Eräs ongelma kun toimeentulo siirtyi KELAlle
On ihmislähtöisyyden puuttuminen. Minä olen nyt kahdesti ollut tekemisissä saman asian vuoksi sekä sosiaalitoimen että Kelan kanssa. Kyseessä oli maksamattomien laskujen koron kasvaminen. Ja tämä on siis johtui masennuksesta. Ensimmäisellä kerralla otin yhteyttä sosiaalitoimeen joka hoiti tt-tukea ja kerroin tilanteen. He auttoivat minua maksamaan laskut ja se oli niin joustavaa etten muista siitä sen enempää. Toinen kerta oli Kelan kanssa. Lähetin heille laskut ja pyysin että he maksaisivat ne että ne eivät enää nousisi korkoa ja pyysin että korkosumma veloitetaan jälkeenpäin seuraavan kuun tuesta. Mutta ei. He vaativat jonkin byrokraattisen syyn vuoksi alkuperäisen laskun eikä karhulaskua, jossa siis korko. Laskussa kuitenkin näkyy päivämäärät ja alkuperäiset summat sekä koron kasvu. Ja tämäkin viesti tuli vasta sitten kun olin saanut uuden laskun vielä korkeammalla korolla. Sosiaalitoimelle oli etu, että asiakkaan asiat eivät enää pahene, mutta sama ei ole Kelan kanssa. Minulla ei ollut alkuperäisiä laskuja, koska olin näyttävästi heittänyt ne pois siivotessa. Onneksi sentään sain tt-tuen seuraavana kuuna, jotta pystyin lopulta itse maksamaan laskut, mutta niistäkin yksi oli ehtinyt nousemaan melkein sataan euroon. Turhauttavaa.
Kommentit (8)
Jep, kela on aika mekaaninen ja löytää aina sen pykälän jolla elämääsi voidaan hankaloittaa.
Itselläni on pakko-oireet niin vakavia että puolet yöstä seison eteisessä vahtimassa ulko-ovea, lääkärin lausunnolla hain sairaslomaa mutta kelan täti sanoi että olen työkykyinen ja listasi ne pykälät joihin päätös perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Hanki edunvalvoja, joka hoitaa raha-asiasi. Kela ei ole kenenkää sihteeri.
Helpommin sanottu kuin tehty. Sitä minä olen halunnutkin tavallaan, mutta en taida olla tarpeeksi sairas sellaiseen. Aika monilla olisi moiselle tarvetta että joku toinen hetken aikaa hoitaa asioita.
Kela hoitaa laskennallisen TTT:n. Sosiaalitoimi käsittelee harkinnanvaraisen. Kelan tehtävänä on vain normien mukainen rahan jakaminen eikä toimihenkilöt voi poiketa lain mukaisesta maksatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kela hoitaa laskennallisen TTT:n. Sosiaalitoimi käsittelee harkinnanvaraisen. Kelan tehtävänä on vain normien mukainen rahan jakaminen eikä toimihenkilöt voi poiketa lain mukaisesta maksatuksesta.
Se kyllä kävi hyvin selväksi. Ongelma oli siinä että olen ollut tekemisissä sosiaalitoimen kanssa aikaisemmin, kun TT-tuki oli heidän käsissään, ja oletin että Kela pyrkii samoihin toimintamalleihin. Tosin lisäsin juuri siksi mahdollisuuden miinustaa koron tulevasta tuesta, jos asia ei olekaan niin. Mutta homma kaatuikin johonkin käsittämättömyyteen kuten väärään laskuun.
Nykyinen järjestelmä on toimimaton eikä huomioi ollenkaan ihmisten erilaisia tilanteita. Aina yritetään etsiä se porsaanreikä, ettei tarvitsisi maksaa. Itse opiskelen alalle, jolla työllistyminen on 100 % varmaa. Opintoja on jäljellä 2 vuotta, mutta opintotukikuukaudet ovat kuluneet loppuun kun erehdyin ensin opiskelemaan alaa, jolla työllisyystilanne on todella huono. Olen pienen lapsen yh, joten töitäkään en iltaisin voi tehdä. Kesätöissä olen kyllä ollut, mutta ne säästöt eivät riitä koko vuodeksi. Sain juuri kielteisen toimeentulotukipäätöksen, sillä pitäisi olla suunnitelma opintojen rahoittamiseksi. Miten paradoksaalista! :D En voi tehdä töitä nyt, mutta opinnot pitäisi pystyä itse rahoittamaan? Eikö tt-tuki ole juuri tällaisia väliaikaisia tilanteita varten? Pitäisikö minun keskeyttää nyt opinnot ja mennä johonkin siivoojaksi, säästää niistä tuloista ja jatkaa sitten opinnot loppuun? Kun kuitenkin fakta on se, että valmistuttuani en varmasti työtöntä päivää tule näkemään, niin paljon opiskelemallani alalla on työvoimasta pulaa. Kela ei ymmärrä, että kaikki pääsisivät helpommalla kun myöntäisivät vaan sen toimeentulotuen näille muutamalle kuukaudelle, joille sitä tarvitsisin. Vaan ei, kun tehdään vaikean kautta ja viivästetään vaikka sitten minun valmistumista...
Itse lähetin hakemuksen tänään. Pelottaa niin että tärisen, on elämä aika tiukilla.
Joskus vuonna muna sossun aikaan muistan että sielläkin evättiin joku tt-tuki sillä olen liian varakas. Tämä tarkoittaa sitä että omistan palan käyttökelvotonta maata jota minulla ei ole oikeus myydä tai vuokrata. Tuo maapala laitettiin nimiini kun isoisäni perintöä jaettiin.
Sossun kanssa pystyin neuvottelemaan, mutta Kela on sitä mieltä edelleen että tuon maapalan vuoksi tuloni ovat monta sataa kuussa. Siksi asumistukeni on äärettömän pieni. Ja kyllä, olen toimittanut heille todistuksen jossa käy ilmi etten voi tuota maapalaa edes laillisesti myydä.
Mitenkähän käy? Meneekö peräti luottotiedot ennen kuin saan töitä?
Hanki edunvalvoja, joka hoitaa raha-asiasi. Kela ei ole kenenkää sihteeri.