negatiiviseen) mahdollisimman vähän... ja keskity kaikkeen muuhun (positiiviseen) elämässäsi enemmän. Pääset nyt harjoittelemaan tärkeää elämäntaitoa nimeltä "vähät välittäminen". Vähät välitä muista. Tiedän, se on kaltaisellesi tunnolliselle ihmiselle erittäin vaikeaa, täysin luontosi vastaista, mutta jos opit vähänkin "vähät välittämään" niin se parantaa oloasi, tekee jaksamisesta helpompaa.

Taidat olla kuin minä. Välitämme kaikesta. Se on raskasta. Kannattaa oppia välittämään vain sellaisesta mistä kannattaa välittää.

heh, aika hyvin arvattu! toinen paikoista osu oikeaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

heh, aika hyvin arvattu! toinen paikoista osu oikeaan.

Hah =)

No mitä todennäköisimmin se on sitten Pohjanmaa, koska ei kai yksikään suomenkielinen muuta Ahvenanmaalle. Mutta siitä olen kuullut tarinoita kun suomenruotsalaiset Manner-Suomesta ovat muuttaneet Ahvenanmaalle, niin jopa heidät kiusataan pois. Ahvenanmaalaisten mielestä kaikki Manner-Suomalaiset ovat ulkopuolisia, aivan sama mikä heidän äidinkielensä on. Johtuu siitä että Ahvenanmaa on Ahvenanmaa - se ei ole Suomi eikä Ruotsi. Koko Ahvenanmaa pitää yhtä.

Pohjanmaalla taas suku on erittäin tärkeä. Koko suku pitää yhtä. Ja suvut ovat suuret. Kaikki serkut ja pikkuserkut ja pikkuserkkujen pikkuserkut ja ihan kaikki... suvut on niinkuin jotain himskatin klaaneja Skotlannista.

Toki Pohjanmaalla on myös äärimmäisen sulkeutuneita yhteisöjä. Esim. mussstalaiset ja hellluntailaiset (tai mitä ne kummalliset kristityt nyt olivatkaan). Mutta myös "tavalliset" yhteisöt (suvut ym) siellä ovat aikalailla sulkeutuneita.

Että onnea sinulle vain =D

Vierailija

Voi aikuisia ihmisiä, luulevat taas saavansa minulle pahan mielen. Ovat pitkin viikkoa vuoron perään kertoneet, että perjantaina on työpaikan sisäpiirin palaveri. Nyt sitten kahvitunnilla "sisäpiiri" suunnitteli palaveriaan, paikalle kutsuttu oli kaikki muut paitsi minä ja työhrjoittelija.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.